היועמ”שית נגד מינוי של אריה דרעי לשר: רוצה לכהן? תדונו קודם בקלון

היועמ"שית השיבה לפניית נתניהו ודרעי בנוגע לשאלת הקלון של דרעי וקבעה שעל יו"ר ש"ס לפנות ליו"ר ועדת הבחירות • בש"ס מבקשים לתקן החוק
אריה ריבקינד
כ"ו חשון התשפ"ג / 20.11.2022 10:51

היועצת המשפטית לממשלה, עו”ד גלי בהרב-מיארה, הגיבה הבוקר (ראשון) לחוות הדעת שהגישו בנימין נתניהו ואריה דרעי בנוגע למינויו של יו”ר ש”ס לשר.

היועמ”שית קבעה כי דרעי, שדורש את תיק האוצר בממשלה המסתמנת, ייאלץ לבקש את אישורו של יו”ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, טרם מינויו:

היא כתבה: “לאחר שבחנתי חוות דעת שהונחו בפניי וקיימתי דיון בהשתתפות פרקליט המדינה, המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, מנהל מחלקת הבג”צים בפרקליטות המדינה וגורמים נוספים מפרקליטות המדינה”, כתבה מיארה, “מסקנתי היא שהוראת סעיף 6(ג) לחוק-יסוד: הממשלה, העוסקת בתנאי כשירותם של שרי הממשלה, חלה גם על מי שנגזר עליו עונש של ‘מאסר על-תנאי'”.

מיארה המשיכה וכתבה: “על מנת למנות את חה”כ דרעי לכהן כשר בממשלה, יש לפעול בהתאם לאמור בסעיף 6(ג) לחוק יסוד: הממשלה, וקודם למינוי להגיש ליו”ר ועדת הבחירות המרכזית בקשה. זאת, על מנת שיקבע האם בעבירה שבה הורשע, בנסיבות העניין, יש משום קלון”.

סעיף 6 לחוק יסוד הממשלה קובע מפורשות שאדם שהורשע בעבירה פלילית ונידון למאסר לא יכול להיות שר למשך 7 שנים. אריה דרעי, שדורש לקבל לידיו את תיק האוצר, פנה לעורך דינו נבות תל-צור שגיבש חוות דעת משפטית שלפיה הסעיף הזה מתייחס רק למצב שמדובר במאסר בפועל – ואילו דרעי קיבל רק מאסר על תנאי.

חוות הדעת זו הועברה לנתניהו, שהעביר אותה ליועמ”שית בהרב-מיארה. נתניהו טען כי חוות הדעת מראה כי אין פה כלל סוגיה משפטית והמינוי של דרעי צריך להיות מאושר.

כאמור, היועמ”שית לא קיבלה את חוות הדעת הזו.

בעקבות הדחייה מהיועמ”שית, ח”כ משה ארבל מבקש לשנות את החוק: להשאיר את סעיף 6 כפי שהוא, אבל להוסיף שהפסילה היא רק כשמדובר במקרה שהוטל בו מאסר בפועל.

לפי חדשות 12, שדיווח כבר אמש על ההחלטה המסתמנת של היועמ”שית,  ניתן להעריך מה יקרה כעת: השאלה אם קלון בעבירה של דרעי תגיע לפתחו של יו”ר ועדת הבחירות. לא משנה מה הוא יחליט – יוגשו בג”צים על החלטתו, אלא אם כן יתקנו את החוק.

בכל מקרה אנו יכולים לסמן עימות אדיר וראשון שצפוי בין היועמ”שית לממשלה המסתמנת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות