דרעי על הסרטון: “אנו לא יודעים מה זה נרות החנוכה ורואים בזה מנגל?”

דרעי בוועידת הנגב והגליל על הסרטון של חברת הנדל"ן 'באמונה': "מה שקומם אותי בסירטון זה לא רק הוולגריות בה מוצגים המזרחיים, אלא הפטרונות התרבותית עלינו. וכי אין לנו רבנים? אין לנו מורשת?"
שרי רוט
י"ט כסלו התשע"ו / 01.12.2015 14:44

שר הפריפריה ופיתוח הנגב והגליל אריה דרעי התייחס לראשונה, בוועידת הנגב והגליל, לסרטון הגזעני שפרסמה חברת הנדל”ן ‘באמונה’, המשווקת דירות לציבור הדתי לאומי.

“תמיד מתקיפים אותנו למה אנחנו מציפים את השד העדתי והנה רואים שהתופעות האלו קיימות בשטח”, אמר דרעי. “מה שקומם אותי בסירטון זה לא רק הוולגריות בה מוצגים המזרחיים, אלא הפטרונות התרבותית עלינו. כאילו אנחנו לא יודעים מה זה חנוכה ורואים בזה מנגל. וכי אין לנו רבנים? אין לנו מורשת?

“החברה הישראלית מפסידה שלא מוקירה ומעריכה את התרבות המזרחית.

“העבודה צריכה להתחיל במערכת החינוך, כל הנרטיב של תרבות המזרח כמעט לא קיימת. הרי העליה הגדולה מארצות ערב לא הגיעה מגירוש היהודים אלא מכמיהה שלהם לארץ ישראל. היכן הנרטיב הזה במערכת הלימוד? זה לא קיים. לומדים רק על ציונות מסוג מסויים”.

בסרטון שעורר סערה נראית משפחה בעלת חזות אשכנזית, דתית לאומית, מברכת על נרות החנוכה ושרה ‘מעוז צור’, כשלפתע מתפרצים לדירה שני צעירים המדברים במבטא מזרחי כבד, שאחד מהם בלבוש מרוקאי, והשני מכונה “אברג’יל”.

השניים נכנסים לבקש סוכרזית, ואחד מהם אומר לחברו: “תראה, עשה מנגל בתוך הבית”, והשני עונה לו: “איזה מנגל יאגנוב, זה כונחיה”.

בהמשך הפרסומת, שני ה’מזרחיים’ מבקשים לעשות “ניפנוף”, מציעים “נביא כנפיים, נביא נקניקיות”, צולים מרשמלו על הנרות ואומרים “זה דיאטטי”, תוך הבלטת מבטא מזרחי.

בשלב זה, נכנס לתמונה הקריין עם פרויקט המגורים, ושואל: “רוצים גם אתם בית שלכם? עם שכנים כלבבכם? לסרוגים יש בית חדש”, והשקופית מפנה את הציבור לפרויקט “קהילת כרמי גת – המתחם הדתי לאומי בכרמי גת”, עם הטלפון לפניות הציבור.

ישראל זעירא, מנכ”ל החברה, ניסה להסביר בריאיון שהעניק לתכנית חיסכון בערוץ 2, מה עמד מאחורי הקמפיין הגזעני: “הכוונה הייתה לעשות בדיחה וצחוק, המפיק ניסה לעשות פרודיה על יחסי חילונים ודתיים והלך שני צעדים רחוק מדי לכיוון של אשכנזים ומזרחים”.

הסרטון, שעורר מיד סערה ברשתות החברתיות, תוך הטחת ביקורת קשה על המסרים הגזעניים לכאורה המובעים בו – הוסר תוך זמן קצר מיוטיוב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות