הרבי מסאטמר הכריז על ‘יום זעקה’ – בגלל ‘גזירות החינוך’ בניו יורק

החלטת ועדת החינוך במדינת ניו יורק לחדש את 'חוק החינוך', הכופה לימודי חול - הובילה ל'קריאת קודש' של האדמו"ר מסאטמר: קורא ל'יום תפילה וזעקה' לעורר רחמי שמים
נתן פרל
י"א תמוז התשע"ט / 14.07.2019 09:32

גזירת החינוך המרחפת על היהדות החרדית בניו יורק, עם החלטת ועדת החינוך במדינה לחדש את חוק החינוך, הובילה ל’קריאת קודש’ של הרבי מסאטמר ל’יום תפילה וזעקה’ – לעורר רחמי שמים לביטול הגזירה.

לפני מספר שנים החלו כמה יוצאים בשאלה בניו יורק, תחת ארגון ‘יאפעד’, להריץ קמפיין נגד עיריית ניו יורק על שלא קבלו חינוך שכל מוסד חייב להעניק לתלמידיו לפי החוק בניו יורק, ולכן אחרי שיצאו בשאלה – לא הצליחו להיקלט ב’עולם הגדול’, רק משום שלא קיבלו חינוך מתאים.

אחרי כמה שנים של קמפיין בתקשורת המקומית ובקרב חברי העירייה וחברי ועדת החינוך בניו יורק, החליטה ועדת החינוך לפני כשנה על פיקוח אדוק יותר במוסדות החינוך הפרטיים במדינת ניו יורק.

הוועדה שיגרה לכל מנהלי המוסדות הפרטיים הנחיות חדשות, לפיהן חייבים ללמוד 7 שעות בכל יום לימודי חול. כמו כן, מחויבים במוסדות ללמד לימודים שלא ניתן ללמד במוסד חרדי. לצד זאת היו הנחיות נוספות שמוסד חרדי לא יכול לעמוד בהן.

ועדת החינוך הבהירה כי תשגר פקחים לפקח על כל המוסדות, ומי שלא יציית להנחיות יקבל צו סגירה.

המוסדות הקימו ארגון-גג שיטפל בגזירות בשם פעריל”ס – ארגון שבראשו עומדים אגודת ישראל ארה”ב וקהילת סאטמר, וחברים בו כל המוסדות הדתיים מכל רחבי מדינת ניו יורק.

ראשי ארגון פעריל”ס הגישו עתירה לבית המשפט נגד החוק החדש, בטענה כי הוא נוגד את החוקה האמריקנית לפיה יש חופש דת בארה”ב. כמו כן הוגשה עתירה להוציא צו מניעה – שוועדת החינוך לא תוכל לפקח על המוסדות, עד תום הדיונים בבית המשפט.

בערב פסח האחרון פסק בית המשפט כי היות ולפי החוק בניו יורק חובה לתת 60 יום לכל דיון בוועדת החינוך, ורק אחרי 60 יום שבהם יכול הציבור לחוות את דעתו על ההנחיות – הן נכנסות לתוקפן. היות והליך זה לא עבר את הפרוצדורה המחייבת, לכן ביטל בית המשפט את כל ההנחיות של ועדת החינוך, והשופט כלל לא דן על עצם החוק – האם הוא  חוקתי או לא.

ראשי ארגון פעריל”ס קיוו כי ועדת החינוך תרד מכל ההנחיות החדשות, ותגיע להסכמים עם מנהלי המוסדות על ההנחיות החדשות. אלא שלתדהמתם פרסמה ועדת החינוך לפני עשרה ימים  – בר”ח תמוז – את ההנחיות החדשות שהחליטו להנחית על המוסדות, כשהפעם הם מעניקים לציבור 60 יום לשלוח תגובות.

אחרי 60 יום הם יחליטו האם להמשיך עם גזירת החינוך החדש או לא. ראשי ארגון פעריל”ס מעריכים, כי עצם החלטת הוועדה מסמנת כי הם לא מתכוננים להגיע להסכמות.

לכן הוחלט להכריז על יום תפילה וזעקה ביום ראשון י”ז בתמוז, להעביר את רוע הגזירה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות