נאום בר אילן של לפיד: “נתניהו הפך את הממשל לאוייב”

בנאום חריף באוניברסיטת בר אילן תקף יו"ר 'יש עתיד' את ראש הממשלה ופרס את משנתו המדינית "ההתנהלות של נתניהו מול ארה"ב - מעשה של חוסר אחריות לאומי" • מציע: "היפרדות מן הפלסטינים תציל את האופי היהודי של מדינת ישראל"
אליעזר היון
ז' תשרי התשע"ו / 20.09.2015 10:44

נאום מדיני של יאיר לפיד באוניברסיטת בר אילן: שר האוצר לשעבר, ויו”ר יש עתיד שטח הבוקר [ראשון] את משנתו המדינית בנאום באוניברסיטת בר-אילן, שם נשא נאום מדיני ראש הממשלה לפני כ-6 שנים.

לפיד תקף בחריפות את התנהלותו של ראש הממשלה אל מול הממשל האמריקני: “נתניהו צדק לגמרי בכך שנאבק בהסכם הזה. מדובר בהסכם רע ובעייתי והוא הופך את אירן לשחק מרכזי ולגיטימי במזרח התיכון. אבל נתניהו כשל לגמרי בדרך שבה ניהל את המאבק ופגע באינטרסים הישראליים.

“ראש הממשלה לא קרא נכון את המפה של אמריקה החדשה שהשתנתה מאוד בעשור האחרון, הפך את הממשל לאויב ואת ישראל לגרורה של המפלגה הרפובליקנית. הוא יצר עימות חזיתי עם הממשל”.

נתניהו לדבריו, נהג בחוסר אחריות: “להתערב בבחירות בארצות הברית, להשמיץ את הנשיא ואת מזכיר המדינה בהדלפות אנונימיות ולא כל כך אנונימיות – אלו מעשים שגורמים נזק למדינת ישראל. לנסוע לנאום בקונגרס מאחורי גבו של הנשיא בחסות המפלגה היריבה – רק מפני שיש לך בחירות בישראל – זה כבר מעשה של חוסר אחריות לאומי”.

היפרדות על בסיס היוזמה הסעודית

יושב ראש יש עתיד פרס בהמשך נאומו את משנתו המדינית: “היפרדות מן הפלסטינים, שתותנה בסידורי ביטחון נוקשים, תציל את האופי היהודי של מדינת ישראל. היפרדות כזו תאפשר לנו להיערך, יחד עם מדינות ערב המתונות, למול ארגוני הג’יהאד העולמי ובראשם דאע”ש, ולמול החשש שהסכם הגרעין עם אירן יאפשר לה להגביר את מאמציה להפוך למעצמת טרור אזורית”.

על פי התכנית, ההסדר יהיה מבוסס על ועידה אזורית שתפעל על בסיס היוזמה הסעודית: “הוועידה צריכה לקום על בסיס הצהרה משותפת שתוביל להסדר אזורי. מסגרת הדיון בוועידה תהיה היוזמה הסעודית-ערבית מ-2002, שאושררה מחדש בוועידת ריאד ב-2007.

“אפילו אם לא מסכימים עם כל מילה ביוזמה הסעודית – ויש בה גם סעיפים בעייתיים שאני לא יכול לקבל – מדובר ביוזמה חשובה שיכולה לשמש כמסגרת ראויה למו”מ. ישראל לא צריכה הייתה להותיר אותה ללא שום תגובה במשך 13 שנה”.

לפיד התייחס להליך ההתנתקות מעזה וללקחיו, והציב שני תנאים להבטחת ביטחונה של ישראל: יש שני עקרונות יסוד שאסור לסטות מהם: הראשון הוא שאסור לחזור על הטעות של עזה: המדינה הפלשתינית לא תהפוך לבסיס של טרור וטילים נגד ישראל. עלינו לשמור על התיאום הביטחוני הנוכחי, שמאפשר לנו לפעול בתוך הגדה כדי למנוע טרור נגד ישראל.

”השני נובע מהראשון – בטחונה של ישראל אינו יכול להיות בידי אחרים. הוא חייב להיות בידי צה”ל ובידי צה”ל בלבד. לצה”ל יש את המסוּגלוּת, את הטכנולוגיה ואת תכניות העבודה שייתנו בטחון לאזרחי ישראל ואנחנו נשמר את היכולת להפעיל אותם בכל רגע נתון”.

“אבא שלי לא בא הנה מהגטו בשביל לחיות במדינה דו-לאומית”, ציין לפיד. “הוא בא הנה כדי לחיות בארץ היהודים. ואם לא ניפרד מהפלשתינים, יהדותה של ישראל עומדת בסכנה”.

נתניהו נכשל

במהלך הנאום תקף לפיד את ראש הממשלה גם על רקע ההדרדרות במצב הבטחוני: “שבע שנים של הידרדרות ביטחונית ומדינית זה לא ניסיון – זה כישלון. נתניהו לא נכשל רק בניהול המערכה מול אירן. נתניהו נכשל בעזה. הוא הבטיח למגר את חמאס, ובפועל חמאס התחזק. ביום שישי ירו קסאמים וגראדים על אשקלון ושדרות. אין אזרח ישראל אחד שלא יודע שזה עניין של כמה חודשים ויהיה עוד סבב לחימה. הטילים בדרך, את המנהרות בונים שוב”.

“נתניהו נכשל בהענקת בטחון לתושבי ירושלים, העיר בוערת”, המשיך לפיד. “יידויי אבנים ובקבוקי תבערה הפכו לחלק מחיי אזרחיה היהודים, האחיזה שלנו בשכונות הערביות לא קיימת, פיגועי היחידים בעלייה מתמדת – וכל מה שהוא עושה זה לקיים דיונים שהוא כבר קיים בעבר מפני שאין לו שום תוכנית.

 “נתניהו נכשל מול חיזבאללה – לישראל היתה מטרה אסטרטגית להחליש את חיזבאללה, והתוצאה היא ש-100 אלף טילים מכוונים אלינו מצפון, כולל טילים מתקדמים, מדויקים וארוכי טווח. פעם זה הגרעין האירני, פעם זה האביב הערבי, עוד פעם הגרעין האירני, ואז יש עוד סבב בעזה, ואז יש בחירות, תמיד יש משהו. תמיד יש סיבה לא לעשות כלום, למשוך רגליים ולברוח מהצורך לקבל החלטות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לפיד
    20/09/2015 22:03
    דרי לב
  1. שלחתה את פירון לסדנא בהודו והייתה צריך ללוות אותו לפחות שילמד ממך איך לעשין סמים ולהיות מסטול כרוני

  2. ספק אם לפיד קרא את היוזמה הסעודית, כמו בדוגמאות הבאות - הוא אינו קורא, אלא משרבט
    21/09/2015 04:39
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. לפיד הוא אישיות טלביזיונית מוצלחת – בכך אין ספק, משום כך בעולם שטחי בו אנשים בוהים בכל מיני תכניות רדודות – אפשר להאכיל אותם בכל דבר משום שאין לקוראים יכולת לקרוא קריאה ביקורתית, ועל כך לפיד בונה כשהוא משרבט מלים.
    ראו את הלינק על השטחיות והבורות
    https://www.youtube.com/watch?v=59C34NXZucI

    כשלפיד היה שר אוצר כתב תפילה – אך שוב לא בדק מה הוא כותב:
    שר האוצר, יאיר לפיד, פוסט בפייסבוק (בלי לציין שהוא פורסם בעבר בגרסה שונה מעט כטור ב”7 ימים”), שכולו תפילה לאלוהים. בפוסט הזה הוא הזכיר פרדוקס פילוסופי, ששואל האם ייתכן שאל כל יכול יברא סלע כה כבד עד שהוא עצמו לא יוכל להרימו….
    את הפרדוקס הזה ייחס לפיד לפילוסוף זנון, שלדבריו חי במאה ה-16. הוא טעה פעמיים: זנון היה בן המאה החמישית לפנה”ס, והפרדוקס הזה איננו שלו. כשכמה מגיבים העירו לו על טעויותיו, מחק לפיד את הקביעה שזנון חי במאה ה-16, אך לא טרח לציין מתי הוא כן חי. במקביל, באופן דווקאי, הוא המשיך לייחס לו את פרדוקס האבן, אף שכבר הבין שאין לו שום קשר אליו. מה אפשר להסיק ממקרה זה?