משרד המשפטים ביקש לסכל את חוק הדיינים – אריאל הגיש ערר

ועדת השרים לחקיקה דנה בחוק הדיינים שיזם שטבון, המבקש להוסיף תקנים לבתי הדין הרבניים • בשל ניסיון לסיכול החוק ע"י משרד המשפטים הגיש השר אריאל ערר והחוק יובא לדיון בממשלה • הדיינים: "ישנו צורך דחוף בעדכון מספר תקני הדיינים בישראל"
ט"ז חשון התשע"ה / 09.11.2014 14:51

‘חוק הדיינים’ נידון היום בוועדת השרים לענייני חקיקה, ולאחר שמשרד המשפטים ביקש לסכלו, הגיש השר אורי אריאל ערר, והחוק יובא לדיון בממשלה. 

החוק, שיזם ח”כ יוני שטבון, מבקש לתת מענה לעומס הבלתי סביר המוטל על כתפי הדיינים, על פי הנתונים למעלה מ- 84,000 תיקים חדשים נפתחים מידי שנה, כאשר ישנם בסך-הכל 90 דיינים בלבד, כל דיין מטפל מידי שנה בכ-900 תיקים.

על פי ההצעה, שרת המשפטים בהסכמת נשיא בית הדין הגדול, תקבע את מספר התקנים הנחוצים עבור כל אזור ועיר במדינה, ביחס לגודל האוכלוסייה בתחומי שיפוט בית הדין הרבני. תיקון זה, ימנע מצבים של חוסרים בהרכבי הדיינים ויקל משמעותית בעומס הבלתי סביר המוטל על הדיינים. כתוצאה, יובטח שירות יעיל והוגן לאזרחי ישראל הפונים לבתי הדין הרבניים.

כאמור, במשרד המשפטים ביקשו לסכל את החוק, ובכדי למנוע זאת, הגיש אריאל ערר, והחוק יעלה לדיון בממשלה.

 שטבון אמר בתגובה: “לא אוותר על החוק, אמשיך לקדמו ואדאג שיאושר בישיבת הממשלה. זה חוק צודק מאין כמותו, בתי הדין הפכו לשק חבטות ולמטרת ניגוח. חבל מאוד שבמקום לעצור את המגמה, משרד המשפטים מתעקש להמשיך אותה. ניפגש בישיבת הממשלה, ברור לי ששם ייעשה צדק”.

לדבריו, “הדיינים מתמודדים עם משימה כמעט בלתי אפשרית. אי אפשר לבוא בטענות לבתי הדין הרבניים, כאשר לא מעמידים בפני הדיינים את הכלים המינימאליים להתמודדות. שוב,  אני תקווה וביטחון שהצדק ייעשה בישיבת הממשלה. חשוב לזכור שבסופו של דבר בתי הדין הם נקודת המפגש של עם ישראל כולו – דתיים כמסורתיים, חרדים  כחילונים. זהו תיקון צודק, שיותר משיקל על הדיינים יקל על המוני העם המבקשים שירותי דת בישראל”.

כזכור, נציגות הדיינים, המשמשת כמעין איגוד הדיינים, שיגרה הבוקר מכתב לוועדת השרים לענייני חקיקה בו קראה לחברי הוועדה לתמוך בחוק.

“על בתי הדין הרבניים מוטל עומס רב ובלתי פרופורציונאלי”, כתב הרב ציון אשכנזי יו”ר נציגות הדיינים. “מאז קום המדינה כמעט ולא עודכן מספר הדיינים בישראל, וגם כשהדבר נעשה, הוא נעשה במשורה ובמידה מועטה מאוד מהנדרש”.

לטענתו מצבת הדיינים עודכנה לאחרונה רק בשנות השמונים, וחרף הגידול הדמוגרפי כתוצאת הריבוי הטבעי ועליות שנות התשעים, לא עודכנה שוב. “בעוד שמערכת בתי המשפט גדלה מאז 1950 בכ-400%, הרי שמערכת בתי הדין הרבניים גדלה מאז רק בכ- 66% אחוזים בלבד“. 

לדבריו,  “ישנו צורך דחוף בעדכון מספר תקני הדיינים בישראל, ומעבר לכך יש צורך גם רב בוויסות נכון והגדלת כמות הדיינים בבתי הדין ברחבי הארץ בהתאם לגידול באוכלוסייה שבאותו אזור, ואכן”, הבהיר, “הצעת החוק נותנת גם לכך מענה”.

הצעת החוק נתמכת גם על ידי הראשל”צ ונשיא בית הדין הגדול הגר”י יוסף והרה”ר הגר”ד לאו.

אל מציע החוק שטבון, הצטרפו גם חברי הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי), יעקב אשר (יהדות התורה) ופנינה תמנו שטה (יש עתיד). 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות