“בלב כבד, בצער רב”: ראש הממשלה פיטר את השר אריה דרעי

נתניהו הבטיח: "בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום" • דרעי: "יש לי מחויבות ברזל ל-400 אלף איש שבחרו בי ובש״ס,. שום החלטה שיפוטית לא תמנע ממני מלייצגם" • גולדקנופף: "מבחינת משרדי הממשלה שלנו, דרעי ממשיך להיות השר וכך תהיה התייחסות אליו"
אריה ריבקינד
כ"ט טבת התשפ"ג / 22.01.2023 13:09

ארבעה ימים אחרי הכרעת בג”ץ: ראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר הבוקר (ראשון) את אריה דרעי מתפקידיו כשר הפנים ושר הבריאות, לאור החלטת פסק הדין של בג”ץ שקבע כי דרעי לא יכול לשמש כשר.

בישיבת הממשלה הקריא נתניהו את מכתב הפיטורים: “כידוע, החלטתי למנותך כמשנה לראש הממשלה ושר הפנים והבריאות באישור רוב חברי הכנסת בשל העובדה שאני רואה בך עוגן של ניסיון, תבונה ואחריות החשובים למדינת ישראל בכל עת, ובעת הזו במיוחד.

“כן סברתי שחשוב שתשרת את מדינת ישראל כחבר הקבינט הביטחוני-מדיני בממשלתי, שם תוכל להשפיע מניסיונך רב השנים עוד כחבר קבינט בממשלתם של ראשי הממשלה המנוחים יצחק שמיר ז”ל ויצחק רבין ז”ל – ניסיון עשיר, שתורם לביטחונה וחוסנה של מדינת ישראל.

“לצערי הרב, חרף האמור, ביום 18.1.23 החליט בית המשפט העליון בשבתו כבג”ץ כי מוטלת עלי חובה להעבירך מתפקידך כשר הפנים והבריאות. החלטה מצערת זו מתעלמת מרצון העם, כפי שבא לידי ביטוי באמון הרב שהציבור נתן לנציגי העם ונבחריו בממשלתי, כשהיה ברור לכל שתשרת בממשלה בתפקיד שר בכיר”.

נתניהו הדגיש: “בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל מנסיונך ומכישוריך הרבים, בהתאם לרצון העם. עם זאת, בעקבות הוראות פסק הדין האמור, עלי להודיעך כי לפי סעיף 22 (ב) לחוק יסוד הממשלה, אני נאלץ בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר, להעבירך מכהונתך כשר בממשלה”.

השר אריה דרעי אמר: “מכובדי ראש הממשלה, אני שומע בקולך את העצב על החלטת בית המשפט וההשלכות שלה.

“זמן קצר מאוד אחרי פרסום ההחלטה ביום רביעי הייתי בביתי, בשלב מאוד מוקדם שחלק קראו את החלטת בית המשפט וחלק טרם קראו אותה, ולשנינו היה ברור שנקיים את החלטת בית המשפט, לא היה בכך ספק בשום שלב – בניגוד לאלו שמתהדרים בנוצות של ‘איכות’ שלטון החוק וקוראים להפרות סדר ולהפרה של החלטות הכנסת והממשלה.

“אני יכול להגיד לחבריי בממשלה ולציבור שהיה ברור לתביעה והיה ברור ליועץ המשפטי לממשלה הקודם, ד״ר אביחי מנדלבליט, שאין לי כוונה ושלא הייתה לי כוונה מעולם ולא התחייבתי לפרוש מהחיים הפוליטיים. הדברים היו ברורים על השולחן מתחילת המגעים ועד סופם. הדברים נאמרו אף על ידי נציג מחלקת הבג״צים בדיון”.

הוא הדגיש: “יש לי מחויבות ברזל ל-400 אלף איש שבחרו בי ובש״ס,. שום החלטה שיפוטית לא תמנע ממני מלשרת אותם ולייצגם.

“בכוונתי להמשיך ולתרום בכל כוחי לציבור ולקואליציה, בכוונתי להמשיך ולהנהיג את תנועת ש״ס, להמשיך להשתתף בישיבת ראשי סיעות הקואליציה, ולסייע בקידום המהלכים המשפטיים החשובים שהממשלה הזו נבחרה לקדם לחיזוק וביצור המשילות, ולשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל, לעזור לשכבות החלשות ולהוציאם ממעגל העוני, כפי שהצהרתי אז בעת אישור הסדר הטיעון. תודה רבה”.

הפיטורים בוצעו בתיאום עם דרעי, שלא רצה להתפטר בעצמו, וייכנסו לתוקף ביום שלישי בבוקר – לאחר 26 ימי כהונה.

דרעי לא נכח בדקות הראשונות של הישיבה, אבל נכנס אליה מיד לאחר החלק המצולם, הכולל את דברי ראש הממשלה, במהלכם  נתניהו הודה ל”שר הבריאות דרעי” על הרחבת סל התרופות ואישור מסקנות וועדת הבריאות.

במהלך ישיבת הממשלה, נתניהו יצא לכמה דקות ודרעי ניהל את הדיון במקומו. בישיבה אישרו השרים את סל התרופות החדש והממשלה אישרה גם להאריך עד לסוף חודש אפריל את הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית.

לאחר שהפיטורין יכנסו לתוקף,  הממשלה תמנה ביום שלישי ממלאי מקום מקרב שרי ש”ס לתפקידי שרי הפנים והבריאות למשך שלושה חודשים. השרים המועמדים לקבל את תפקידיו של דרעי הם חיים ביטון, יעקב מרגי, יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי.

יו״ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף אמר בישיבת הממשלה: “מעבר להיכרות רבת השנים שלי עם השר הרב אריה דרעי, הספקתי לשבת איתו בצוותא במספר ישיבות ממשלה. מדובר באחד השרים המעולים והמוכשרים, איש עשיה אדיר. לא לחינם מאות אלפי אזרחים הצביעו עבורו.

“שמעתי מראש הממשלה, שבישיבות הקבינט הבטחוני, תבונתו באה לידי ביטוי באופן שמשפיע ותורם משמעותית לביטחון המדינה.

“יהדות התורה תפעל ככל יכולתה ותהיה שותפה לכל מהלך להשיבו במהרה לשולחן הממשלה. מבחינת משרדי הממשלה שלנו, הרב דרעי ממשיך להיות השר וכך תהיה התייחסות אליו”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרעי
    22/01/2023 18:20
    צפוני
  1. האם דרעי נשאר חבר כנסת?

  2. רק בן גבירררררררררררררררר
    23/01/2023 09:00
    יודי 1
  3. נתנו בו אימון, הוא היה צעיר האמינו כי הוא יבין מה מעמדו ומה זה מחייב, אבל מתברר כי הוא בכלל לא חשב על התוצאות אלא על טובת עצמו ומשפחתו, ומקראוואן ביקש לעבור לווילה ולכמה דירות יחד ובו זמנית כדרכי הגבירים העשירים האשכנזים, ולא לקח בחשבון את התוצאה הקשה לציבור שלו. כן, יש הרבה גנבים גם אשכנים, אבל שימו לב, אלו גרו בצנעה, משה גפני יש לו הרבה יותר כסף מדרעי, חכם, גר בצנעה ומסתגף בשביל שלא יחשדו בו. ליצמן גר בדירה קטנה בשביל שלא יחשדו בו, הוא נפל לא בשל גניבות אלא בשל מעשים שלא היה צריך לעסוק בהם, ואם כן להיות זהיר יותר, אבל דרעי התנהג כגנב ממש, אדם שכל ראשו היה באיך לגנוב מן המדינה, לקח שוחד, הלבין כספים עשה מעשים אשר גם מי מי שעושה זאת מבין שאסור להסתכן בדרך כפי שעשה זאת
    מילא בפעם הראשונה, הוא היה צעיר וטיפש לא לקח בחשבון את התוצאה, אבל חשבנו שלאחר שישב בכלא וחזר להנהגה הוא מבין כי חובה עליו להיזהר, וגם אם לא בשביל עצמו בשביל הציבור שהוא מייצג לא לבזות אותם, ומה מתברר, הוא ניצל את הציבור שלו לטובת עצמו בלבד עד כדי שחזר שוב ושוב על מעשים שכל ילד מתחיל היה מבין כי זה אסור במיוחד אחרי שכבר פעם נפלת

    הגמרא אומרת כי שוטה אסור לרחם עליו, דרעי התנהג כשוטה ממש, שימו לב, מוסדות רבים גונבים סכומים גדולים אבל העומדים בראש לא מתלכלכים, מי שיושבים הם המנהלים שעל שמם מתלכלכים. דרעי כנראה לא נותן אימון באחרים אפילו לא באחיו, ועובדה שהוא זה שהתלכלך ולא אחרים שאמורים היו לעשות בשבילו את המלאכה ואת עצמו להשאיר נקי, בשביל לשמור על כבוד הציבור שהוא מייצג

    דרעי מכיר את מערכת המשפט בישראל, ולכן חובה היה עליו להיזהר פי כמה, הוא ידע כי ממתינים לו בסיבוב בשביל להחזיק אותו חזק בגרון, וכך היה במשך שנים, ובמקום שישמר ויזהר הוא עשה מעשים שבהם בגד בציבור שלו, ומהם עליו לבקש סליחה