זלנסקי חגג ב’סדר לדוגמא’ בבי”ס חב”ד: “פה ובישראל צריכים נס”

נשיא אוקראינה היהודי וולדימיר זלנסקי נפגש היום עם שלוחי חב״ד באוקראינה לקראת חג הפסח - ולציון יום הולדתו של הרבי מליובאוויטש • הפגישה התקיימה במקלט ובחצר בית הספר 'שמחה' • "הרוסים רוצים לכלותנו ואנו בטוחים שנראה ניסים משלנו הן באוקראינה והן בישראל"
נתן פרל
י' ניסן התשפ"ד / 18.04.2024 17:51

נשיא אוקראינה היהודי וולדימיר זלנסקי נפגש היום (חמישי) עם רבנים ושלוחי חב״ד באוקראינה לקראת חג הפסח – ולציון יום הולדתו של הרבי מליובאוויטש זצ”ל, שנולד בניקולאייב שבאוקראינה לפני 122 בתאריך העברי י”א ניסן, שחל מחר.

הפגישה התקיימה, בבית הספר היהודי ‘שמחה’ שמפעילה חב״ד בקייב, ביוזמת ‘פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה’ (FJCU) שמאגדת את כל הקהילות היהודיות במדינה.

את פני הנשיא קיבלו שליח חב”ד ויו”ר הפדרציה הרב מאיר סטמבלר וסגנו הרב רפאל רוטמאן מרבני קייב וכן מנהלי בית הספר השליח הרב מוטי ודבורה לאה לבנהרץ והצוות החינוכי. הרב והרבנית לבנהרץ, שניהם ילידי ישראל, מפעילים כבר כמה עשורים את בית חב”ד, בית הכנסת ובית הספר במזרח קייב – ואחראים על התנופה היהודית הגדולה במה שמכונה ‘הגדה השמאלית’ של עיר הבירה האוקראינית.

הנשיא ופמלייתו הגיעו למקלט רחב הידיים שנבנה לפני כשנה וחצי מתחת לרחבת בית הספר. כמה מהתלמידים הראו לנשיא “ליל סדר לדוגמא” והסבירו לו על סימני קערת הסדר.

בין התלמידים שקיבל את פניו של זלנסקי היה ויטלי טחמזוב שהוריו נסעו עם תחילת המלחמה להילחם בחזית באזור בחמוט; אמו נפצעה קשה, עברה ניתוח ולא חזרה לחזית, אך אביו עדיין נלחם ברוסים. לפני כשבועיים, בגיל 16 עבר התלמיד ויטלי ברית מילה וקיבל את השם היהודי חיים.

הרב מאיר סטמבלר: “זו פגישה היסטורית משום שזו הפעם הראשונה שבה הנשיא מגיע למוסד חינוכי יהודי ובכלל הפעם הראשונה שהנשיא מגיע למבנה של הקהילה מאז תחילת המלחמה. עד כה, פגישות הרבנים שאירגנו עימו היו בבונקר הנשיאותי”.

הנשיא אמר במהלך הביקור: “רבים באוקראינה ובישראל יחגגו את הפסח, חג החירות, במקלטים. כאן ושם צריכים להיות בני חורין. חייבים לנצח את הרוע”.

זלנסקי גם עמד על הייחודיות של שלוחי חב”ד שלא ברחו מהמדינה ונשארו עם היהודים ועם כלל האזרחים.  “האמונה היא זו שנותנת לנו את הכוח. פסח הוא חג החירות, אנו מאמינים בניסים. הרוסים רוצים לכלותנו כמו את עם ישראל במצרים ואנו בטוחים שנראה ניסים משלנו הן באוקראינה והן בישראל”.

זלנסקי גם אמר לרבנים כי הוא גאה בעובדה שהרבי מליובאוויטש נולד במדינה.

הפגישה נערכה דווקא במקלט וזאת לאור התניה מראש של סידורי האבטחה שקבע השב”כ האוקראיני.

בהמשך הוא נועד עם רבני אוקראינה. רבה של העיר דניפרו ושליח חב״ד הרב שמואל קמינצקי העניק לו מצות ממאפית ‘תפארת המצות’ בדניפר, שנמצאות תחת השגחתו, דיבר על השינוי שחולל הרבי מליובאוויטש בעולם בכלל ובעולם היהודי בפרט ועל הקשר שלו לאוקראינה – והיחס המיוחד שהעניק לדנייפרו, שבה כיהן אביו של הרבי, הגאון רבי לוי יצחק שניאורסון זצ”ל כרבה הראשי.

הרב מאיר סטמבלר, יו”ר הפדרציה, הודה לנשיא בשם הרבנים על הסיוע והיחס הטוב של השלטונות וביקש לפעול לטובת החזרת רכוש יהודי ונושאים ביורוקרטיים שמקשים לעיתים על התנהלות הקהילות שלא במתכוון.

הרב העלה על נס את פועלם של שלוחי חב״ד באוקראינה שפועלים במסירות נפש למען בני קהילותיהם ואמר, כי הוא בטוח שאת החג הקרוב יציינו בירושלים הבנויה משום שיהודים מאמינים שמשיח אמור להגיע בכל רגע. “השליחות של הרבי נותנת לנו כוח להישאר. אנו נלחמים בחושך ונותנים כוח לתושבים כאן”.

הרב שלום גוטליב, רבה של ניקואלייב, שבה כאמור נולד הרבי סיפר על ההיערכות בעירו. הרב אברהם וולף רבה של עיר הנמל אודסה סיפר לנשיא על ההיערכות בעירו לליל הסדר נוכח אתגרי המלחמה.

הרב הראשי של חרקוב, הרב משה מוסקוביץ אמר: “המוטו של הרבי הייתה שאנחנו הדור האחרון של הגלות והדור הראשון של הגאולה. המטרה של כולנו היא להפוך את העולם לטוב יותר ולהביא לימות המשיח, שאז יהיה שלום וטוב”.

בפגישה השתתפו גם רבה של קייב הרב יונתן מרקוביץ, רבה של אומן הרב יעקב ג’אן, רבה של לבוב הרב שלמה מרדכי בולד, שלוחי חב״ד מרחבי המדינה: הרב שלמה וילהלהם רבה של ז’יטומיר, הרב יוסף יצחק וולף רבה של חרסון, הרב דן זכותא רבה של קרופיבניצקי, הרב שניאור שניאורסון רבה של רובנא, הרב יוסי סגל רבה של פולטבה, הרב משה טהאעלר רבה של ברדיטשוב, הרב יחיאל שלמה הלוי לויטנסקי רבה של סומי, הרב יוסי גליק מנהל הישיבה בדניפרו, הרב שמחה לבנהרץ ועוד.

בתום הנאומים, הרב סטמבלר העניק לנשיא ‘מצות שמורות’ מהודרות עבודת יד שנאפו במאפיית ‘תפארת המצות’ בעיר דניפרו, כאשר על האריזה מתנוסס דגל אוקראינה – וכן את העותק הראשון של הגדה של פסח מתורגמת לאוקראינית. על ההגדה, בכריכת עור, נחרט שמו של הנשיא “וולדימיר זלנסקי”.

מאז תחילת המלחמה רבים באוקראינה מסרבים לקרוא ולדבר בשפה הרוסית ועושים שימוש באוקראינית בלבד. בהתאם לכך, ב’פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה’ מתרגמים סביב השעון ספרי בסיס יהודיים לאוקראינית, בהתאם לבקשתו של הנשיא מהם עוד לפני המלחמה. ספר תהילים מתורגם לאוקראינית כבר הוענק לזלנסקי לפני כשנה.

ובתוך כך, בימים אלו מתכוננים יהודי אוקראינה לחגוג את חג הפסח השלישי בצל המלחמה כבני חורין, עד כמה שיוכלו.

במרכז הלוגיסטי הענק של ‘פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה’ (FJCU) בעיר דניפרו סיימו השבוע לחלק מארזי החג ל-45 אלף בתי אב יהודיים ב-169 הקהילות היהודיות ברחבי המדינה, מתוך 180 שהיו לפני פרוץ המלחמה.

עשרות עובדי ומתנדבי הפדרציה החלו עוד לפני חג הפורים באריזות 45,000 ארגזים שכל אחד מהם כולל מצות עבודת יד ומצות מכונה, יין, מיץ ענבים, קערת ליל הסדר, גביע, פאזל של קערת ליל הסדר, נרות חג ושבת, הגדה מפוארת מתורגמת לאוקראינית וכן עלון הסברה על החג ומצוותיו.

נוסף למשלוחים הללו, שילוב פעולה של הפדרציה ושלוחי חב”ד במדינה, מתכננים לערוך כמידי שנה ב-33 השנים האחרונות סדרים ציבוריים המוניים ב-41 הערים הגדולות במדינה, בהם צפויים להשתתף כ-20,000 יהודים בסדרים שיערכו בשני לילות החג.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות