חרפה: הקבינט אישר שמחבלי הנוח’בה יזכו לביקורים בבית הכלא

הקבינט המדיני-ביטחוני נענה לבקשת בריטניה לאפשר ביקורים אצל מחבלי הנוח'בה שכלואים בישראל • את המחבלים יבקרו שני משקיפים זרים ושופט ישראלי • נתניהו תמך בהצעה, בעוד בן גביר וסמוטריץ' התנגדו • בן גביר: "שוב ראש הממשלה מוביל מדיניות שגויה שפוגעת בהרתעה"
חרדים 10
י"ז ניסן התשפ"ד / 25.04.2024 19:23

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (חמישי) כי מחבלי הנוח’בה שביצעו את הטבח בעוטף עזה יזכו לביקורים הומניטריים, למרות שהחטופים בעזה לא קיבלו מעולם ביקור של גורמים בינלאומיים.

על פי ההחלטה, את המחבלים יבקרו שני משקיפים זרים ושופט ישראלי, והם שיעבירו מידע על מצב המחבלים.

המהלך – שבוצע לבקשת בריטניה, שדרשה לבדוק את מצבם ההומניטרי של מחבלי הנוח’בה –  אושר בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובניגוד לעמדתם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שממונה על שירות בתי הסוהר.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התנגד להחלטה – וטען:  “מדובר בהתקפלות לדרישה בריטית, בנזק להרתעה הישראלית, שהמידע יזלוג לחמאס ולרשות שישלמו משכורות לנוח’בות ושהמחבלים יתעודדו מהביקורים”.

מוקדם יותר הסביר בן גביר את התנגדותו לעמדה התומכת בביקורי המחבלים שהציג ראש הממשלה. בסביבתו ציינו כי הוא מתנגד לעמדת נתניהו ומגובה בפסק דין של בג”ץ מפרשת עובייד ודיראני וכן בחוות דעת מקצועית של שב”ס שקובעת שביקורים יתסיסו את המחבלים.

בן גביר הציג בפני נתניהו שורה של נימוקים להתנגדותו:

• ⁠הדרישה לביקור כזה נועדה להחליש את ישראל במשא ומתן – מצב האסירים רק מלחיץ את החמאס

• בניגוד ל”דרישת ההדדיות”: החטופים הישראלים לא זכו לביקור זהה של גורם בינלאומי בשבי החמאס

• לשב”ס מערכת פיקוח מקצועית ועצמאית על תנאי האסירים

• הדרישה הבריטית של ביקור מפקח מטעמם היא פגיעה בריבונות המדינה

• על פי חוות הדעת של שב”ס – ביקור כזה יהיה גורם מתסיס שעלול להביא למהומות בקרב האסירים הביטחוניים.

בן גביר הדגיש, כי ישראל צריכה לדרוש הדדיות – במידה ונציג בינלאומי יבקר את החטופים בעזה תסכים ישראל לביקור בדרג זהה אצל המחבלים הכלואים בישראל בשל מעורבותם בטבח.

לאחר פרסום ההחלטה, תקף בן גביר את נתניהו: “לצערי שוב ראש הממשלה מוביל מדיניות שגויה שפוגעת בהרתעה. ההחלטה היום בקבינט לכפות עלי ביקורים של משקיפים זרים בבתי הכלא שיבדקו את מצבם של מחבלים היא טעות חמורה”.

הוא הוסיף: “החטופים שלנו בעזה מקבלים התעללות, לא ביקורים ודאגה לזכויות. הביקורים הללו פוגעים בהרתעה ובמו”מ מול החמאס, מעלים את המורל למחבלים, עלולים להוביל למהומות בכלא, ומעבר לכך זו פגיעה בריבונות הישראלית, ופתח להתערבות בינלאומית בנושאים נוספים בעתיד. שום מדינה שמכבדת את ריבונותה וביטחונה לא היתה מאפשרת לזה להתרחש”.

פורום ‘בוחרים בחיים’ של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור בתגובה על אישור הקבינט לכך ששני משקיפים זרים יורשו לבקר את מחבלי הנוח’בה בבתי הכלא:

“מדובר בהחלטה רעה ומסוכנת שמחמירה את מצב ההרתעה הישראלית מול הטרור. למחבלי חמאס שביצעו את פיגועי הטבח אין זכות לביקורים ובוודאי שלא במצב בו החטופים שלנו מוחזקים בידי חמאס. לא יעלה על הדעת שהחטופים שלנו לא מקבלים שום ביקור מנציג בינ”ל כבר למעלה מ-200 ימים ואילו הרוצחים השפלים של חמאס יזכו לביקורים.

“אנו דורשים להחמיר את תנאי הכליאה של כלל המחבלים בבתי הכלא, ולשלול מהם את כל זכויות היתר שאינן מחויבות מתוקף האמנות שישראל מחויבת להם. אנו דורשים מהקבינט לעמוד בתוקף מול לחצים חיצוניים ולא לאפשר בשום אופן ביקורים למחבלי הנוח’בה”.

בפורום הוסיפו: “מוטב לבריטניה להתעסק במעצר בכירי חמאס שנמצאים בתחומיה וממשיכים לפעול ממנה גם לאחר השבעה באוקטובר לשם גיוס כספים לחמאס, להסתה ולעידוד הטרור. ההתגייסות לטובת מחבלי חמאס היא תעודת עניות לבריטניה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות