סמוטריץ’ והחרדים דורשים: הפרדה מגדרית לא תיחשב כאפליה

יאיר לפיד: "סמוטריץ׳ והחרד״לים שלו מנסים לשלוח נשים אל מאחורי המחסומים. איפה הליכוד?" • עמיחי שיקלי לגלג עליו: "ציוץ ברמה של תלמיד כיתה ו׳" • מתן כהנא: החרדים צודקים • איילת שקד: "גם לנשים חרדיות מגיע ליהנות מאירועי תרבות, החקיקה החדשה תמנע התערבות יועמ"שים"
אריה ריבקינד
כ"ו חשון התשפ"ג / 20.11.2022 11:30

בציונות הדתית וביהדות התורה דורשים במו”מ הקואליציוני עיגון מסודר בחוק לכך שהפרדה בין גברים לנשים באירועים ציבוריים, בדגש על אירועי תרבות לדתיים וחרדים, לימודים ושירותים ציבוריים –  לא תיחשב אפליה.

לפי דיווח של אמיר אטינגר ב’ישראל היום’, דרישה זו של החרדים והציונות הדתית באה על רקע הרצון למנוע “רדיפה משפטית” כהגדרתם, של גורמים במערכת המשפט, תוך שהם מזכירים את המשנה ליועמ”ש לשעבר, דינה זילבר, אשר פעלה נגד הפרדה מגדרית, שדולות הנשים וארגונים נוספים שפועלים נגד אירועים ציבוריים או מתן שירותים ציבוריים שמתקיימים בהפרדה מגדרית על רקע דתי.

גורמים מתוך המו”מ מדגישים כי לא מדובר ברצון לגרום להפרדה מגדרית או להדרת נשים בקרב הציבור הכללי, אלא לאפשר בחוק הפרדה מגדרית לאירועים ומתן שירותים של הציבור החרדי והדתי.

מקורו של הנושא המשפטי של הפרדה מגדרית הוא חוק איסור אפליה במוצרים ושירותים, אשר קובע כי אסור להפלות במתן שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי בין השאר בשל מגדר/מין. עם זאת, החוק מחריג קיום מסגרות נפרדות בין גברים לנשים רק בהינתן הצדקה ושלל תנאים. בנוסף, נגד הפרדה מגדרית נטען כי היא פוגעת בזכות לשוויון ולכבוד שנגזרות מחוק יסוד כבוד האדם.

היועמ”ש לשעבר, אביחי מנדלבליט, הגיש סיכום של הנחיות ותנאים לפיהם רשויות מקומיות יכולות לקיים אירוע ציבורי בהפרדה מגדרית, בין התנאים המחייבים: קיום האירוע ללא הפרדה ימנע מציבור מסוים להשתתף ממנו, העדפת קיום האירוע בהפרדה וולנטרית ולא מתוכננת, ועוד תנאים נוספים.

במהלך השנים, הוגשו שורה של עתירות נגד הפרדה מגדרית.

על רקע הדברים ומקרים מהעבר, החרדים רוצים כעת להסדיר בחוק שהפרדה בין גברים לנשים על רקע דתי באירועים ציבוריים ומתן שירותים ציבוריים לא תהווה אפליה, זאת כדי לאפשר להם לקיים את אורח חייהם מבלי לעמוד בשלל תנאים.

בתגובה לפרסום צייץ יאיר לפיד: “בזמן שבאיראן נשים אמיצות נאבקות על זכויותיהן, בישראל סמוטריץ׳ והחרד״לים שלו מנסים לשלוח נשים אל מאחורי המחסומים ולהכניס לחוק הפרדה בין נשים לגברים. איפה הליכוד? למה הם שותקים? איראן זה לא כאן”.

חבר הכנסת עמיחי שיקלי השיב ללפיד: “ציוץ ברמה של תלמיד כיתה ו׳. הרעיון הוא להימנע ממצב בו זמר חרדי כמו מוטי שטיינמץ שמופיע בפני קהל דתי נדרש לבטל את הופעתו למרות רצונם לקיים הפרדה. זה לא מיועד לאיחוד של אתניקס, או להופעה של בונו. ואגב עד לרגע זה לא זכור לי שניצלת את מעמדך כדי לתת גיבוי אמיתי למחאה החשובה באיראן”.

ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הגיבה על הדרישה של החרדים: “כשאמרתי במהלך מערכת הבחירות שהקואליציה המסתמנת מתכננת לבטל את חוק השבות צחקו עליי. כשהזהרתי שהם הולכים לדרוש שהפרדה מגדרית באירועים ציבוריים לא תחשב להפליה, אמרו שזה לא יקרה והיום נחשף ב’ישראל היום’ שזו דרישה קואליציונית של סמוטריץ'”.

מנגד, שר הדתות לשעבר, ח”כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי –  דווקא הביע תמיכה בדרישה: “יש ציבורים שעבורם הפרדה מגדרית היא דרך חיים. לא לאפשר לציבורים האלה אירועים ציבוריים בהפרדה מגדרית זו פשוט כפייה. אף אזרח בישראל לא חייב להשתתף באירועים האלה או ללמוד במוסדות בהם נהוגה הפרדה כזו. מי שחפץ בהשתלבות חרדים בחברה הישראלית לא יכול לכפות את אורחות חייו על אחרים”.

ח”כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר: “מה שהם עשו זו כפיה אנטי דתית, למנוע ציבור להתכנס לשמוע זמר, זו חוות דעת של יועמש”ית קיצוני מאוד בדעות שלה, אנחנו חייבים לעשות את זה. הכותרות הללו לא ימנעו מאיתנו לעשות את זה”.

חבר הכנסת מהציונות הדתית שמחה רוטמן כתב: “לא צריך שום דרישה במו”מ הקואליציוני כדי שהפרדה בין גברים ונשים לא תיחשב אפליה. הדבר קבוע במפורש בסעיף 3 לחוק איסור אפליה בשירותים ובמוצרים לפיו אין לראות אפליה כאשר אי ההפרדה בין גברים לנשים מונעת מהם את המוצר הציבורי. מה שצריך זה לבטל זה ההחלטות ההזויות של דינה זילבר ובג”ץ שמנעו מציבור שומר מצוות לחיות את חייו ללא כפיה חילונית”.

שרת הפנים היוצאת איילת שקד אמרה לכתבים לפני כניסתה לחדר הממשלה: ”אני רוצה לאחל בהצלחה לממשלה החדשה וגם להגיד לחלק מהתקשורת והציבור, אין מה להיכנס לתבהלה, לא מפסקת ההתגברות ולא מהפרדה בין נשים לגברים באירועים, בסוף פסקת ההתגברות יוצרת דיאלוג קצת אחר בין הכנסת לבית המשפט, הרבה מאוד שנים אנחנו מנסים להעביר אותה והלוואי ויצליחו”.

שקד תומכת בדרישת סמוטריץ’ והמפלגות החרדיות לקבוע בחקיקה שהפרדה מגדרית לא תיחשב כאפליה: “בענייני ההפרדה, מדובר באירועים שקיימים היום, הפרדה בין גברים לנשים, גם לנשים חרדיות מגיע ליהנות מאירועי תרבות, האירועים הללו מתקיימים פשוט היתה התערבות של יועמ”שים מסוימים לאורך השנים והמטרה לא החקיקה הזו היא לעצור את ההתערבות, לא צריך להיבהל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות