‘לא חושב שיהיה בב”ב גל של גיוס חרדים לצבא, אבל יש שינוי תודעה’

אלוף במיל' רוני נומה הוזעק להציל את ב"ב, כשהעירייה איבדה שליטה • "המפגש של צה"ל והחרדים היה סוג של צריבת תודעה, ההתנפלות על החרדים לא במקומה" • "הנסיונות לגיוס כשלו כשלון חרוץ. בעיית השוויון בנטל לא תיפטר על ידי הצבא" • ומה מתכננים לחתונות שאחרי ל"ג בעומר?
חרדים 10
ה' אייר התש"פ / 29.04.2020 19:07

האלוף במיל’ רוני נומה ניהל בהתנדבות, במשך כשלושה שבועות, את העיר החרדית בני ברק, כאשר ראש העיר אברהם רובינשטיין איבד שליטה עם פרוץ משבר הקורונה.

נומה גייס לצידו צוות קצינים מצומצם, שהכיר מהשירות הצבאי, והחל לטפל בעיר שעד מהרה הפכה למוקד תחלואה גדול במיוחד מהנגיף. הוא גייס, בין היתר, את עזרת  פיקוד העורף, שפעל בעיר תחת סמכות העירייה ומטה החירום שלו.

בראיון שהעניק לדני זקן מ’גלובס’, הוא מספר: “המפגש הזה של צה”ל והתושבים החרדים של בני ברק היה סוג של צריבת תודעה, והוא הוליד הרבה הכרת תודה מצד התושבים, מחיאות כפיים וברכות ברחוב ומהמרפסות, ומצד החיילים, מגע בלתי אמצעי עם החרדים, שעיקר ביטויים בתקשורת הכללית הוא בהקשרים שליליים, ובאי-גיוסם.

“אבל כשבאים לעזור ללא תנאי, לא בפטרונות ובנסיון לשנות אותם, היה ברור שנתקבל בברכה. לא חושב שיהיה פה גל של גיוס חרדים לצבא בעקבות הנוכחות של צה”ל כאן, אבל יש שינוי תודעה ולא אתפלא אם למשל יתנופפו כאן הרבה יותר דגלי ישראל ביום העצמאות”.

נומה היה זה שעמד בראש הוועדה שבדקה את זיוף הנתונים של גיוס חרדים לצה”ל ולכן מכיר היטב את הסוגיה.

“אפשר לעמוד בכל יעד אם יודעים לשחק בנתונים, ובפועל במבחן התוצאה הנסיונות לגיוס חרדים כשלו כשלון חרוץ”, הוא אומר ל’גלובס’.

הוא מדגיש: “מחצית מאלה שהוגדרו חרדים אפילו לא קרובים להיות. רבע נערי שוליים, שבבניקים ורבע שהתגייסו אחרי נישואין מסיבות של פרנסה. השורה התחתונה שלי: אל תטילו על צה”ל לפתור את אתגרי החברה האזרחית. בעיית השוויון בנטל לא תיפטר על ידי הצבא, נקודה.

“היעדים שנקבעו בתר”ש 5,000 חיילים חרדיים, מנותקים מהמציאות ואמרתי את זה לרמטכ”ל. את הכסף שיועד לשכרם של החיילים החרדים הנשואים, כ-7,000 שקל בחודש, שייתנו לגולנצ’יקים במקום, אחרת זה אי שוויון בנטל ולא להיפך”.

נומה מלא ביקורת על התקשורת ועל גופים פוליטיים ואחרים שהציגו את החרדים כאשמים בהידבקות וכמי שלא עמדו במגבלות.

לדבריו, “רוב מכריע של האוכלוסייה נשמעה לכללים, וגם אם נעשו טעויות וצריך חשבון נפש, ההתנפלות על החרדים לא במקומה, ונעשית כי זה נוח לתוקפים”.

נומה מינה את אל”מ במיל בני בן ארי לייצר תוכנית המשך לחזרה לשיגרה, שיגרה בצל הקורונה והחשש מהתפרצות שנייה.

תוכנית מעשית כבר נבדקת לקראת גל החתונות הצפוי בל”ג בעומר ובימים שאחריו, שלפי נומה ואנשיו, בתנאי היום של עשרה בלבד במתחם, זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. לכן הוצע מודל אחר, הקובע מספר אנשים רב יותר עד 70, לפי גודל האולם, עם תנאי הגבלה ופיקוח של בדיקות חום, הפרדה ובקרה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות