הגר”ש אלתר בחיידר החדש: מידות טובות לא פחות חשוב מלימוד

בירושלים נחתך ת"ת 'פני מנחם - בית טייטלבוים' - הת"ת החדש של הקהילה המתגבשת תחת הנהגת ראש הישיבה מגור, הגר"ש אלתר • במשא מיוחד לילדי החיידר אמר: "לא להלבין פנים, לא לקנטר את השני, לא לדבר רע על השני. להיות טובים באמת. זה לא פחות חשוב מללמוד תורה"
יוסף גרינבוים
כ"ג חשון התש"פ / 21.11.2019 13:46

אתמול נחנך בירושלים תלמוד תורה ‘פני מנחם – בית טייטלבוים’ – תלמוד תורה חדש של הקהילה המתגבשת תחת הנהגתו של ראש הישיבה מגור, הגר”ש אלתר.

זהו המוסד התורני השלישי של הקהילה המתבסס בימים אלו – אחרי ה’ישיבה־קטנה’ ו’הישיבה־גדולה’ – ומהווה צעד חשוב של התבססות הקהילה.

המעמד נפתח בקביעת מזוזות, אותן קבעו הגר”ש אלתר והנדיב ר’ מנדי טייטלבוים, והמשיך באירוע לתלמידי התלמוד תורה והוריהם.

בפני הציבור נשאו דברים: מנכ”ל המוסדות, הרה”ח הרב ישראל מרדכי צישינסקי, שהזכיר את הדרך הלא קלה שעברה הקהילה ואת השמחה ביום כזה, כשזוכים להתבסס בבניין של קבע; המנהל הרוחני של החיידר הרה”ח הרב שמואל בראון, שדיבר על הסייעתא דשמיא שבהקמת הת”ת, והקביל בין ‘הנחת אבן הפינה’ למשפט אשר טבע ראש הישיבה עם הקמת הקהילה: “דא וועט זיין א’אמת’ע וארימע ווינק’ל”.

את המשא המרכזי באירוע נשא הראש ישיבה הגר”ש אלתר.

כמו כן נשאו דברים הנדיב ר’ מנדי טייטלבום, בשם המשפחה, שבהם סיפר על הקשר ההדוק של אביו ר’ יצחק דוד עם האדמו”ר בעל ‘הפני מנחם’ זצ”ל; והמלמד הרה”ח ר’ שמואל יוסף שלאס, אשר בקול רועד משמחה והתרגשות ציין את גודל המעמד וההתעלות שאוחזת בכולם, ואת האווירה הנפלאה והשמחה השוררת בין כותלי הת”ת.

לאחר מכן עברו הילדים בשירת ‘אנא עבדא דקודשא בריך הוא’ ו’תורת ה’ תמימה’, לקבל מידו של ראש הישיבה סידור מיוחד שהודפס לרגל המעמד עם מיני מתיקה מידי האחים בני משפחת טייטלבוים.

במשא המרכזי באירוע אמר הגר”ש אלתר:

צילום: יעקב ב’

“הן אמת, אנחנו רק בראשית הבניין, על כל הקשיים הכרוכים בכך, אבל בעזרת השם נזכה להמשיך ולעלות מעלה מעלה”.

לאחר מכן עמד ראש הישיבה על המשמעות הרוחנית של חודש מרחשוון, עליו מובא בדברי חז”ל כי שמו מרמז על אשר מרחשין השפתיים מעבודת תשרי: “מוסבר בספרי חסידות, שההקפות של שמחת תורה הן המה החותמות את עבודת הימים נוראים, וזאת דווקא כאשר רוקדים ומחזיקים את הספר תורה. בעצם, כאשר מתבוננים בדבר, הנה ההקפות הן בבחינת קנייה בהקפה, כאדם שקונה בהקפה וישלם אחר כך. וכן אנו שמחים בתורה ‘על החשבון’, כאומרים שבמשך השנה נלמד ונהיה טובים יותר.

“והנה כי כן, עכשיו, בחודש מרחשוון ואחר כך בכל השנה כולה, צריכים אנו לשלם את החוב.”ועל חוב זה של מתן תורה אמרו בני ישראל: ‘בנינו ערבים בעדנו’, כי המה נייר חלק שיכולים להגיע עד רום כל המעלות”.

ראש הישיבה פנה לילדים: “אתם הילדים היקרים, אתם הערבים שלנו להקפות, למה ששמחנו עם התורה והבטחנו שנלמד אותה ונקיים אותה. אתם התחלת הקיום של ההבטחה הזאת'”.

בהמשך משאו עבר ראש ישיבה לשרטט נקודות יסוד לאופיו של הת”ת ופנה שוב לילדים: “מאד מאד חשוב לדעת שמידות הלב חשובות לא פחות מהלימוד. המידות נקראות בשם ‘מידות’ כי בסופו של דבר – הן אשר מודדות ומאפיינות את האדם. אותו אחד שלומד הרבה זה בוודאי חשוב ביותר, אבל ‘מידות’-  זה המדד האמיתי, זה מבטא את היסוד של האדם.

עם התורמים של הת”ת. צילום: שלומי טריכטר

“אל אאמו”ר כ”ק ה’פני־מנחם’ פנה פעם אביו של ילד מת”ת בבני ברק ואמר שהילדים בחיידר צוחקים על צלקת שהיתה לבנו על הלחי. ויהי ערב, ועם רדת הליל התקשר ה’פני מנחם’ למלמד של הכיתה ואמר לו: תאמר לילדים –  ‘נער הייתי גם זקנתי’. מכיר אני את גור כבר 50 שנה. אני יכול להגיד לך בוודאות אשר כל אלו שהציקו, כל אלו שרדפו מישהו, בעולם הזה היה להם המון צרות רח”ל, המון עגמת נפש רח”ל.

‘אני רואה – המשיך ה’פני מנחם’ – שמרבית האנשים שבאים אליי עם בעיות של בריאות, שידוכים, פרנסה וכו’, הם אנשים שאני זוכר שכשהיו צעירים הציקו או רדפו את מישהו’. והדברים מבהילים.

“מכאן יש ללמוד, להפנים ולזכור עד כמה חשובות  המידות טובות. לתקוע היטב בדעתנו שהתחנכנו לא רק על תורה, אלא גם על מידות: לא להלבין פנים, לא לקנטר את השני, לא לדבר רע על השני. להיות טובים באמת. זה לא פחות חשוב מללמוד תורה.

“רבי עקיבא שנישא לבת של כלבא שבוע שהכירה במעלתו כבר קודם שלמד בעודו ‘צנוע ומעלי’. האם הכוונה בהגדרה מיוחדת זו שהוא היה צנוע רק מאחר ולא היה לו במה להתגאות בעודו רועה בהמות? אלא שבעמקות העניין יש לומר, שצנוע הכוונה ל’עדינות יהודית’, שהיא היא הבסיס לתורה.

“יש ילדים שאומרים עליהם: ‘אשרי יולדתם’. רואים אותם עם עדינות יהודית, עם חן יהודי, עם תפארת יהודית. נזכור נא זאת: שמעבר לשמירה על הקפדה במידות, יש להשתדל לשמור על עדינות! להיות מאופקים ולא רעשנים, וזה אחד היסודות להצליח בתורה וביראת שמים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    קם גדול אמיתי בישראל, כמה שהייתי רוצה להיות מחסידיו אבל אין לי אומץ !!
    22/11/2019 08:51
    יהודי
  1. אני יכול רק לאחל לו שיצליח להנהיג את כל כלל ישראל !