הוגשה תלונה למועצת העיתונות על ‘תחקיר הקומבינות’: “הפרה בוטה”

ארגון בצלמו הגיש תלונה למועצת העיתונות בישראל, בדרישה להעמיד לדין את הכתב אילן לוקאץ' מחדשות 12, בגין הפרת כללי האתיקה • המועצה הודיעה: נדרוש תגובות מחברת החדשות ומהכתב
אבי כץ
ד' ניסן התשפ"א / 17.03.2021 19:24

האם סוף-סוף יבדקו העובדות בפרשת ‘תחקיר הקומבינות’ של חדשות 12? לפני מספר ימים הוגשה באופן רשמית תלונה למועצת העיתונות בישראל, בדרישה להעמיד לדין את הכתב אילן לוקאץ’ מחדשות 12, בגין הכתבה.

שני ילדים בסכנת שמד – זועקים: “הצילו אותנו!” • פרשה מטלטלת

לא חייבים להיות מתנדב בארגון חירום כדי להציל חיים. גם אתה יכול

‘נגד חיסון ניסיוני, שקרונה’: כמה אנשים הרג הפייק נגד החיסונים?

התלונה הוגשה על ידי שי גליק, מנכ”ל ארגון זכויות האדם ‘בצלמו’, אחרי שלוקאץ’ סירב להביא כל נתון עובדתי לכתבה שלו. בנוסף הוא בחר שלא לבקש כל תגובה מ’וועדת החריגים’, כנגדה  טען שבחרה להכניס חרדים בקומבינה.

מיד לאחר פרסום הכתבה טענו כתבי תחבורה מערוצים מתחרים כי מדובר בפייק ושקרים. ואכן, נתונים ומספרים הוכיחו אחרת.

גם ועדת החריגים עצמה הכחישה את הפרסום.

חרף זאת, הכתבה חוללה סערה גדולה ונשמעו טענות מצד פוליטיקאים רבים, שרכבו על הכתבה וטענו כי החרדים מבצעים קומבינות ודואגים לעצמם, בזמן שהציבור החילוני נשאר תקוע בחו”ל.

מיד לאחר פרסום הכתבה הוגשה תלונה חריפה לרשות השנייה, שכבר החלה בבדיקת העובדות מול חברת החדשות 12 – שמצידה ממשיכה לעמוד מאחורי הכתבה.

לפי ‘בצלמו, מועצת העיתונות הודיעה כי תדרוש תגובות מחברת החדשות ומהכתב.

כללי האתיקה של מועצת העיתונות קובעים כי אסור לפרסם כל כתבה אשר מתייגת אנשים על רקע מוצאם, דתם או אמונתם – מה שאכן קרה במקרה זה. בנוסף, כללי האתיקה מחייבים בקשת תגובה מכלל הגורמים שהושמצו בכתבה, מה שכמובן לא קרה.

לטענת שי גליק בתלונתו, הסיבה שהכתב בחר שלא לבקש תגובה מהגורמים הרלוונטים, היא משום שידע שככל שיבקש תגובה – יוכח שהכתבה איננה נכונה כלל. לכן, טוען גליק, “בחר שלא להביא מספרים ועובדות אלא השמצות וסרטים של חרדים העוברים בנתב”ג”.

בידי מועצת העיתונות הסמכות להזמין לדין את הכתב ולדרוש ממנו תגובות, וככל שיסרב סמכותה החוקית להחליט שאכן הכתב הפר את כללי האתיקה של מועצת העיתונות, דבר שיפגע באמינות הכתב ובחברת החדשות 12.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו לחרדים 10: “לא נגיש יותר את הלחי השניה. כתב שישמיץ את הציבור החרדי יצטרך להוכיח שמדובר באמת או שיתבע בבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות.  לא ייתכן שהציבור החרדי יהיה שק חבטות של כתבים שונאי חרדים.

“לצערנו מערכת המשפט לא מטפלת בגזענות והסתה כלפי חרדים אך ישנם כלים וגופים אחרים שמחוייבים לטפל. בטוחני שברגע שהכתב יצטרך להתייצב במועצת העיתונות ולהביא הוכחות לדבריו יתברר שהכל היה שקר ופייק ניוז*.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות