ישראל ברצף שנות בצורת החמור מזה 100 שנים: מים יוזרמו לכנרת

הבצורת הקשה שפקדה את ישראל ב-5 השנים האחרונות הובילה לגירעון היסטורי במקורות המים הטבעיים • ברשות המים מזהירים: גם אם תהיה שנת גשמים ממוצעת - הכנרת תישאר מתחת לקו האדום • עד תחילת עונת הגשמים מפלס המים צפוי לרדת בס"מ בכל יום וכנראה יגיע ל'קו השחור'
יוני גרין
ט"ו אלול התשע"ח / 26.08.2018 16:34

רשות המים הודיעה היום (ראשון) כי מקורות המים הטבעיים בישראל נמצאים במצב הגרוע ביותר זה שנים – זאת לאחר חמש שנות בצורת רצופות.

לדברי הרשות, מצב המים במקורות הטבעיים נמצא “במצב הגרוע ביותר מזה שנים” וחלק מהנחלים והמעיינות אף בדרך לשבור שיא שלילי היסטורי של זרימה.

הגרעון במלאי מקורות המים עומד על כשני מיליארד וחצי קוב, ולפי רשות המים גם אם היובש ייפסק ובשנה הקרובה יירשמו, כפי התחזית,  כמויות גשמים ממוצעות ואף מעט למעלה מכך, לצד המשך הפסקת השאיבה מהכינרת – היא תישאר בסוף החורף הבא מתחת לקו האדום התחתון.

זאת מאחר שהבצורת הקשה בחמש השנים האחרונות הותירה את חותמה בעיקר בצפון הארץ, שם מדובר על הגרעון הגדול ביותר מזה 100 שנים.

כיום נמצא מפלס המים בכינרת בגובה של 214.2 מטרים מתחת לפני הים. עד תחילת עונת הגשמים הוא צפוי להמשיך לרדת בכסנטימטר אחד בכל יום וככל הנראה יגיע ל’קו השחור’.

מתחת למפלס של 215.5 אין אפשרות טכנית לשאוב מים מהכנרת באמצעים הקיימים.

ברשות מעריכים שבעוד כמה ימים ה’אי’ שנחשף בכינרת וממוקם מול קיבוץ מעגן, צפוי להתחבר לחוף, בעקבות ירידת מפלס המים.

בישראל, עם זאת, מתמודדים בהצלחה עם המחסור במים, לאחר שבעשור האחרון הוקמו בארץ חמישה מתקני התפלה גדולים, המספקים כ-70% מכמות המים המסופקת לבית.

כך יצילו את הכנרת. באדיבות תאגיד ‘כאן’

ברשות המים מייחסים את המחסור במים לשינויי האקלים שחלים בכדור הארץ. “שינויי האקלים באים לידי ביטוי בשנים האחרונות בכך שאנחנו חווים שורה של אירועים אקלימיים קיצוניים להם השפעות רבות גם על משק המים. סדרה של חמש שנות בצורת מחד ושיטפונות הגורמים לנזקים ברכוש ולמרבה הצער אף בנפש, מאידך”.

ברשות המים הוסיפו: “שינויי האקלים מחייבים את כולנו בניהול מושכל ומניעת בזבוז מים כדרך חיים, גם בשנים ברוכות, שאנו מקווים ובטוחים שיהיו גם כאלו. רשות המים ממשיכה להיערך לתת מענה להתגברות מגמת ההתייבשות במרחב כולו”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תסגרו את תאגידי המים
    26/08/2018 17:07
    עופר
  1. תסגרו את תאגידי המים שעושקים זקנים מבוגרים בכול מיני שיטות. בושה ממשלה שצריכה להגן על האזרחים מאפשרת לתאגידי המים להמשיך בטרור תשלומים ובביזבוז כספי ציבור….תתביישו.

  2. שיתחילו להתפלל
    27/08/2018 09:04
    מנחם
  3. לא צריך למצוא סיבות שונות ומשונות
    צריכים להתפלל ולבקש מבורא העולם שיוריד גשם
    כי הוא ורק הוא מנהל את העולם