“בגלל הטלפון מביידן”: הדיונים אמש בקבינט וביטול תקיפת-נגד באיראן

במהלך התקיפה האיראנית התפתח ויכוח בקבינט: גנץ ואיזנקוט סברו ש"התגובה צריכה להיות מהירה" - אך גלנט, דרעי, דרמר ומערכת הביטחון התנגדו • אחת הסיבות: הנזק שנוצר מהמתקפה האיראנית לא משמעותי • לשכת ראש הממשלה: גנץ ואיזנקוט דרשו תגובה מיידית? בדיוק הפוך
אריה ריבקינד וחיים טוויל
ו' ניסן התשפ"ד / 14.04.2024 20:53

במהלך ישיבת קבינט המלחמה המצומצם הלילה (ראשון) היה רוב בעד תקיפה שעמדה לצאת לפועל, שבה תמכו גם השרים גנץ ואיזנקוט, אך זו בוטלה ברגע האחרון.

לפי דיווח של גילי כהן ב’כאן חדשות’, חלק מהגורמים המעורים בפרטים אמרו כי הביטול התרחש בעקבות השיחה שהתקיימה בין הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו.

גורמים אחרים אמרו, כי הסיבה לביטול הייתה העובדה כי הנזק שנגרם כתוצאה מהמתקפה האיראנית לא היה משמעותי.

מערכת הביטחון הישראלית דחפה לתגובת נגד, אך לאו דווקא כזו שתצא לפועל בטווח הזמן המיידי.

לפי דיווח של מוריה אסרף וולברג בחדשות 13, הוחלט להמתין בעקבות מספר סיבות: ראשית, הלחץ שהופעל מצד נשיא ארצות הברית, שהבהיר בשיחתו עם נתניהו, כי הוא מעוניין בתגובה מתונה ולפי תוצאות המתקפה.

בנוסף, ⁠תוצאות ההתקפה האיראנית היו טובות מבחינת ישראל, עם כ-99% הצלחה ביירוט של חיל האוויר ושל המדינות שעזרו לישראל. ולסיום – חוסר הסכמה בתוך קבינט המלחמה.

השילוב של כל הסיבות הללו הוביל להחלטה של חברי הקבינט להמתין להיום בצהריים –  לדיון בקבינט שהסתיים הערב, אחרי שלוש שעות.

מי שתמך בתקיפה, לפי הדיווח, היו השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, כשמנגד יואב  גלנט, רון דרמר, אריה דרעי ומערכת הבטחון התנגדו.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: “הפרסום כאילו גנץ ואיזנקוט דרשו תגובה מיידית נגד איראן ולא נענו – שקרי לחלוטין ובדיוק הפוך מהמציאות. מעבר לכך לא נתייחס לדיוני הקבינט”.

הדילמה המרכזית שמונחת על שולחנם של מקבלי ההחלטות, שקיבלו החלטה להגיב באופן כלשהו, היא איך ומתי תתבצע התגובה. השאלה שנשאלה בחדרים הסגורים היא האם לקחת בחשבון את הכוונה של איראן לפגוע משמעותית בישראל, ובין היתר בבסיס חיל האוויר בנבטים, או את התוצאות בפועל – שכאמור לא היו משמעותיות באופן יחסי.

למרות הוראתו של ראש הממשלה, שלא להתייחס לנושא האיראני בתקשורת, שר החינוך יואב קיש הצהיר הערב, במהלך ריאיון בערוץ  14: “תהיה תקיפה באיראן – חד משמעית. מלחמות מנצחים כשתוקפים”.

קיש הוסיף: “זה מסר מאוד ברור. אבל לא ממהרים”. עוד הצהיר שר החינוך: “לא דין תקיפה באיראן כדין תקיפה בעזה. זה אירוע מבצעי מורכב שיש לתכנן אותו היטב תוך שימור הישגים. תהיה תקיפה – חד משמעית”.

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, פנה מוקדם יותר היום בהודעה אישית לשרים וביקש מהם בשמו של ראש הממשלה, שלא להתייחס לנושא האיראני בתקשורת “הוא מבקש לא להתראיין או להגיב בתקשורת ביחס לאיראן או ארה”ב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות