‘אין התקדמות בהשבת שבויים, הפער בין ישראל לחמאס גדול מדי’

שלוש שנים שמוחמד אל-עמאדי משמש כמתווך בין ישראל לחמאס מטעם קטר • בריאיון מיוחד לגל ברגר מ'כאן' אמר: "הכנסת 5,000 פועלים מעזה לישראל תשים קץ לעפיפונים ולבלוני התבערה" • "אסירים תמורת אסירים. נקודה. כל מי שיאמר אחרת, זה לא נכון. נמל, שדה תעופה, זה לא יעזור"
חיים טוויל
כ"ו תמוז התשע"ח / 08.07.2018 21:30

המתווך הקטארי בין חמאס לישראל, מוחמד אל-עמאדי, העניק הערב (ראשון) ראיון לגל ברגר מ’כאן’, במהלכו פרס את משנתו בנוגע לפתרון הסכסוך בין ישראל לארגון הטרור.

על פי המתווך, בשלב זה אין התקדמות במשא ומתן בין שני הצדדים, וזאת משום ש”אין התקדמות בסוגיית חילופי השבויים מאחר והפער גדול מדי”. המתווך הוסיף: “אין דבר כזה אסירים תמורת נמל או שדה תעופה, או פתיחת גבולות. זה בלתי אפשרי. אסירים תמורת אסירים. נקודה. כך זה עובד. מי שאומר אחרת – לא יוביל לשום דבר”.

אל-עמאדי החל במגעים בין הצדדים כבר לפני כשלוש שנים. בריאיון הוא קרא לישראל לשחרר קודם כל את משוחררי עסקת שליט שנעצרו  מחדש ביו”ש, ואז לשבת מיד לשולחן המשא ומתן כדי להגיע לעסקה עם חמאס.

אל-עמאדי מדלג בין ישראל לבין חמאס גם כדי להחליף מסרים להרגעת השטח בעיתות מתיחות. “ההתערבות שלנו בין הצדדים מנעה מלחמה בארבע השנים שחלפו מאז צוק איתן. חמאס התחזק מאוד והמלחמה תהיה קשה בעבור ישראל”, אמר אל-עמאדי.

לדבריו, אם ישראל תאפשר ל-5,000 פועלים מעזה לעבוד בישראל, הדבר ישים קץ לשיגור העפיפונים ובלוני התבערה ברצועה, כמו גם להפגנות על גדר המערכת. חמאס אמנם מעוניין בפתרון כל מצוקותיה של רצועת עזה, אך מבין לטענת אל-עמאדי, כי הפתרון יהיה מדורג ולא יקרה בבת אחת.”בניית נמל מצריכה זמן, גם בניית שדה תעופה”.

לדבריו, “חמאס אינו מתנגד להקמת נמל בקפריסין בפיקוח בינלאומי”.

• כשאתה אומר שחמאס חזק יותר היום, אתה מתכוון חזק יותר צבאית.

“כן, חזקים יותר מבחינה צבאית. מה שהיה להם 50, היום יש להם 500. מבחינה צבאית הם חזקים בהרבה ממלחמת 2014”.

• האם חמאס בהנהגת יחיא סינוואר רוצה מלחמה חדשה עם ישראל?

“לא, הם לא רוצים. הם רוצים שלום. הם רק רוצים שהעולם ישמע את קולם מאחר שהם כבר 12 שנה תחת מצור קשה. מצור שאסור שיהיה מוטל על העם בעזה. הם לא רוצים מלחמה. גם חמאס וגם ישראל לא רוצים מלחמה. אבל תנאי החיים ברצועה רעים מאוד, עד כדי כך שזה מגיע גם לאוכל. אין כסף, הבעיה גדולה, אלא אם יימצא פתרון לעזה, כלומר הסרת המצור”.

• מהם התנאים של חמאס להשגת שקט, רגיעה או הודנה ארוכת טווח עם ישראל?

“זה פשוט מאוד – הסרת המצור. כלומר, חופש תנועה, חשמל, מים, נמל, יצירת מקומות עבודה. הם רוצים לחיות בשלום ובלבד שיסופקו הדברים ההכרחיים לרצועת עזה. זהו”.

• האם חמאס עדיין מתעקש על הקמת נמל ימי בעזה?

“אחד הצרכים של כל מדינה בכל מקום הוא תנועה. תנועה ביבשה, בים ובאוויר. שלושה דברים. בנוסף – ייצוא. ייצוא מעזה לחוץ לארץ. צריך נמל גם לטובת ייבוא, זה חשוב מאוד. גם אם הנמל יהיה בפיקוח בינלאומי בקפריסין כפי שמציע נתניהו, אין להם בעיה”

המתווך הוסיף: “אנו יכולים למשל להתחיל ב-5,000 איש מעזה שיעבדו בישראל. זה טוב, זה יפסיק את ההפגנות, השריפות, העפיפונים והבלונים. זה ישים לזה קץ. זה דבר ראשון. הצענו זאת לצד הישראלי כעיקרון ראשון להתחיל בו. לאחר מכן נמשיך לדברים הבאים, כלומר שקט בגבול. נתחיל בדברים על בסיס פתרון הבעיה של רצועת עזה”.

• שר הביטחון של ישראל אומר בגלוי כי אם עזה מעוניינת בשיפור המצב ההומניטרי והכלכלי, הדבר כרוך בשחרור או בהחזרת השבויים והנעדרים הישראלים מעזה. מה דעתך?

“זה בלתי אפשרי. אסירים תמורת אסירים. נקודה. כל מי שיאמר אחרת, זה לא נכון. אסירים תמורת אסירים. וכלל לא משנה מה תיתן לעזה: נמל, שדה תעופה, זה לא יעזור. רק אסירים תמורת אסירים, כך זה עובד. כל מי שיגיד אחרת, זה לא ילך. אסירים תמורת אסירים. אין דבר כזה אסירים תמורת נמל, או תמורת שדה תעופה, או תמורת פתיחת גבולות. לא, לא. אסירים תמורת אסירים”.

• האם ההצעות הישראליות בסוגיה הזו רציניות לדעתך?

“קודם כל, נעשתה שגיאה כפי שציינתי. מעצרם מחדש של משוחררי עסקת שליט הוא שגיאה ויש לתקן אותה. אמרנו לצד הישראלי כי עליו לתקן את הטעות הזו שבמעצרם מחדש של משוחררי עסקת שליט. זה דבר אחד. הדבר השני, חמאס וישראל עושים מעין שופינג. מי שנותן להם הצעה טובה יותר, הם הולכים אתו. פעם הולכים עם הגרמנים, פעם עם המצרים, פעם אתנו. אני מדבר על שני הצדדים, לא רק על הישראלים, גם על חמאס”.

האם צפויה פריצת דרך קרובה בסוגיית חילופי השבויים או שהפער עדיין גדול?

“לא, הפער גדול. עד לרגע זה אין התקדמות בנושא, או התקדמות של ממש. אין התקדמות משמעותית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות