פיצוץ ביחסים: נשיאת העליון מאיימת בחרם על איילת שקד

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור הודיעה לשרת המשפטים במכתב רשמי, כי תפסיק את ההתייעצויות עמה - לקראת בחירת שופטים לבית המשפט העליון, בגלל הצעת חוק שתפגע בכוח של השופטים • שקד לא נבהלת: "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן" • השר יריב לוין תוקף: "הנשיאה מנסה להטיל אימה, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות"
נחמן גור
ב' חשון התשע"ז / 03.11.2016 11:42

נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, שיגרה אתמול (רביעי) מכתב חריף במיוחד לשרת המשפטים איילת שקד – בעקבות הצעת החוק לביטול הצורך ברוב של 7 מתוך 9 לבחירת שופטים לבית המשפט העליון.

במכתב מבהירה נאור כי למרות שמדובר בהצעת חוק פרטית, בעקבות הפרסומים לפיהם שקד תומכת בחוק, ולנוכח העובדה שהשרה איננה מכחישה זאת – היא יוצאת מנקודת הנחה ששקד אכן עומדת מאחורי ההצעה.

“הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום ‘הצבת אקדח על השולחן’; משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויָים ברוב מיוחד, אזי ‘כללי המשחק’ הקונסטיטוציוניים ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי הוועדה”, מציינת נאור במכתב.

לדבריה, “מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות ‘תוך כדי תנועה'”.

נאור ממשיכה: “לפיכך, אני נאלצת להודיע – על דעת חבריי המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופט ג’ובראן – כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות. כל אחד מאתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי החוק”, מבהירה נאור.

“עוד אני מבקשת להבהיר כי אין אנו מבקשים להתערב בהליכי החקיקה של הכנסת, אף שיש בהם משום ניסיון לשנות את כללי המשחק תוך כדי המהלכים עצמם”, קובעת נאור, “אף אין אנו עוסקים בספקולציות על היתכנותם של הליכי החקיקה או על תבונתם. אולם ברור שכשם שהרשות המחוקקת פועלת בכל דבר ועניין כהבנתה, אף אנו – השופטים החברים בוועדה לבחירת שופטים – נפעל כל אחד לפי שיקול דעתו, והכל כמובן תוך כיבוד החוק”.

בסיום המכתב מציינת נאור: “אף שצר לי שהגענו עד הלום אני רואה להבהיר שמבחינתי אין מניעה להמשיך בפגישות העבודה בינינו כסדרן, תוך שיתוף פעולה, וזאת בכל ההיבטים האחרים הכרוכים בעבודתנו המשותפת”.

מלשכת שרת המשפטים איילת שקד נמסר בתגובה: “ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון”.

שר התיירות יריב לוין תקף, בתגובה, במילים חריפות את נשיאת בית המשפט העליון, בעקבות המכתב ששיגרה.

השר לוין: “אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת בית המשפט העליון, אשר ממנו עולה כי לראייתה בית המשפט איננו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית. הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות, בו משתמשים אויבינו כאשר הם מנסים לכפות עלינו מהלכים הפוגעים במדינת ישראל ובחוסנה.

“החלטת נשיאת בית המשפט העליון להחרים את ההתייעצויות בעניין הליכי מינוי השופטים היא הזדמנות לבצע את השינוי הנדרש בהרכב הוועדה, באופן שיוציא ממנה את השופטים החברים בה והמכתיבים את המינויים בשיטת ‘חבר מביא חבר’, ללא שקיפות ובאופן שנוגד את ערכי היסוד של הדמוקרטיה”, הוסיף לוין, “אני מצפה מכל שרי הממשלה וחברי הכנסת להתייצב כאיש אחד אל מול הניסיון למנוע מנבחרי הציבור למלא את תפקידם”.

מנגד, חברת הכנסת שלי יחימוביץ’ מהמחנה הציוני האשימה את שרת המשפטים בהתנהלות פרועה והרסנית הפוגעת אנושות בשלטון החוק.

“שקד מנחיתה אגרוף אחר אגרוף על מערכת המשפט ומסיתה נגדה פעם אחר פעם. בל תתפלא כשראשי המערכת מאותתים לה ‘לא עוד'”, אמרה יחימוביץ’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מאחל לגב' שקד את מלוא ההצלחה לשבור את החונטה
    30/01/2017 20:32
    פד
  1. קהלת פרק ג

    וְעוֹד רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ מְקוֹם הַמִּשְׁפָּט שָׁמָּה הָרֶשַׁע