מרן הגר”ד לנדו: פועלים בגזענות? בחילול ה’? אוי לו ואוי לנפשו! • המשא המלא

מרן הגר"ד לנדו נשא משא חריף בעצרת באלעד למען בחירת ישראל פרוש: "איך ייתכן לומר שההתנגדות לישראל פרוש זה אידשקייט? חובה לתת לעיר להמשיך להתנהל על ידו" • "רבים מהציבור הספרדי אוהדים אותו ורואים בו בסתר ליבם כראוי לנהל את העיר" • "אין תוקף הלכתי להסכם שנחתם שלא על דעת רבנים ומסכן את עתידה של העיר" • "לאלה שהאשימוני בגזענות ובחילול ה' - האם אפשר להאשימנו בטענה הנלוזה הזו?"
אריה ריבקינד
י"ז אדר א' התשפ"ד / 25.02.2024 23:15

הערב (ראשון) התקיימה באלעד עצרת אלפים מרכזית למען בחירתו של ישראל פרוש לראשות העיר, בראשות מרן ראש הישיבה הגר”ד לנדו, הגרמ”ה הירש,  הגר”י זילברשטיין והגר”ד כהן, רבני העיר וראשי קהילות באלעד.

דבר ראשון בקלפי: מה תעשו אם תהיה אזעקה כשאתם בוחרים?

מרן הגר”ד לנדו נשא את המשא המרכזי ודיבר בנחרצות על החובה להצביע לישראל פרוש לראשות העיר:

״מי שטוען שאנו פועלים בגזענות, או מאשימנו בחילול ה’, אוי לו ואוי לנפשו! חובה על כל אחד ואחד הוא ובני ביתו להצביע עבור הרב ישראל פרוש לראשות העיר אלעד, כי הוא פועל לכבוד שמים ולאידישקייט של העיר אלעד, וכל מי שאומר אחרת טועה ומטעה”.

ראש הישיבה הוסיף:  “על כל אחד ואחד ובני ביתו לבחור לישראל פרוש לראשות העיר שקידם את העיר ברוחניות. כל מי שאומר אחרת טועה ומטעה. אוי לו ואוי לנפשו. אין ספק מוציא מידי ודאי. כבר אתמחי גברא. אין תוקף הלכתי להסכם שנחתם שלא על דעת רבנים ומסכן את עתידה של העיר”.

הנה המשא המלא: 

“ברשות גדולי התורה ראשי ישיבות ורבנים.

הסיבה היחידה בגינה כולנו בני התורה יוצאים מבתי המדרשות ומשתתפים בבחירות העירוניות, היא אך ורק בגלל פסקו הידוע של רבינו החזון איש באגרותיו כי הבחירות לעיריות ‘הרבה גופי תורה וקיום היהדות תלוי בזה’. עד כאן דברי החזון איש – וכך הורו כל גדולי ישראל אחריו, ומכאן חובתנו להצביע בבחירות.

המושג גופי תורה הוא ההיפך הגמור ממושגים זרים שחדרו לשיח בין בני התורה, כגון: כבוד המפלגה, כבוד הנציגים, תפקידים ותקציבים, וכל דכיוצא בזה.

המושג גופי תורה הוא בראש ובראשונה ענייני קיום היהדות, משמרת היהדות וצביון הדת, וכל ענייני הדת הכלליים שבעיר – מקוואות, ערובין, הקמת ישיבות, ובתי חינוך המגדלים עדרים בדרך המסורה, והאופי הרוחני של האווירה הכללית בעיר. כמובן שלצורך זה יש להעמיד מסגרת מפלגתית שבה נציגים הנשמעים לדעת תורה ולמנותם לתפקידים בעלי משמעות בכדי שיוכלו לפעול. אך העיקר הוא, ואסור לשכחו – כי כל הסיבה שאנו משתתפים בבחירות העירוניות הם אך ורק לצורך קיום היהדות, וזה מה שמוטל עלינו לשקול בעת שהננו באים להשתתף בבחירות אלו. אחרת אין שום טעם להשתתף בבחירות. כל פסקו של החזו”א הוא רק בכדי לקיים את היהדות, ולא ענייני כבוד המפלגות וכבוד הנציגים.

את העיר אלעד אני מכיר באופן אישי כמעט מיום היווסדה, ואין זה סוד שבשנותיה הראשונות הקשיים שהעיר הזו חוותה היו קשים מנשוא, ובמיוחד בכל הצביון היהדותי של העיר. מפני כבוד הציבור לא ראוי להזכיר את כל מה שהתרחש כאן בעיר בעבר, אבל כל עתידה הרוחני של העיר עמד בסכנה קיומית מוחשית.

זכתה העיר, ומרן הרב שטינמן זכר צדיק לברכה, שדאגתו על עתידה הרוחני של העיר עמד בראשי מעייניו, התאמץ מאד למען בחירתו של הרב ישראל פרוש שיחי’, כאשר בעיני רוחו ראה מרן הרב שטינמן כי בסיעתא דשמיא הוא האיש שיוכל להוביל את העיר להתעלות בכל ענייני היהדות שבה, ואכן חפץ ה’ בידו הצליח, והרב ישראל פרוש נבחר, והפך את כל התנהלותה וצביונה של העיר אלעד להיות עיר תורנית, אשר קול התורה נשמע בה, ובני ישיבות רבים מכל החוגים הוגים בה בתורה יומם ולילה.

וכאן נשאלת השאלה, איך אפשר לבוא ולומר כי החלפתו של הרב ישראל פרוש תועיל לאידישקייט? הרי המצב שהיה קודם בעיר הזאת ידוע לכולם, וידוע שאנשים יראי ה’ שהיו בעבר פרנסי העיר ובאו עם רצון כנה, ניסו לפעול להצלחת העיר ולא עלתה מבוקשם בידם רק בגלל מורכבותה של העיר, ואכן הם התחלפו כמה פעמים, והרב ישראל פרוש איתמחי גברא, ובקידומה הרוחני של העיר הרי הוא גברא דמרא סייעא, ובאיזה טצדקי אפשר לומר שספק יוציא מידי ודאי?

אין כאן נדון איזה נציג יותר ירא שמים! זה כלל לא הנושא, זה מילי דשמיא ולא לנו לעסוק בזה. הנושא הוא שהעיר אלעד מורכבת בריבוי קהילותיה וצרכיהם רבים ופעמים רבות הצרכים מנוגדים, והקושי לנהלה תוך כדי דאגה מתמדת לרוחניותה בכל המובנים הוא תפקיד קשה עד בלתי אפשרי, והרב ישראל פרוש שהצליח בזאת אסור להעבירו מתפקידו, וחובה לתת לעיר את האפשרות להמשיך להתנהל על ידו, ובפרט שהיה לו קשר מצוין עם כל החוגים, ורבים מהם, גם הציבור הספרדי, אוהדים אותו ורואים בו בסתר ליבם כראוי לנהל את העיר.

ולכן, לכל הטוענים שהיה הסכם, מלבד מה שאומרים רבנים שההסכם עצמו נעשה שלא כהוגן, ויש בו הרבה פגמים, ויש דיינים שבחנו את ההסכם ואמרו שאין לו תוקף הלכתי – גם אילו היה צורך לקיימו, אך התשובה האמיתית היא, כי אין תוקף להסכם כזה כאשר בצורה ברורה ההסכם מסכן את התפתחותה הרוחנית, ועתידה התורני של העיר. אין מי שמוסמך לחתום על מסמך שעניינו הוא סיכון העיר מבחינה רוחנית ויהדותית.

ובזאת אני פונה לאלה שהאשימוני בגזענות ובחילול ה’ – האם אנו הציבור הישיבתי שהוא הציבור השורשי שבמוסדותיו ובישיבותיו נמנים רבים מבני עדות המזרח ועולים ומתעלים בתורה ויראת שמים, ושומרים קשר רציף עם רבותיהם גם שנים רבות לאחר נישואיהם, האם אפשר להאשימנו בטענה הנלוזה הזו? האם בכך שכל תקוותנו בעיר הזאת, שהיא תתנהל באופן הטוב ביותר למען כבוד שמים ודאגה לגופי תורה ולקיום היהדות, וכי זה חילול ה’?!

כל מי שטוען שאנו פועלים בגזענות, או מאשימנו בחילול ה’, אוי לו ואוי לנפשו!

חובה על כל אחד ואחד הוא ובני ביתו להצביע עבור הרב ישראל פרוש לראשות העיר אלעד, כי הוא פועל לכבוד שמים ולאידישקייט של העיר אלעד, וכל מי שאומר אחרת טועה ומטעה, וכן צריך לזרז ולשכנע אחרים להצביע עבור הרב ישראל פרוש.

אסור להשתמט או להימנע או לפעול אחרת, כי גופי תורה וקיום היהדות כפשוטו תלוי בזה.

בנוסף, חובה על כל אחד ואחד מבני התורה להצביע ולזרז אחרים עבור רשימת יראי ד’ ‘דגל’, אשר נציגיה נשמעים לדעת תורה ופועלים במסירות למען צרכי הכלל והפרט ברוחניות ובגשמיות, וצריך להגדיל את מספר המצביעים לרשימה זו כי גם בזה תלוי צביון העיר לשעה ולדורות.

אני רוצה לברך בשער בת רבים את הרב ישראל פרוש שיחי’ שימשיך הלאה בראשות העיר ויפעל למען כבוד שמים והמשך שיגשוגה הרוחני של העיר, ושלא יהיו לו שום מפריעים ומזיקים, ואמרו אמן.

וברכתי ואיחולי לכל מי שיצביע להרב ישראל פרוש לראשות העיר, ויפעל לזרז אחרים להצביע עבורו, יזכו לבריות גופא ונהורא מעליא, נחת מכל אשר להם, מתוך שלות-השקט, וימלא ד’ כל משאלות ליבם לטובה, ומי שיש לו איזה קושי, ירבה שכרו בהתגברו עליו וינהג כפי הראוי.

נייחל לקדוש ברוך הוא, שיערה על כולנו רוח טהרה ממרומים, ונדאג כולנו אך ורק למען כבוד שמו יתברך.

ועכשיו נאמר פרק תהילים פסוק בפסוק למען כבוד שמים, שתי האותיות הראשונות בפרק דתמניא אפי – קי”ט.

כזה עוד לא היה: התוכנית של שמואל גרינברג בבית שמש נחשפת

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות