בוועדה של פינדרוס דנו: הפקחים של ‘אגד’ מתעללים בציבור החרדי?

לפי נתוני משרד התחבורה ברבעון הראשון של 2023 ניתנו כ-70 אלף דוחות -  מתוכם כ-60 אלף ב'אגד' בלבד • נוסעים טוענים: יש באגד אכיפה סלקטיבית כלפי הציבור החרדי - וזה חייב להיפסק • ח"כ יצחק פינדרוס: "אגד צריכה לעשות בדק בית על שיטת ההפעלה של הפקחים שלה"
אריה ריבקינד
י"ב שבט התשפ"ד / 22.01.2024 16:10

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, בראשות ח”כ יצחק פינדרוס, התכנסה היום (שני) לדיון בעקבות פניות ציבור – על סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית.

איפה אתם רוצים את הדירה שלכם? הגרלת ‘דירה בהנחה’ • כל הפרטים

ח”כ יצחק פינדרוס: “כמות הפניות שהגיעו ליידי הוועדה היא עצומה. אנשים רבים מתלוננים על דרך האכיפה של הפקחים בתחבורה הציבורית, במיוחד הפקחים של חברת ‘אגד’. עליתי על מגוון רחב של אוטובוסים ברחבי ירושלים כדי להבין לעומק את חווית הפקחים בתחבורה הציבורית. מהפניות שאנחנו נתקלים בהןף עולה השאלה: האם יש שיקול דעת לפקחים שלא לתת דוחות במקרים שיש תקלה אנושית או תקלה טכנית שמניחה את הדעת?

“אני מכיר אישית מקרים של אנשים שקיבלו דו”ח רק מכיוון שהם שייכים לחברה החרדית. ככל שהציבור ייתן יותר אמון בפיקוח ככה הוא ייתן לפיקוח יותר גיבוי”.

לפי נתונים של משרד התחבורה, מספר הדוחות בחברת ‘אגד’, יחסית לחברות אחרות, מופרז ביותר. ברבעון הראשון לשנת 2023 מתוך כ-70,000- דו”חות סך הכל, באגד ניתנו כ-60,000, כלומר אגד נתנה יותר מ-85% מכלל הדוחות בתחבורה הציבורית.

נציגי פונים העידו בפניי הוועדה.

יוכבד: “עיקר בעיית האכיפה היא בחברת אגד וברכבת הקלה בירושלים. הפקחים מסתערים על האוטובוסים והרכבת הקלה במטרה לתפוס עבריינים וילדים קטנים מפחדים מהם, למרות שהם נוהגים כשורה. יש פקחים רבים שנוהגים באגרסיביות במיוחד כלפי אוכלוסיות מסוימות”.

אליהו: “אני תושב חיפה ובשבועות האחרונים מאז שפרצה המלחמה יש בעיות של תיקוף כרטיסים בשל שיבושי GPS בצפון. ניגשתי לפקח להראות לו שיש בעיית תיקוף. הפקח התחיל לצעוק אליי ורשם לי דו”ח, למרות שאני ניגשתי אליו באופן אקטיבי כדי לפתור את התקלה”.

נציג פונים נוסף טען בפניי הוועדה: “90% מהפקחים שאני נתקל בהם לא משתמשים בכובע זיהוי. בכל יום עולים כ-8 פקחים ביחד לאוטובוסים שמיועדים לאוכלוסייה החרדית. יש כאן אכיפה סלקטיבית כלפי החברה החרדית וזה חייב להיפסק”.

ניר לנדאו, סמנכ”ל מינהל בחברת ‘אגד’: “לפקחים יש שיקול דעת בהטלת קנסות. מבדיקות שלנו, מעל ל-20% מהנוסעים לא מתקפים את כרטיס הרב קו שלהם בנסיעות בתחבורה הציבורית. חברת אגד פוגשת בבקרה בכל חודש 800 אלף נוסעים, ומנגד מתקבלות 200 תלונות בלבד כנגד הפקחים שלנו. מדובר באחוז זניח של תלונות ביחס לבקרה העצומה שאנחנו מקיימים.

“אנחנו מקיימים את ההנחיות של משרד התחבורה וחוטפים כ-15 מקרי אלימות כלפי פקחים בכל חודש. הצלחנו להוריד בחצי את כמות הנסיעות הלא מתוקפות בנסיעות של אגד. לכל פקח יש מצלמת גוף שמתעדת וכל תלונה מתוחקרת ונבדקת וכך גם הנוסעים יודעים שיש עליהם בקרה. להיות פקח זאת אחת העבודות הכי קשות וצריך לדעת לתת להם את הערכה הנכונה על עבודתם ששומרת על האכיפה והסדר.

“אנחנו משקיעים משאבים רבים בטכנולוגיות ובהסברה כדי להקטין את כמות הקנסות. חווית הנסיעה באוטובוסים צריכה להיות נעימה תוך כדי שמירה על הכללים. יש מדרגות תגמול על כמות הדוחות שפקחים מחלקים. לפקח יש משכורת בסיס ובנוסף גם עמידה ביעדים של עלייה לאוטובוסים וגם בחלוקת דוחות”.

עדן יחזקאלי, פקחית ‘אגד’ בירושלים: “אנחנו רוצים לעשות את העבודה שלנו בכבוד. מסתכלים עלינו כאילו אנחנו השטן. לפני שלושה שבועות ניגשתי לנוסע כדי לבדוק את הרב קו שלו והותקפתי מילולית ופיזית ומאז אני לא אותו אדם”.

עידן מועלם, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה: “יש לנו בעיה בתחבורה הציבורית ואנחנו מודעים אליה. אנחנו רוצים להסיט יותר נוסעים מהתחבורה הפרטית אל התחבורה הציבורית בישראל. אנחנו מקבלים הרבה פניות של אלימות בתחבורה הציבורית בין פקחים לנוסעים ולהיפך. גיבשנו במשרד התחבורה נוהל חדש לפקחים בהתאם לתלונות הציבור שהתקבלו. מספר הפקחים בכל אוטובוס יהיה כמספר הדלתות. אנחנו בקשר עם כל חברות התחבורה הציבורית כדי לראות באיזה פעולות הן נוקטות כדי להקטין את האלימות בתחבורה הציבורית. הנוהל החדש שיתפרסם בקרוב יקטין ב-90% את מקרי האלימות בתחבורה הציבורית”.

איריס דוראון, ארגון ’15 דקות’: “70% מהתלונות על הפקחים שאנחנו מקבלים שייכות לחברת ‘אגד’. יש תלונות על בריונות ועל קללות של פקחי אגד כלפי הנוסעים. אנחנו מכירים את שיבושי ה-GPS בקווי הצפון, אך אין הנחייה ברורה של משרד התחבורה כיצד צריך לפעול במקרה הזה”.

יעקב וכניש, יו”ר ועד העובדים של חברת אגד: “פקחים אצלנו חווים אלימות קשה מצד נוסעים, בכל יום מתקבלות 15 תלונות על אלימות נוסעים כלפי פקחים. הכסף שמתקבל מהקנסות הולך למדינה. צריך להסדיר את מעמד הפקחים כך שיהיו עובדי ציבור”.

יו”ר הוועדה ח”כ פינדרוס סיכם את הדיון: “הסתדרות העובדים חייבת לנקוט במהלכים אל מול הפקחים של חברת אגד. צריך לתת סמכויות לפקחים אך זה לא יכול להיות במקביל לתגמול כספי לפי כמות הדוחות שפקח מחלק בכל חודש או בכל יום. הפקחים עומדים במצב בלתי אפשרי וצריך לשנות את המציאות הזאת. חברת אגד צריכה לעשות בדק בית על שיטת ההפעלה של הפקחים שלה. צריך לעשות הכל כדי להקטין את מספר הנסיעות הלא מתוקפות באוטובוסים, אך לא צריך לעודד פקחים לחלק דוחות בהסכמי השכר שלהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות