דרעי וסמוטריץ סיכמו: תוארך כהונת הרבנים הראשיים, הבחירות יידחו

על רקע עתרה שהוגשה לבג"ץ: בפגישה שהתקיימה ביום ראשון בה נכחו דרעי סמוטריץ' ועוזריהם הוחלט כי הבחירות לרבניים הראשיים שהיו אמורות להתקיים באוגוסט יידחו עד לחודש אדר • אבל העתירה לא הייתה הסיבה שהובילה לדחייה
חרדים 10
י"ג סיון התשפ"ג / 02.06.2023 12:11

השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי החליט לדחות את הבחירות בהן ייבחרו רבניים ראשיים חדשים – שהיו אמורות להיערך בתחילת אוגוסט – ולהאריך את כהונת שני הרבנים הראשיים, הגר”ד לאו והגר”י יוסף, בחצי שנה.

כבר היום (שישי) תודיע המדינה לבג”ץ כי בכוונתה להתחיל בחקיקה שתידחה את הבחירות לרבנות הראשית. לפי התכנית, הן יתקיימו בחודש אדר בשנה הבאה.

ההחלטה התקבלה לאחר דיונים ממושכים על השאלה כיצד להשיב לעתירה שהוגשה  על ידי ‘נציגות בתי הכנסת הציוניים’ לבג”ץ, בדרישה לדחות את הבחירות בשל הבחירות המוניציפליות. זאת מחשש לפגיעה בטוהר הבחירות. עם הדחייה של הבחירות, מוסרת העתירה  מן השולחן.  .

יצוין, כי גם כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל הקודמים, הרב שלמה משה עמאר והרב יונה מצגר, הוארכה במספר חודשים עקב הבחירות שהתקיימו אז לכנסת.

ההחלטה הדרמטית התקבלה לאחר שביום ראשון האחרון התקיימה פגישה במרפסת ביתו של יו”ר ש”ס, בה השתתפו  ח”כ אריה דרעי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, דודו עמר – מקורבו של הרב יצחק יוסף, עומר רחמים – יועצו של סמוטריץ’, שממונה על כל נושא הבחירות לרבנות הראשית מטעם הציונות הדתית, ומנכ”ל משרד הדתות יהודה אבידן.

הם ישבו ודנו בשאלה כיצד להגיב לעתירה שתלויה ועומדת בבג”ץ נגד קיום הבחירות, במקביל לבחירות המוניציפליות.

ההחלטה של השר מלכיאלי

אלא שזו לא הסיבה היחידה שעמדה במרכז ההחלטה שהתקבלה. גורם המעורה בפרטים אמר ל’ישראל היום’: “אין שום סיבה אחרת לדחייה הזו חוץ מסיבות פוליטיות”.

הכוונה היא שדחיית הבחירות מכניסה למקרר כמה סכסוכים פנימיים שמתנהלים כרגע בתוך המגזר הדתי לאומי ובתוך ש”ס. שכן, השאלה המעסיקה מאוד את צמרת ש”ס היא : מי יהיה הראשל”צ הבא – הרב יהודה דרעי, רב העיר באר שבע ואחיו של אריה דרעי, או הרב דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה של ש”ס ואחיו של הגר”י יוסף.

לפי ‘ישראל היום’, אם הבחירות יידחו, הדבר יאפשר למנות את הרב דוד יוסף לתפקיד רב העיר ירושלים או תפקיד בכיר אחר, ובכך לסיים את הסכסוך שעלול לקרוע את ש”ס.

גם בציונות הדתית יוסר עימות: ביום ראשון הייתה אמורה להתכנס ‘ועדת הרבנים’ לבחירת מועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי כחלק מהדיל של ש”ס ומפלגת הציונות הדתית.

רבנים בציונות הדתית החברים בוועדה דורשים מיו”ר הוועדה, הרב יעקב אריאל, לדחות את הכינוס, לאור דחיית מועד הבחירות לרבנות הראשית.

המצדדים בדחיית הכינוס סבורים, כי בחודשים שנותרו עד מועד הבחירות החדש, ניתן יהיה להעביר חקיקה שתבטל את מגבלת גיל המועמדים לרבנות הראשית וכך תיסלל האפשרות למנות את הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, לתפקיד.

עם זאת, גם כן סיכוייו של הרב שפירא לא יהיו גבוהים מאוד, לאור התנגדות בתוך מפלגת הציונות הדתית לחקיקה הזו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות