חרדי, הכריחו אותך להתגלח בצה”ל? • מוקד חדש יהיה ‘מלשינון’ לחיילים

מוקד 'צו 1', עמותה חדשה ששמה לה למטרה לאפשר לכל יהודי לקיים אורח חיים יהודי בצבא, מזמינה חיילים דתיים וחרדים להתלונן על פגיעה באורח החיים המסורתי בצה"ל • "בשנים האחרונות אנו עדים למאות מקרים מתועדים בהם חיילים אולצו לפעול שלא על פי צו מצפונם ולא היו מודעים לזכויותיהם" • בצה"ל זועמים
חיים טוויל
י"ב אב התשע"ו / 16.08.2016 10:24

מוקד תלונות חדש לחייל הדתי: בדף הפייסבוק של עמותת ‘צו 1’, שהוקמה בימים האחרונים, מוזמנים חיילים דתיים וחרדים להתלונן על פגיעה באורח החיים בעת שירותם בצה”ל.

בדף הפייסבוק שעלה לאוויר לפני ימים אחדים נכתב: “חייל\ת, פגעו בזכותך לשמור על המסורת? פנית לגורמים בצבא וברבנות הצבאית ולא קבלת מענה מספק? ספר\י לנו את פרטי המקרה ואנו נשתדל לעזור ולסייע. פרטיך האישיים יישארו במערכת ולא יעשה בהם שימוש ללא תיאום איתך”.

מקימי העמותה – שהוקמה על ידי איגוד רבני קהילות בראשות הרב עמיחי אליהו – מסבירים כי ‘צו 1’ שמה לה למטרה לאפשר לכל יהודי לקיים אורח חיים יהודי בצבא. “על פי פקודות צה”ל חייל יהודי הרוצה לשמור על יהדותו צריך לקבל את מלוא הגיבוי ממפקדיו וכן את האמצעים כמו תשמישי קדושה (ספרי תורה ומזוזות וכדומה) במקרה הצורך. צו 1 שמה לה למטרה להקשיב ולפניות החיילים ולהבין את הבעיות הקיימות היום לחייל הרוצה לשמור על אורח חיים יהודי”.

מקימי העמותה: “בשנים האחרונות אנו עדים למאות מקרים (מתועדים) בהם חיילים אולצו לפעול שלא על פי צו מצפונם ולא היו מודעים לזכויותיהם. התמורות והשינויים שצה”ל עבר בשנים האחרונות גרמו לא פעם לקונפליקטים שלא היו קיימים בעבר ונראה לא פעם שחוסר תשומת לב גרמה לתקלות רבות. צו 1 שמה לה למטרה לטפל אך ורק במקרים שלא נפתרו בדרכים המקובלות בצה”ל”.

בעמותה מספרים על עשרות מקרים של כפיה חילונית בצה”ל. “לצערנו נמצאים בידינו מאות מקרים מתועדים של שלילת זכויות חיילים או התייחסות לא נכונה ליהדות כגון מחסור בתפילין, אוכל לא כשר, חיילים שהוכרחו לבקר במקומות שלא על פי צו מצפונם, זקנים שחויבו לגלח, מחסור בעזרי יהדות ועוד.

”להערכתנו רוב הדברים בוצעו מחוסר הבנה ולא בכוונת זדון ולרוב התלונות יפתרו על ידי העברת המקרים לגורמים הרלוונטיים”.

בצה”ל הגבו בחריפות על הקמת העמותה, וטוענים כי מדובר בעמותה שממציאה טענות שווא וכל מטרתה היא לפלג את הצבא.

“בצה״ל דוחים כל ניסיון למעורבות פוליטית תוך העמדת פנים של עזרה לחיילים”, נמסר מדובר צה”ל. ”צה״ל ימשיך להוות כור היתוך לכל גווני החברה הישראלית ולהגן על מדינת ישראל כצבא עם ממלכתי. צר לנו כי יש הבוחרים להמציא טענות שווא שכל מטרתן פילוג הצבא”.

בצבא מדגישים כי מתחים בשירות הצבאי או טענות מכל סוג שהוא ”יטופלו רק על ידי מפקדי הצבא ללא מורא וללא חשש תוך הדיפת כל מעורבות פוליטית לשמירת צה״ל צבא לוחם ערכי וממלכתי”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות