גלנט נגד בוגי וגנץ: התרשלו ונכשלו במבצע – ומסתתרים מתחת לסינר

לקראת פרסום דו"ח המבקר: שר השיכון תוקף את מי שכיהנו בתפקידי שר הביטחון והרמטכ"ל במבצע 'צוק איתן' • "הרמטכ״ל לשעבר זלזל בהכנת הצבא, ויעלון התרשל בפיקוח על הרמטכ״ל. שניהם פעלו מתוך חוסר נחישות והססנות" • שר לשעבר תוקף את המבקר: "אימץ הנרטיב של בנט"
חיים טוויל
ל' שבט התשע"ז / 26.02.2017 12:37

דו”ח מבקר המדינה על מבצע “צוק איתן”, הצפוי להתפרסם ביום שלישי הקרוב, מעורר כבר סערה במערכת הפוליטית ומחוצה לה.

שר השיכון יואב גלנט תוקף הבוקר (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו את שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון ואת הרמטכ”ל לשעבר בני גנץ, בעקבות התבטאויותיהם לקראת פרסום דו”ח מבקר המדינה על מבצע ‘צוק איתן’ ביום שלישי.

“הלוחמים בצוק איתן פעלו בגבורה”, צייץ גלנט, “גנץ ויעלון נכשלו. רשלנות וזלזול בהתכוננות. הססנות בהפעלת הכח. כעת הם מסתתרים מתחת לסינר של הקבינט”.

גלנט הוסיף ותקף בכנס גלובס: “בני גנץ ומשה יעלון נכשלו בהכנת צה״ל ובניהול המבצע. הרמטכ״ל לשעבר זלזל בהכנת הצבא, ויעלון התרשל בפיקוח על הרמטכ״ל. שניהם פעלו במערכה עצמה מתוך חוסר נחישות והססנות. כעת הם מסתתרים מתחת לסינר של הקבינט”.

גלנט הוסיף: “שר ביטחון ורמטכ”ל מקבלים לידיהם את טובי האנשים בישראל, בנינו ובנותינו, בכוח חוק. בנוסף מעמידה המדינה לרשותם למעלה מ 70 מיליארד שקלים כל שנה וסמכויות נרחבות. מצער ומביך לראות את מי שאמור לייצג אומץ לב בורח מאחריות ומחפש אשמים במחדל לו הוא אחראי ישירות”.

גנץ התייחס לדברים של הרמטכ”ל לשעבר בני גנץ, שפורסמו הבוקר בידיעות אחרונות. “היה אפשר לכבוש את עזה”, אמר גנץ, “בשום נקודת זמן לא ביקשו מאיתנו ולא המלצנו. התוצאה הייתה (שהחליטו) לעשות פגיעה קשה בחמאס, לשבש את המנהרות, לייצר הרתעה, וחמאס נשאר בשטח. עזוב מה שאומרים. זה מה שאמרו המדינאים וזה מה שהמלצנו וזה הושג”.

שר הביטחון לשעבר משה יעלון כתב אמש בפייסבוק: “בשבוע הקרוב תשמעו הרבה מאוד על ‘צוק איתן’. מי שעשו אז פוליטיקה בקבינט, בזמן המלחמה, באופן חסר תקדים, ימשיכו לעשות זאת גם השבוע. הם יגידו לכם שהם לא ידעו, שלא אמרו להם, שלא דיווחו להם. והשקר הגדול מכולם? שלא היינו ערוכים ושהפסדנו. זה קשקוש. יש מי שמדליף ויש מי שנלחם”.

בתוך כך, שר בכיר לשעבר בקבינט המדיני-בטחוני התייחס לפרסום הצפוי של הדו”ח ואמר כי הפרסום רק גורם נזק לישראל.

לדברי הבכיר לשעבר, הדיונים בקבינט נערכו מתוך שיקולים פוליטיים ולא היו שום שיקולים מדיניים.

“קבינט לא צריך לעסוק בצדדים הלחימתיים אלא בהסתכלות אסטרטגית ודבר זה לא נעשה. שרים לא היו מודעים לחומר מודיעיני לפני הדיונים, שרים בקבינט של אז והיום לא באים ולא באו ללמוד (גם כאשר איפשרו להם להגיע למשרד המזכיר הצבאי לקרוא חומרים או להשתתף בלימודי עומק) וגם המבקר עצמו לא ביקר כלום חוץ מנושא המנהרות”, הוא קובע. “המבקר אימץ את הנרטיב של נפתלי בנט”.

השר לשעבר תוקף קשות את  נפתלי בנט: “מספר חודשים לפני הלחימה בעזה התאמנו חיילי גבעתי על מודל המנהרות ואז באמצע המבצע ללא כל אישור מוקדם של ממשלת ישראל מגיע השר בנט לשטח מקבל עידכונים והדלפות – ככל הנראה מהרב הצבאי הראשי לשעבר הרב אביחי רונצקי  ויוצא לתקשורת בהצהרות שהוא זה שדחף, הוא זה שהמליץ ועוד”.

לטענת השר לשעבר, “העסק נוהל כקמפיין פוליטי. אין מערכה שבה אין טעויות אבל לבוא ולייחס לעצמך דברים שאחרים עשו אותם לפניך ועוד לקבל מידע מקצועי מקצינים בשטח בלי כל אישור זהו כאוס אמיתי. יתרה מכך. היה שר שדחף את כולם למעצר מחדש של משוחררי עסקת שליט – אותו השר שמנכס לעצמו הישגים – דבר שליבה את האש והעצים את הרצון למלחמה”.

השר לשעבר הדגיש: “יש לי טענות קשות על תיפקוד הקבינט, אבל לי חשובה מדינת ישראל ובטחונה יותר מכל דבר אחר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות