“אין מועצת. עושים מה שרוצים”: הקלטות שחושפות המשבר בש”ס

בהקלטות שהגיעו לידי אתר וואלה נשמע הגאון רבי משה מאיה, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, אומר: "אין מועצת. המועצת לא מתכנסת ולא כלום. עושים מה שרוצים. אז למה אני צריך להגיד שאני חבר מועצת?" • "אני משקר את עצמי כשאני חותם בתור מועצת" • הגר"מ מאיה: "הכל נשאר אותו דבר, יעלה על הדעת שאני אדבר נגד המועצת?"
אליעזר היון
כ"ט תשרי התשע"ז / 31.10.2016 14:37

האם מועצת גדולי התורה של ש”ס מנותקת מראשי המפלגה? בהקלטות שהגיעו לידי העיתונאי יקי אדמקר מאתר וואלה נשמע הגאון רבי משה מאיה, חבר מועצת חכמי התורה של ש”ס, מתבטא בחריפות נגד הגוף המהווה את הסמכות הרוחנית העליונה של ש”ס, שבו הוא עצמו חבר.

“אין מועצת. המועצת לא מתכנסת ולא כלום. עושים מה שרוצים”, נשמע הרב מאיה אומר בהקלטות.

דבריו של הרב מאיה נאמרו בתגובה לבקשת  גורמים כי יצטרף ליוזמה חדשה, אולם הרב סירב והסביר: “לא רוצה להיות במרכז העניינים. אמרתי להם (-לראשי ש”ס): ‘אני חייל טוב אבל לא מפקד’. אין מועצת. אני משקר את עצמי כשאני חותם בתור מועצת”.

בהמשך גם רמז לכך שהפוליטיקאים בש”ס אינם מתייעצים עם הרבנים בנושאים משמעותיים ומקבלים החלטות בעצמם.

“יש בעיה של עבודות בשבת. מותר להישאר בממשלה כשהממשלה מחללת שבת? מועצת גדולי התורה של ‘דגל’ לא התכנסה, מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לא התכנסה, מועצת חכמי ש”ס לא התכנסה. כלום. אז למה אני צריך להגיד שאני חבר מועצת?”

הגר”מ מאיה, נעדר בשנים האחרונות מאירועים רבים של ש”ס, והיעדרותו עוררה שאלות רבות, ותהיות על מידת השפעתה של מועצת חכמי התורה.

כך, למשל, שמו אינו מופיע כנואם באף אחד מהאירועים שיתקיימו ביום חמישי, לרגל יום השנה השלישי להסתלקותו של הרב עובדיה יוסף זצ”ל.

בשיחה עם אדמקר, הסביר הגר”מ מאיה כי הפרשנות לדבריו אינה נכונה: “בתקופת הרב עובדיה, כל הדברים היו מגיעים אליו לשולחן כל בוקר והמועצת הייתה מתכנסת פעם בשנתיים או שלוש כדי לאשר את רשימת חברי הכנסת. לא מעבר לזה. כמעט ולא היו התכנסויות”.

שינוי ממשי, הסביר הרב, לא קרה: “המצב נותר אותו דבר. רק במשבצת של הרב עובדיה נמצאים חכם שלום (כהן) וחכם שמעון (בעדני). אני ממשיך להיות חייל טוב של ש”ס, יעלה על הדעת שאני אדבר מילה נגד המועצת?”

הרב ציין עוד כי אי השתתפותו באירועים של ש”ס אינה חדשה. “פעם כן הייתי מגיע? מה שהיה בתקופת הרב עובדיה ממשיך עכשיו. שום דבר לא השתנה. אני מרגיש שאני לא ראוי לכהן כחבר מועצת, אלה הדברים”.

עם זאת, בשיחה לא הסתיר הרב מאיה את הביקורת שיש לו על הח”כים בכל הנוגע להתנהלות סביב משבר עבודות הרכבת בשבת. “דעתי היא שאסור לשבת בממשלה. צריך לעזוב אותה ולתמוך בה מבחוץ. ראיתי שדעתי במיעוט אז שתקתי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב מאיה אומר את האמת כנסו
    01/10/2017 18:17
    אבי
  1. הרב מאיה מרגיש שדרעי עושה מה בא לו הוא מסתכל על המועצת כבובות איך הרב עובדיה צדק הוא לא שומע לי הוא לא ישמע לכם גם יאלההה הביתהה אריה די אל תבזה את גדולי הדור שלנו בושה וחרפה