בגלל נגיף הקורונה: דילמות שבית המשפט מעולם לא נתקל בהן עד כה

משפטנים: הקורונה מחריפה סכסוכי גירושין ומציבה בפני הורים גרושים דילמות שבית המשפט מעולם לא נתקל בהן עד כה • למשל, איך קובעים היכן יבלה הילד את הבידוד שנכפה עליו?
תמי גיל
י"ג אדר התש"פ / 09.03.2020 14:35

הקורונה כבר מתחילה להשפיע על שינוי אורחות החיים של כולנו.

על פי נתוני משרד הבריאות, יותר מ-20 אלף ישראלים נתונים כעת בבידוד, רבים נוספים שהו בבידוד ומתוכם אלפי ילדים. על פי כל הסימנים המספרים הללו רק יעלו, ויגררו עשרות אלפי משפחות לדילמות קשות, וחלקן קורעות לב.

על פי הנתונים, אחד מכל שלושה זוגות בישראל מתגרש, ומאות אלפי זוגות גרושים נמצאים כיום בדאגה מתגברת אודות המשמעויות שמציבה מולן המגיפה, ובעיקר הצעדים למניעתה.

למשל: איך קובעים היכן יבלה הילד את הבידוד שנכפה עליו? מה קורה אם אחד הצדדים, ואולי אף השופט, לא יכול להגיע לדיון בשל הימצאותו בבידוד? האם ניתן לתבוע נזיקין הורה שחשף את ילדו לקורונה? ועוד.

עורכת הדין עינבר לב, המתמחית בדיני משפחה, עונה לשאלות העיקריות שמציפות בימים אלה את משרדה.

מה האתגר הגדול ביותר שמציבה מגפת הקורונה בפני זוגות גרושים, או כאלה המצויים בימים אלה בהליך גירושין?

עו”ד עינבר לב: הסוגיות הן רבות ומגוונות, אך השאלות שחוזרות שוב ושוב, אלה הן השאלות הנוגעות לבידוד. למשל, מה קורה אם כל הכיתה בבית הספר אמורה להיכנס לבידוד, אצל איזה הורה ייערך ההסגר הזה?

ומה באמת התשובה? איפה באמת ישהה הילד במקרה כזה?

חשוב להבין שבידוד הוא עניין מיידי. אם באותו יום הילד נמצא במשמורת של אחד ההורים, אותו הורה מחויב לדאוג לשלומו ולשלום הסביבה, ולהכין מרחב בדירה שלו לבידוד מיידי.

אבל לא מדובר בפתרון של קבע ובהחלט ניתן לראות בכך הסדר זמני.

באופן עקרוני, בידוד הילד רצוי שיעשה תוך התמקדות בטובת הילד עצמו, ובטובת יתר הילדים במשפחה.

ההמלצה שלי היא להגיע להסכמה משותפת בין ההורים, ואם הילד מספיק בוגר גם להתחשב בדעתו. השיקולים שצריכים להילקח בחשבון הם: גודל הדירה והאפשרות לבצע בה בידוד יעיל ונוח, וכמו כן, כמות הדיירים בבית.

יש בישראל מספר רב של משפחות מורכבות, שבהן ההורים נמצאים בזוגיות שניה, ומלינים בביתם הן את ילדיהם מהזוגיות הראשונה והן את אלה מהזוגיות הנוכחית. חשוב מאד להתחשב בכל מכלול הצרכים של כל דיירי הבית לפני שקובעים היכן מתבצע בידוד לאורך זמן.

היות וההודעה על בידוד יחידים ומשפחות הופכת לרווחת מיום ליום, הייתי ממליצה להורים גרושים להגיע כבר היום להסכמות היכן לבצע בידוד אם יתעורר צורך לבודד את הילדים.

אבל לא תמיד מתקיים דיאלוג קונסטרוקטיבי בין הורים גרושים. יש רבים שלא מתקשרים כלל, אלא דרך עורכי דינם, ועל כן הייתי ממליצה שבמקרה בו מתעוררת דילמה וההורים לא מסוגלים להגיע להסכמות, הם ימנו בהסכמה מתאם הורי, איש מקצוע המקובל על שני הצדדים, אשר יקבע מה עושים בכל מקרה של מחלוקת לא פתורה – וזאת כדי שהילד לא יימצא במצב הפוגע בשלומו.

אם לא ניתן להסכים על מתאם הורי, לא תהיה ברירה אלא לפנות לסעדו של בית המשפט.

האם קיימת הגדלה זמנית של המזונות להורה שנאלץ לבלות בבידוד עם הילד?

עו”ד עינבר לב: חשוב להדגיש כי דמי המזונות הם למעשה החזר הוצאות. דווקא בבידוד ההוצאות על הילדים לא בהכרח גדלות, מפני שהם ממעטים לצאת החוצה, כך שייתכן שאין שום בסיס לבקשה שכזו, אך בכל מקרה, כאשר ההוצאות של צד אחד גדלות, ניתן להכליל אותן בהוצאות המיוחדות, אותן הוצאות הכוללות למשל חוגים וטיפולים רפואיים לא מתוכננים – ואשר ברוב הסכמי הגירושין ההורים אמורים לשאת בהן שווה בשווה. בכל מקרה, אם מתעוררות הוצאות חריגות על צד אחד, רשאי אותו צד לפנות לבית המשפט ולבקש סעד זמני – ובמקרים שהדבר יימצא מוצדק – בית המשפט ייענה לבקשתו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות