‘הסופ”ש הכי עמוס וקשה שהיה’: הירידה בתחלואה לא מורגשת

בבית החולים רמב"ם בחיפה נשבר שיא במספר מטופלי הקורונה - מאז פרוץ המגפה • בכיר במרכז הרפואי התריע: "אנחנו לא במצב טוב" • "יש לנו עוד חצי גל לפנינו. אנו יודעים שחצי מהנדבקים הולכים להידבק עכשיו. ככל שיהיה ניתן לצמצם את ההדבקה ואת התחלואה בשלב הזה - זה חשוב"
חרדים 10
כ"ח שבט התשפ"ב / 30.01.2022 13:16

בלימת המגפה טרם מורגשת בשטח: בבית החולים רמב”ם בחיפה דיווחו הבוקר (ראשון) על שיא במספר מטופלי הקורונה מאז פרוץ המגיפה לפני שנתיים.

הבוקר מאושפזים בבית החולים 139 מטופלים, בהם 42 במצב קשה, מתוכם 24 מונשמים. ברמב”ם הסבירו כי המצב מחייב אשפוז חולים גם מחוץ למחלקות הייעודיות בחדרים מבודדים.

ד”ר אורן כספי, מנהל היחידה לאי ספיקת לב בקריה הרפואית רמב”ם, שוחח הבוקר עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לתפוסה הגבוהה בבתי החולים בשל נגיף הקורונה.

“סוף השבוע הזה היה הכי עמוס ממרץ 20”, סיפר. “זה מכביד לא רק על החולים שסובלים מקורונה, אלא גם על כלל החולים שבעצם מקומות האשפוז עבורם הולכים ונגמרים. מדד העומס של משרד הבריאות הוא הרבה יותר גבוה מכל גל אחר, הוא סביב 3,300 היום. בשיא שלו הוא 2,700. אז אנחנו הרבה יותר ממה שחשבנו שנהיה, וזה מורגש בשטח, הרבה מעבר למספרים”.

כשנשאל האם סכנת הקריסה של המערכת לא גבוהה בשל הקלות היחסית של האומיקרון – השיב: “שליש מהחולים המונשמים בבית החולים עם אומיקרון, ורק שביעית אחוז מהחולים בבית החולים, יש להם את המחלה. זאת אומרת, זאת מחלה קשה.

“היא פחות קשה מהמחלות הקודמות, אבל היא בהחלט קשה, וחולים סובלים ממנה. ויש לי חולים שיש להם מחלה כרונית שחיים חיים טובים בשגרה, והם מידרדרים מהמחלה הזאת ומגיעים למצבים מסכני חיים. אז זה מצב שחייבים למנוע. אי אפשר להוריד את הראש והוא יחלוף לבד. זה מצב שחייבים למנוע”.

בהמשך, התייחס ד”ר כספי לתחזיות לפיהם מדובר בשיא תחלואה שאחריו תבוא ירידה – ואמר: “אני גם חושב שיש לנו מצב עכשיו של התייצבות במספר המאומתים, ויש לנו עוד חצי גל לפנינו, ואנחנו יודעים שחצי מהנדבקים הולכים להידבק עכשיו. אז אני חושב שככל שיהיה ניתן לצמצם את ההדבקה ואת התחלואה בשלב הזה – זה חשוב.

“בנוסף לזה, אני חושב שכדאי ואפשר – ואני יודע שאפשר מיידית – לחזק את בתי החולים כבר עכשיו, ואני חושב שזה יהיה הצעד הנכון לעשות כרגע”.

על מתווה ביטול הבידודים במערכת החינוך – הגיב: “ברור לכולם, וזאת הייתה המלצה של המשרד שצריך להגביר את התדירות של הבדיקות ולדחות את האירוע הזה. זה דומה מאוד לרופא שאומר לך, ‘תשמע, את התרופה הזאת לוקחים פעם ביום’ ואז אתה מחליט לקחת אותה פעמיים בשבוע. זאת החלטה פחות טובה, לא רפואית, והיא גורמת ליותר תחלואה.

 

“אנחנו באחד מחמשת המקומות הראשונים באשפוזים בבתי החולים, אז אנחנו לא במצב טוב. עוד נקודה, צוות המחקר שלי בשנה האחרונה בדק איפה נמצאת הבעיה מבחינה סוציואקונומית. למעשה מה שקורה זה שביישובים החלשים יש לנו הרבה פחות מתחסנים, גם אצל הילדים. ביישובים האלו, התחלואה היא הכי גבוהה.

“ביישובים האלו, היום, אנחנו מבקשים מההורים לקנות בדיקות והם לא מקבלים אותן עדיין למרות המתווה”, הבהיר.

לדבריו, אנחנו פוגעים במקומות היותר חלשים. “זה מאוד חבל, כי בסוף הפער הזה שהופך להיות פער סוציומדיקלי רק מתרחב. ואני חושב שהמטרה שלנו בתור רופאים וגם של הקברניטים הוא לצמצם אותו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות