ליברמן: “ביבי אלוף בהטלת אחריות על אחרים”. המבקר: מי הדליף הדוח

יו"ר ישראל ביתנו מותח ביקורת על תגובת יעלון ונתניהו לדו"ח המבקר: "תגובת ראש הממשלה לדו״ח מעידה יותר מכל כי ההנהגה הנוכחית של מדינת ישראל, בראשות נתניהו ויעלון, היא הנהגה שבורחת מאחריות, שאינה מסוגלת לקבל את ההחלטות הנדרשות" • המבקר הורה לנתניהו וליועץ המשפטי לממשלה מנדל בליט לבדוק כיצד הודלף הדוח לתקשורת
נחמן גור
כ"ח ניסן התשע"ו / 06.05.2016 12:38

יו״ר ‘ישראל ביתנו’, ח״כ אביגדור ליברמן, מגיב לדו”ח המבקר על מבצע ‘צוק איתן’ בו מוטחת ביקורת חריפה על התנהלות הדרג המדיני במהלך המבצע, ומותח ביקורת על ההתנערות של יעלון ונתניהו מהדו”ח החריף.

השניים טענו באמצעות מקורבים כי מדובר ב”דו”ח לא רציני של מבקר לא רציני” – והשר החוץ לשעבר מגיב, כי “תגובת ראש הממשלה לדו״ח מעידה יותר מכל כי ההנהגה הנוכחית של מדינת ישראל, בראשות נתניהו ויעלון, היא הנהגה שבורחת מאחריות, שאינה מסוגלת לקבל את ההחלטות הנדרשות ואינה מסוגלת להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל”.

לדבריו, ”מעבר להתנהלות הכושלת בזמן המבצע עצמו, שעליה התרעתי בזמן אמת, התגובה שפירסם רה״מ נגד מבקר המדינה, אותו מבקר שנתניהו עצמו פעל במלוא הכח על-מנת להביא לבחירתו, מעידה שוב על-כך שנתניהו הוא אלוף בהטלת אחריות על אחרים”.

ליברמן מוסיף ואומר כי “גם מי שזוכר את ההתכתבות בין ראש השב״כ דאז יורם כהן לרמטכ״ל דאז בני גנץ בענין המידע וההתרעות שהעביר השב״כ לרה״מ, לשר הביטחון ולרמטכ״ל ושלא זכו להתייחסות רצינית מצד הצבא ולא הובאו לידיעת הקבינט – מחזקים את אמיתות הפירסומים על המחדלים שמעלה מבקר המדינה”.

לדעת ליברמן, “מה שחמור לא-פחות הוא שכמו לפני ‘צוק איתן’, גם היום ישראל רק מגיבה לפעולות ולאיומים של החמאס ולא נוקטת בשום יוזמה אמיתית על מנת לשנות את המצב מן היסוד ולהסיר את האיום המתמשך והמתעצם מעזה מעל תושבי ישראל”.

המבקר: לבדוק כיצד הודלף הדוח לתקשורת 

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, קרא היום לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבדוק כיצד דלפה טיוטת הדוח על ההתנהלות הצבא והדרג המדיני במבצע צוק איתן.

מדובר בדוח שמוגדר “סודי ביותר”.

ממשרד מבקר המדינה נמסר: “המבקר מדגיש שכל מטלות הביקורת שערך משרד מבקר המדינה נעשות על פי אמות מידה מחמירות המתבססות רק על עובדות בדוקות וממצאים מבוססים.

”מבקר המדינה קורא לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק כיצד טיוטת דוח המוגדרת סודית ביותר הודלפה על ידי מי מהמבוקרים” נאמר בהודעה.

הדו”ח מותח ביקורת חריפה על נתניהו, יעלון והרמטכ”ל לשעבר בני גנץ, שלפי המבקר ניהלו לבדם את רוב הלחימה, תוך מידור הקבינט והסתרת פרטים משאר השרים. כמו כן נמתחה ביקורת על היעדר היערכות ותוכניות מבצעיות מספקות להתמודדות עם איום המנהרות ההתקפיות לשטח ישראל במקרה של עימות.

בטיוטת הדו”ח מתואר בין היתר מקרה לפיו ביום הראשון של מבצע ‘צוק איתן’, אחרי שאותרה מנהרה התקפית של חמאס בכרם שלום, הרמטכ”ל גנץ הרגיע והבטיח בקבינט שאין לחמאס כוונה ומוכנות לעוד פעולות ממנהרות. זמן קצר לאחר הדברים הללו, אירעו 4 תקיפות מתוך 4 מנהרות שונות של חמאס.

עוד נטען, כי נתניהו ויעלון הסתירו מהקבינט המדיני-ביטחוני את העובדה שבשירות הביטחון הכללי התריעו מאפשרות לעימות מול חמאס ביולי 2014. את ההערכה הזו של שב”כ גילו השרים רק במהלך הלחימה – כך על פי המסמך.

 כמו כן, ראש הממשלה ושר הביטחון לא דנו באיום המנהרות עם חברי הקבינט עד המלחמה עצמה, למעט דיון אחד שהתקיים במארס 2014.

קביעה זו מתיישרת עם טענותיו של נפתלי בנט שטען עוד במהלך הלחימה כי לא היה כל דיון אמיתי בקבינט על איום המנהרות מרצועת עזה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות