קריסת בנק SVB: חברות היי טק נתקעו בלי כסף • נתניהו: “נסייע”

בנק עמק הסיליקון הוא המלווה העיקרי לחברות טכנולוגיה בעמק הסיליקון בקליפורניה • ראש הממשלה התייחס לקריסה: "מתוך אחריות לחברות ועובדי ההייטק בישראל, נסייע לצלוח את המשבר התזרימי"
יוני גרין
י"ח אדר התשפ"ג / 11.03.2023 19:50

חשש בתעשיית הטכנולוגיה העילית בעולם, בעקבות קריסתו של בנק עמק הסיליקון – SVB, המלווה העיקרי לחברות טכנולוגיה בעמק הסיליקון בקליפורניה.

אמש הכריז הממשל הפדרלי כי השתלט על הפיקדונות בבנק, בהיקף של 175 מיליארד דולר, צעד המשפיע גם על חברות הייטק ישראליות.

לפי דיווח בחדשות 12, שבת קשה עברה על מנכ”לי חברות ההייטק הישראליות. שכן, אירוע קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) עלול להיות מכת מוות לחברות שגם ככה נאבקו חודשים ארוכים כדי לשרוד בתקופה של עצירה כמעט מוחלטת בהשקעות. דומה שכל היזמים ומנכ”לי חברות ההייטק עוסקים היום בדבר הזה בלבד, בקבוצות הוואטסאפ מסתמנת בהלה גדולה, כולם מנסים לצבור כל פריט מידע ולנסות לחשב את המהלכים הבאים.

“זה האירוע הכי דרמטי שיכול היה לקרות להייטק הישראלי”, אומר עו”ד יאיר גבע, ראש מחלקת הייטק וטכנולוגיה במשרד הרצוג פוקס נאמן, “הרבה חברות נתקעו בלי הכסף והולך להיות בלאגן גדול”.

משמעות הדבר שלמנכ”לי חברות שמרבית כספן או כולו מופקד ב-SVB, אין יכולת לשלם לספקים, אין יכולת לשלם משכורות ויש חשש משמעותי לתביעות שיוגשו נגד החברה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהה ברומא, מסר כי הוא עוקב מקרוב אחר נפילת בנק ההשקעות SVB, שמייצר משבר עמוק בעולם ההייטק – ואמר: “קיימתי מרומא שיחות עם בכירים בהייטק בישראל, ובשובי לארץ אדון עם שרי האוצר והכלכלה ונגיד בנק ישראל על היקף המשבר. במידת הצורך, מתוך אחריות לחברות ועובדי ההי-טק בישראל, ננקוט צעדים שיסייעו לחברות ישראליות, שמרכז פעילותן בישראל לצלוח את המשבר התזרימי שנוצר להן עקב הטלטלה”.

הוא הוסיף: “כלכלת ישראל חזקה ויציבה, והדבר שוב בא לידי ביטוי גם במשבר זה”.

בעלי פקדונות ניסו במהלך השבוע להוציא את כספיהם מהבנק נוכח חששות מקריסה עתידית שלו. מדובר בקריסת הבנק הגדולה ביותר בארצות הברית מאז המשבר הכלכלי העולמי לפני 15 שנה.

SVB הוא הבנק ה-16 בגודלו בארצות הברית, ונכסיו נאמדו בדצמבר בכ-209 מיליארד דולר. הממשל בוושינגטון הודיע כי פקדונות מבוטחים לא ייפגעו, וכי ללקוחות תינתן גישה אליהם.

ב’ישראל היום’ דווח, כי על פי הערכות גורמים בענף שמכירים את העבודה עם הבנק מקרוב, יש לבנק כ-1400 לקוחות ישראלים.

הגורמים מעריכים, כי לפחות 20% מהם נטלו בבנק חוב. כלומר, שהבנק הקצה לחברות הון-חוב ממנו הן משלמות משכורות פה בארץ. הסיכון הוא שבמקרה שבו הנגישות לחוב מוגבלת, עלול להיווצר קושי לשלם את שכר העובדים בישראל.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממש לא
    11/03/2023 22:53
    אילו
  1. הכלכלה הישראלית לא חזקה , שאבו את כל הכסף של מעמד הביניים ועכשיו אנחנו קורסים תחת הנטל השמאלני
    יאיר לפיד ואנשיו ריסקו את המדינה וגרמו למשברי ענק
    לא יודע איך נצא מזה אף אחד שאני מכיר לא סוגר את החודש בכיף עובדים קשה וסוף החודש לא נשאר כלום
    צריך גם לחזק בארץ אנשים ולא לרוץ ולתת לעמק הסיליקון מיליארדים שאפשר להשקיע אותם במדינה זה הכסף שלנו ,

    • אבי   12/03/2023 17:28

      הוכחה להשקיע בארצנו