יש עתיד ליועמ”ש: הקפא מינוי נתניהו לשר הכלכלה עד דיון בבג”צ

בעקבות התפטרות אריה דרעי מתפקידו והעברת סמכויות משרד הכלכלה לנתניהו, פנתה 'יש עתיד' אל היועץ המשפטי: "תורה על עיכוב מינוי ראש הממשלה לתפקיד עד להכרעה בעתירה שהגשנו" • במהלך הדיון בעתירת ליצמן מתח שופט בג"ץ ביקורת: "ראש הממשלה לא יכול בכלל להיות שר" • לפיד: "ככה לא מנהלים מדינה - ככה אפילו לא מנהלים מכולת" • כבל על תקציב ה-300 מיליון שקיבל דרעי: "אם זה לא שוחד ציבורי, מה כן שוחד?"
יוני גרין
י"ט חשון התשע"ו / 01.11.2015 17:50

מקלות בגלגלים של ראש הממשלה: בעקבות התפטרות שר הכלכלה אריה דרעי מתפקידו והעברת סמכויות המשרד לבנימין נתניהו, פנתה מפלגת ‘יש עתיד’ אל היועץ המשפטי לממשלה, עו”ד יהודה ויינשטיין, עקב ריבוי התיקים בהם מחזיק ראש הממשלה תחת ידיו.

בפנייה ליועץ המשפטי נכתב: “לאחר התפטרות השר דרעי, יהפוך ראש הממשלה לשר ארבעת המשרדים, חוץ, תקשורת, כלכלה, ושיתוף פעולה אזורי.

“כידוע לך, בימים אלו תלויה ועומדת בבית המשפט העליון עתירה, שעניינה בדיוק נושא זה (בג”ץ 3132/15 יש עתיד נ’ ראש הממשלה ואח’), קרי, הכרעה בשאלה האם על פי הוראות חוק יסוד: הממשלה, רשאי ראש הממשלה לאחוז בתפקידי שרים נוספים.

“אשר על כן, הרינו לפנות אליך בבקשה, כי תורה על עיכוב מינוי ראש הממשלה לתפקיד השר הרביעי, עד להכרעה בעתירה”.

במפלגת יש עתיד הוסיפו שהם מצפים מהיועץ המשפטי לממשלה להפעיל את השכל הישר ואת ההיגיון המשפטי ולעצור כל מינוי של ראש הממשלה לשר נוסף: “מן הראוי שראש הממשלה ימתין לתשובת בג”ץ בעניין זה. כל החלטה אחרת תהיה בגדר זלזול בבית המשפט העליון, בדמוקרטיה ובאזרחי ישראל”.

הבוקר אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: “הבטחתי שנעביר את המתווה, והיום אנחנו עושים את הצעד המשמעותי ביותר כדי לעשות זאת.

“השר דרעי הודיע לי על כוונתו להתפטר ממשרד הכלכלה כדי להשלים את המהלך, המשרד יעבור אליי ואני אאשר את המתווה”.

נזכיר, כי במהלך הדיון בעתירה שהגישה ‘יש עתיד’ נגד מינוי ח”כ יעקב ליצמן לסגן שר הבריאות, מתחו שופטי בג”ץ ביקורת על כך שראש הממשלה מכהן גם כשר.

השופט מלצר תהה אז: “למה העניין הזה הוא רק במשרד הבריאות? מה מייחד משרד זה?”

חודש קודם לכן קבע מלצר כי ראש הממשלה אינו יכול לכהן בפועל כשר באף משרד ממשלתי. “הסברתי שראש הממשלה לא יכול בכלל להיות שר”, אמר השופט. “בחוק יסוד הממשלה הקודם היה סעיף שאמר שראש הממשלה יכול להיות גם ממונה על משרד וגם להיות שר, בחוק יסוד הממשלה הזה הורידו את הסעיף הזה. לכן כל המתווה פסול בעצם זה שהוא גם שר”.

כזכור, בעקבות העתירה שהגישה ‘יש עתיד’, מונה יעקב ליצמן לשר הבריאות.

בתוך כך, יו”ר יש עתיד תקף הערב בראיון לגלצ את המהלך של אריה דרעי ונתניהו: “מדינת ישראל מתנהלת כיום ברמה הכי נמוכה שיש. ככה לא מנהלים מדינה – ככה אפילו לא מנהלים מכולת.

“אי אפשר לקחת המדינה ולפרק אותה רק לצרכים הפוליטיים המיידים של ראש הממשלה ואנשיו”.

חבר הכנסת איתן כבל מחה בגל”צ  על הצעד, ואף האשים את מבצעיו בשוחד: “הרי ברור שדרעי לא אהב את משרד הכלכלה מלכתחילה. היה שלב שדובר שדרעי לא יעזוב המשרד, אלא אם יקבל את ה-300 מיליון שקל, או השד יודע מה. אם זה לא שוחד ציבורי, מה כן שוחד?”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות