‘חוק ישראל היום’ עבר בקריאה טרומית • נתניהו: “בושה”

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את 'חוק ישראל היום' • ב'יהדות התורה' התנגד רק ח"כ פרוש • ח"כ מוטי יוגב: "יום שחור לדמוקרטיה" • החוק צפוי 'להתקע' בוועדת הכנסת • ח"כ יפעת קריב מיש עתיד פועלת להרחבת החוק גם על המקומונים
י"ט חשון התשע"ה / 12.11.2014 13:07

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את ‘חוק ישראל היום’ של ח”כ איתן כבל מהעבודה וקבוצת חברי כנסת. הצעת החוק הועברה לדיון בוועדת הכנסת.

43 חברי כנסת הצביעו בעד, 23 התנגדו ו-9 נמנעו. מטעם מפלגת ‘יהדות התורה’ התנגד לחוק רק ח”כ מאיר פרוש, שבבעלותו עיתון המבשר.

על הצעת החוק חתומים ח”כים מסיעות שונות, וביניהן גם סיעות החברות בקואליציה – הבית היהודי, יש עתיד, ישראל ביתנו והתנועה.

יוזם ההצעה הוא ח”כ איתן כבל מהעבודה שהאשים בראיונות לתקשורת את שלדון אדלסון, הבעלים של העיתון ומי שמזוהה עם ראש הממשלה – בשבירת השוק, תוך מתן מחירי ריצפה למודעות. כבל טען כי מטרתו למנוע פיטורי עיתונאים בתקשורת הכתובה.

למרות שהחוק עבר בקריאה טרומית, עדיין לפניו דרך ארוכה. בין השאר הוא יצטרך לעבור בוועדת הכנסת הנמצאת בראשות ח”כ יריב לוין מהליכוד, שיעשה הכל כדי לקוברה קבורת חמור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו  אמר בתום ההצבעה: “בושה לכנסת”.

ח”כ מוטי יוגב מהבית היהודי, תקף: “עברת החוק נגד ישראל היום הוא בושה לדמוקרטיה הישראלית. צר לי, ואני מתבייש בכך שיש חברים בסיעת הבית היהודי שחתומים על חוק זה. אני מקווה שבהמשך החקיקה, חוק זה יפול ולא נפגע בחופש הביטוי בישראל.

“לפי כללים אלו מזמן כבר היה צריך לסגור את עיתון ‘הארץ’ ועיתון ‘ידיעות אחרונות’. עיתון סוגרים רק אם הוא פוגע בצורה בוטה בביטחון המדינה או דברים חמורים דומים. זהו יום שחור לדמוקרטיה”.

ח”כ יוני שטבון מהבית היהודי אמר: “זהו חוק נטול בשורה מוסרית, חברתית או כלכלית. איזו בשורה נושא החוק הזה? סתימת פיות והתערבות גסה בחופש הביטוי בישראל, זו בשורה מוסרית? שבירת מטה לחמן של אלפיים משפחות מפוטרי ‘ישראל היום’, זו בשורה חברתית? סירוס תחרות וחזרה לימי המונופול בשוק העיתונות המודפסת, זו בשורה כלכלית?”

ח”כ יפעת קריב מיש עתיד אמרה כי היא פועלת להרחבת הצעת החוק גם על המקומונים. לדבריה, “חייבים להגן על העיתונות הכתובה בישראל ולהעניק לה כלים להמשיך ולהתקיים גם בעידן הטכנולוגי, אך יחד עם זאת חייבים להגן על האמת ולמנוע מאדלסונים מקומיים לכתוב את האמת כפי שהם רואים אותה”.

מעיתון ‘ישראל היום’ נמסר: “לא אנחנו הפסדנו, אלא הכנסת, שבהצבעתה שוב הוכיחה עד כמה היא מנותקת מרחשי הציבור. זהו יום של בושה וכלימה לאותם חברי כנסת שהפנו עורף לרצון הציבור ולרצון בוחריהם, והעדיפו לשרת אינטרסים זרים של מו”ל ‘ידיעות אחרונות’ נוני מוזס.

“נאומו של מציע החוק, ח”כ איתן כבל, הוכיח כי מדובר לא ב’חוק להצלת העיתונות’ בישראל, אלא חוק פרטני, אישי ונקמני נגד עיתון אחד בלבד: ‘ישראל היום’.

“עם תמיכת הציבור לצידנו, נמשיך להיאבק נגד החוק הלא הוגן והלא חוקתי, המתערב בתחרות החופשית. החוק הוא פגיעה קשה בדמוקרטיה, והמשך חקיקתו תדרדר את ישראל לרמה של מדינת עולם שלישי. נמשיך להופיע, נמשיך להיאבק. ‘ישראל היום’ – גם מחר, ולתמיד!”.

על פי הצעת החוק, כל עיתון שמוגדר כאחד מארבעת העיתונים היומיים בעלי התפוצה הרחבה ביותר בארץ יחוייב להימכר עבור “תמורה סמלית” – כ-70% ממחירו של העיתון היומי הנפוץ והזול ביותר. “לא יוציא לאור אדם, ולא יהיה אחראי להפצה של עיתון יומי בעל תפוצה רחבה בחינם, לתקופה העולה על שישה חודשים מיום תחילת הפצתו בחינם”, נכתב בהצעה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות