צבי טסלר: “לפגוע בהילולה? יהיו כאלה, משער שהם בשוליים, אנחנו נערכים”

כמה אנשים יגיעו לציון הרשב"י בימי ההילולה? איך תתמודדו עם קבוצות קיצוניות שמתכוונות להפר את הכללים? יבקשו מאנשים להציג כרטיסים? השוטרים תודרכו להתנהג באיפוק? ומה תעשו אם ימשיכו לשהות בהר מעל המותר? • פרויקטור ההילולה צביקי טסלר, בראיון מיוחד לחרדים 10
ישראל יוספי
י"א אייר התשפ"ב / 11.05.2022 21:10

שלום לפרויקטור ההילולה במירון צביקי טסלר.  עוד שבוע נחגוג את הילולת הרשב”י, אתה רגוע?

אני עובד קשה כדי שכולנו נהיה רגועים, וכדי שכל מי ששולח את החברים שלו,  אנשים שלו, משפחתו לשם ידע שהם גם יחזרו בשלום. אנחנו עובדים קשה על העניין הזה.

ההר מוכן לקראת רבבות הבאים?

ההר כמובן שיהיה מוכן. אנחנו נמצאים ממש שבוע לפני, ועושים את ההכנות האחרונות כולל את ההקמות של הדברים – הבמות, התאורה, דברים שהם ממש יעודיים להילולה.

אחרי מספר חודשים של עבודות על התשתיות בהר, שלמעשה הסתיימו – מה שהצלחנו להכשיר הכשרנו, מה שלא – אנחנו סוגרים ומתחמים, ככה שיהיה בטוח לקהל הרחב.

איך נראים הימים האלה לקראת ההילולה מהצד שלכם? כמה שעות אתה ישן בלילה?

באופן טבעי העבודה מאוד אינטנסיבית. מאוד תובענית, יש הרבה מאוד גורמים, צריך לוודא שהם מתואמים, שכל אחד מהם מממש את אחריותו. וזה דורש הרבה שעות עבודה ומעט שעות שינה.

זה אומר שכמעט אתה לא ישן בשבועות האחרונים.

אני לא אגיד שכמעט אני לא ישן, אני ישן. אבל מעט.

השנה קבעתם שכל אדם לא ישהה בהר יותר מ-4 שעות. איך ניתן לאכוף את זה בשטח? תדרשו מאלפי אנשים להציג כרטיסים?

קודם נגיד שמשך השהייה של 4 שעות נועד להגביל את כמות האנשים בהר. האסון הנורא של השנה שעברה לימד אותנו כמה דברים, והם נמצאים במסקנות ובהמלצות של ועדת החקירה. אחד הדברים המרכזיים קשור להגבלת אנשים בהר. כדי להגביל אנשים בהר, גם תוקנו תקנות בכנסת ואושרו בוועדה שבין היתר מגדירים שאדם לא יוכל לשהות יותר מ-4 שעות באזור.

“הדבר הזה נועד, כדי שתהיה תחלופה של אנשים. 4 שעות לא נולד סתם, זה איזה שהוא תחשיב הגיוני, גם מסתמך על שנים שעברו, גם מתייחס לאופי ההילולה של השנה, באופן כזה שיתן לאדם מספיק זמן כדי לציין את ההילולה לחגוג כמיטב המסורת, אבל גם לרדת מההר כדי שהבא אחריו יוכל להיכנס.

אתה רגוע? בסוף אתה האחראי כמעט הבלעדי על האירוע ותוצאותיו,  ההצלחה או הכישלון יהיו שלך. 

“נתחיל בזה שאין בלעדיות, באירוע כל כך מורכב. נכון שאני הממונה מטעם המשרד לשירותי דת והשר לשרותי דת קיבל את האחריות הכוללת. הכל נכון, אבל יש הרבה גורמים פה, ששותפים באירוע הזה. כל אחד נושא באחריות בהתאם לחלקו. נציין פה כמובן את משטרת ישראל, נציין את המרכז הארצי למקומות קדושים.  חברת הפקה שנשכרה לטובות העניין הזה, כדי ליישם חלק גדול מהדברים.

“יש את משרד התחבורה, שאחראי על תוכנית התחבורה הכי גדולה שיש בארץ במהלך השנה. אז יש פה הרבה מאוד גורמים ואני לא מרגיש לבד. אני מרגיש שאני עובד עם אנשים, אנשים טובים, ואנחנו עושים את כל ההכנות לקראת ההילולה.

אתם לא חוששים שכאשר שוטרים יתחילו לבדוק כמה אנשים נמצאים בשטח המתחם הדבר יהפוך לתגרה בין מתפללים לשוטרים?

אני חושב שהמשטרה עושה את ההכנות שלה, הכנות מאוד משמעותיות. יש לה אחריות מאוד כבדה, בסוף המשטרה היא זאת שאחראית על שלום הציבור. המשטרה אחראית על הסדר הציבורי וכדי לעמוד באחריות שלה על פי חוק היא עושה הרבה מאוד הכנות, כדי שהדברים האלה יעברו בשלום, יעברו בשקט, יעברו בצורה מאוד רגועה, ואנחנו גם מדברים עם הציבור.

עכשיו אתה מדבר איתי, והציבור יראה את הדברים – וצריך להבין: צריך להישמע להוראות של המשטרה. אם המשטרה מכוונת למקום מסוים, זה המקום שצריך ללכת בו, אם הסדרן אומר ‘לכאן אין כניסה’, אז לכאן אין כניסה. אי אפשר לנסות ולהילחם בעניין הזה אלא להפך. זה שנה של אחרי אסון, כולנו מצווים, ממש מצווים, לקבל על עצמנו את מצוות הערבות ההדדית. ולשמור על הבטיחות של כולנו.

אתם בקשר ישיר עם המשטרה בנושאים האלה?

אנחנו בקשר כמובן שוטף עם המשטרה כל הזמן, ההכנות נעשות במשותף ובתאום מלא, ולכן אני יודע להגיד… אני לא מייצג פה את המשטרה, אפשר לשאול אותם את השאלות האלה. אבל אני רואה את ההכונות שהמשטרה עושה, הכנות מאוד מעמיקות.

בשנה שעברה המשטרה נקטה באלימות כלפי מתפללים איך ניתן להימנע מהמראות הללו גם השנה? השוטרים קיבלו הוראה להתנהג באיפוק?

אני שוב, אני חושב שזה שאלות שצריך להפנות למשטרה. אתה שואל אותי כממונה על ההילולה: ההנחיות ניתנות לא רק לשוטרים, יש לנו סדרנים, יש מאבטחים, יש נהגי אוטובוס, יש הרבה מאוד גורמים שהם מכוונים את הציבור, משרתים את הציבור – וכולם המשימה שלהם היא מאוד פשוטה: שכולם יחזרו הביתה בשלום. זאת המטרה היחידה.

אין מטרה להתעמת עם אף אחד, אין מטרה לריב עם אף אחד. אלא שכולם יחזרו הביתה בשלום. כדי שכולם יחזרו הביתה בשלום חייב להיות סדר. זה חייב להיות מצב שאדם מגיע, הוא יודע לאן הוא הולך למקום אחד ולא למקום אחר – במקום שבטוח ולא במקום שלא בטוח.

לכן, וודאי שיש הכוונה של הציבור, אבל אין שום סיבה להגיע לעימותים אלא אם כן מישהו בא לריב. המשטרה לא באה לריב, הסדרנים לא באים לריב, המאבטחים לא וגם לא נהגי האוטובוס. אנחנו באים כדי לתת שירות לציבור.

בתור הפרויקטור, יצא לך לדבר עם המפכ״ל על הנושא הזה? על איפוק על הכוונת השוטרים ולהסביר להם איך להתנהג עם הציבור החרדי…

למשטרה יש המון ניסיון בעבודה עם הציבור החרדי, זה לא משהו חדש. אתה שואל אותי שוב שאלות שצריך לשאול את המשטרה, אבל אני כן יכול להגיד, כמי שמתבונן מהצד, שההכנות שהם עושים מעמיקות. יש לי קשר קבוע עם המפכ״ל, גם עם מפקד המחוז, על כל ההיבטים שקשורים בהילולה – ושוב המשימה של כולנו, שכולם יחזור הביתה בשלום. ואם הם רבים ונלחמים ויש אלימות יש סכנה שזה לא יקרה.

אז להפך, אנחנו צריכים לעשות את הדברים בצורה מסודרת להישמע להנחיות להישמע להוראות ולפעול על פי התכנון.

זה לא סוד שיש קבוצות קיצוניות שמתכוונות להפר את הכללים, זה קרה גם לפני שנתיים. איך אתם מתכוונים להתמודד מולם?

אנחנו מתחילים בזה שאנחנו מנסים להידבר עם כולם, לדבר עם כולם, להסביר לכולם. יש לנו איזשהי הערכה שרוב רובו המוחלט של הציבור חווה את האסון של שנה שעברה כאסון נוראי. אני מזכיר –  זה האסון הכי גדול, האזרחי, הכי גדול שהיה במדינה. לכן זה לא עובר ליד אף אחד, האם יש בשוליים גורמים קיצוניים שתכליתם להרוס את מה שאנחנו בונים, לפגוע בהילולה? כנראה שיהיו כאלה. אני משער שהם בודדים, שהם בשוליים, וההערכות שלנו תהיה כזאת שתמנע מהם כמובן את הדבר הזה.

אתם עובדים לשכנע קהילות שלא לעלות בל”ג בעומר להר?

אנחנו בכלל לא משכנעים קהילות לא לעלות להר.

לא מדברים עם כל מיני קבוצות שעדיף שתמנעו להגיע בעקבות האסון שנה שעברה?

התשובה היא לא. אנחנו בפרוש רוצים שאנשים יגיעו, אבל שוב, בהתאם לכללים ואי אפשר לבוא אם לא רכשת כרטיס. אי אפשר לבוא אם לא קיבלת היתר שהייה מראש. את הדברים האלה אנחנו מסבירים בצורה ברורה, ולכן האנשים יגיעו בצורה מדודה, ובזמן שרצינו שיגיעו, גם פתחנו קצת.

זאת אומרת, אמרנו הילולת מירון היא לא רק 24 שעות, אלא אמרנו שאפשר לבוא לפני, אפשר לבוא אחרי. אנחנו מסדרים את ההר שיהיה מוכן לקליטת המונים גם לפני, גם אחרי – וזה על מנת שהציבור יוכל להגיע ולחגוג את ההילולה.

 יהיו מאבטחים ושוטרים בשטח במשך כל הימים האלה?

במשך כל הימים האלה, יהיה את כל השירות שאנחנו המארגנים נותנים לציבור הרחב, כדי שיהיה סדר, כדי שיחזרו בשלום הביתה.

הכניסה לציון תהיה בשיטת סרט-נע.  איך תבטיחו שהמראות משנים עברו, של דוחס וצפיפות לא יחזרו על עצמם בתורים עצמם בדרך לציון?

קודם כל באים הרבה אנשים להילולה, אני לא יכול להגיד שלא יהיה צפוף, אנחנו צריכים לדאוג שלא יהיה צפוף באופן מסוכן, כי זה שבאים הרבה אנשים זה טבעי. גם חתונה יש הרבה אנשים, יש הרבה אירועים שיש בהם הרבה אנשים. התפקיד שלנו לדאוג שהצפיפות הזאת לא תהיה מסוכנת, לכן הכניסה אל ציון הקבר תהיה מנוהלת ממרחק יחסי גדול מהציון, בצורה מסודרת, בנתיבים מגודרים, הפרדה של גברים ונשים, באופן כזה שיקטין ככל האפשר את הסיכון שנובע מצפיפות.

אנחנו עושים את כל ההכנות הנדרשות ועושים את כל מה שאנחנו יודעים לעשות, כדי להבטיח את שלום הציבור. אני מזכיר שיש גם את הציבור עצמו, וההתנהלות שלו גם תשפיע איך הדברים האלה יראו.

מה יש לך לומר לציבור? בעניין הזה…

יש לי לומר בצורה מאוד פשוטה את הדברים הברורים, קודם תשמרו על עצמכם. שניים, תשמרו על החברים שלכם, תשמעו להוראות המשטרה, תשמעו להוראות הסדרנים, אם תפעלו בצורה הזאת –  גם תכנסו לציון, גם תוכלו לחגוג את ההילולה, גם לשמוח, ובעיקר לחזור הביתה בשלום.

לא מעט יהודים טובים מזהירים מפני ‘כאוס’ בהילולה במירון, טוענים שתהיה קריסה של מערך התחבורה. איך אתם נערכים לתרחישים האלה?

כל הארגון של ההילולה נועד כדי שההילולה תעמוד ותהיה כמו שצריך, ולכן כל השאלות שקשורות בדברים לא טובים שיקרו אנחנו מנסים להיערך לכל תרחיש. אנחנו חשבנו עליו, החל מתרחישים של צפיפות, דרך תרחישים של עיכובים בתנועה, דרך אפילו תרחישים חלילה של –  אנחנו באזור מיוער, שריפה ביער.

המון דברים יכולים להשתבש באירוע כל כך מורכב, אנחנו משתדלים לתת את המעטפת שנותנת מענה לאירועים שהצלחנו לחשוב עליהם.

אני מנסה להבין: מגיע אוטובוס עם נוסעים, ומתברר שעל ההר יש הרבה יותר אנשים מהמותר – מה קורה מאותו רגע? הם נשארים באוטובוס להתבשל? הם נדחקים בכניסה לשער עם עוד אנשים שהגיעו עם אוטובוסים אחרים? איך זה יעבוד?

אז נעשה זום אאוט לנושא התנועה, כי מצב שאוטובוס מגיע וההר מלא הוא כבר מצב לא טוב. זאת אומרת, שאנחנו צריכים לטפל בזה לפני כן, והטיפול לפני כן מתחיל בכלל מנקודות היציאה, שעות היציאה של האוטובוסים מתוכננות, לא יוצאים לפני הזמן כדי לא להיתקע בדרך.

עכשיו יכול להיות מצב, הוא מצב קיצון, הוא לא מצב שאנחנו רוצים להגיע אליו, אבל אם אין ברירה – למען שלום הציבור גם אותו נעשה, ונעשה יציאות של אוטובוסים ונעכב אנשים בדרכים, בחניוני ויסות.

בכל חניון ויסות יש אזור מוצל, יש מים, יש שירותים. אין לנו כוונה שאנשים חלילה, אם נצטרך להגיע למצב של עצירה, יתבשלו באוטובוס כמו שאתה מתאר.

אם הכרטיס הוא ל-4 שעות, אז אם אתה משאיר אותם בחניוני ויסות לדוגמא שעתיים, אז יישאר להם לשהות על ההר שעתיים. כי הכרטיס מוגדר משעה עד שעה מסוימת.

אז אני אסביר על העניין הזה, כי אולי הדברים לא מספיק מובנים. אם אנחנו למדנו שבשנה שעברה אני לוקח את ירושלים כנקודת יציאה לצורך הדוגמה, אבל ראינו שלוקח מירושלים להילולה, אנחנו מודדים את זה משנים קודמות, אנחנו יודעים להגיד שלוקח לאוטובוס להגיע שלוש שעות. זרקתי מספר. אז אנחנו מוספים על הדבר הדבר הזה, קודם כל 25 אחוז. לא לוקח שלוש שעות לוקח כמעט ארבע שעות.

זה כדי לתת מענה, לטעויות כאלה. רק אחרי זה אנחנו מוסיפים את העוד ארבע שעות. כך שגם אם יהיו עיכובים, אנחנו מצפים שאנשים יכלו להיות בהר את מלוא הזמן שמוקצב להם.

אם אנשים ימשיכו לשהות בהר  מעל המותר. מה  תעשו אז?

אנחנו לא נאפשר לאנשים להישאר בהר מעל המותר. קודם כל באופן טבעי אין סיבה שהם יישארו בהר. אין הדלקות נוספות להגיע אליהם, אין מזון בהר-  ולציין את ההילולה, להגיד את ספר תהילים ארבע פעמים, אפשר בארבע שעות, בסדר. אנחנו לא מתכוונים שאנשים יישארו מעבר לארבע שעות, אנחנו מסבירים את זה, אנחנו אומרים את זה, אנחנו מזכירים את זה, בזמן אמת.

אם נצטרך לכרוז לאנשים, אם נצטרך נבדוק את התרי השהייה של האנשים, אם נצטרך נוריד אותם מההר –  גם לזה אני לא רוצה להגיע. אין סיבה להגיע, מי שמוסמך לאכוף את התקנות זה כמובן המשטרה.

יבקשו מאנשים להציג כרטיסים?

יבקשו מאנשים, אנא הצג לי את אישור שהייה שלך, אדוני עבר זמנך, נא תרד. גברתי, עבר זמנך, נא תרדי.

זאת אומרת שהם יעברו בכל מתחם ההר ויתשאלו?

התשובה היא לא, הסברתי קודם לא רוצים להגיע למצב הזה. אם נצטרך להגיע למצב הזה, נתחיל אמרתי עם כריזה לאנשים או כמובן נצטרך להוריד את המוזיקה בהר, נעשה את כל הפעולות כדי לפנות לציבור. הציבור ממושמע, נכון? רוב הציבור, 99 אחוז מהציבור ממושמעים, עושים את הדברים כמו שאנחנו רוצים, מבינים את האסון שנה שעברה.

אני לא מאמין שיהיה מצב שרוב הציבור יחליט שהוא לא יורד מההר ורוצה ולהרוס את ההילולה. אוי ואבוי, רוב הציבור מבין את האסון של שנה שעברה, לא רוצה שהדברים יחזרו, ולכן אני חושב שלא נצטרך להגיע לזה. אם נצטרך להגיע לזה – נגיע.

כמה אנשים להערכתם יגיעו להר?

אני חושב שמתחילת הזמן שפתחנו את ההילולה עד הזמן שאנחנו סוגרים אותה, מבחינת יום רביעי בבוקר עד יום שישי בבוקר-צהריים יגיעו קרוב ל-200 אלף, 175 אלף, שיפקדו את ההר.

האם יש לכם את כל האישורים עבור ההילולה עצמה?

יש את כל האישורים הנדרשים לשלב הזה, יש בסוף אישורים של הרגע האחרון, כי כשבונים במה לדוגמה צריך מהנדס לאשר אותה, כשמקמים מערכת הגברה יש מהנדס חשמל שצריך לאשר אותה. הדברים האלה קורים תמיד בזמן המתאים להם, אחרי שמציבים את הכל, אנחנו בתהליך הזה ועד ההילולה.

אתה, בתור הפרויקטור, הולך רואה בשטח את הפעולות, שהכל נעשה לפי החוק?

אני כמובן נמצא גם בשטח, רואה את הדברים, יש אנשים שתפקידם לוודא שזה נעשה על פי חוק, על פי הרשוי הנדרש. יש מהנדס בטיחות להילולה, הוא חותם. אנחנו לא סוטים מילימטר ממה שהוא אומ,ר ממה שהוא קובע ככללים להילולה.

תודה רבה לך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מירון
    12/05/2022 08:56
    שלמה
  1. המשטרה טענה בבית המשפט: “מהמדרגות השבורות” נפלו בחתונה: סיפור אמיתי: מעשה באיש אחד שנשלח להיות אחראי ומפיק חתונה – אך האיש ביודעו שהוא ללא נסיון לא מנוסה ולא מקצועי, חשש להיתפס כחסר ידע וללא נסיון בהפקת חתונה, ולכן החל לבצע התנהלות פומפוזית ב”הפקה ללא הפקה”: הקטין את האירוע, צמצם את ההזמנות, ההגעה היתה רק באמצעות 2 אוטובוסים, את החופה דחק מאוחר, צמצם את הקייטרינג למינימום- העיקר שהמוזמנים ילכו מהר, התחיל את הריקודים מאוחר, לתזמורת ולצלמים נשאר שעה לעבוד. בסיום החתונה הכריז האיש במסיבת עיתונאים דרמטית:
    “הפקתי את החתונה בהצלחה”….!
    מיעוט הנוכחים בחתונה קולטים את הבעייתיות של “האיש המפוחד ללא נסיון”‘, והתחילו לרנן על “המפיק”- “הפקה -ללא חתונה”. –
    המפיק ששמע הגיב בספונטניות:>
    “מדרגות מדרגות”.
    ומדוע לא היה ניתן לרקוד באולם המרווח והגדול, תשובתו היתה “מדרגות מדרגות”. המוזמנים הטיחו בו שהגיעו רעבים ולא היה מה לאכול, הגיב “מדרגות מדרגות”. הכלה שואלת למה לא צילמו אותי מספיק בחופה ובחתונה, המפיק מגיב “מדרגות מדרגות”. החתן שואל למה בקושי רקדו באולם הענק, המפיק מגיב “מדרגות מדרגות”. המוזמנים הטיחו במפיק, למה הוא אילץ אותם לבוא באוטבוס ושאטעל, מותשים, ללא אפשרות הגעה ברכב נוח -היישר לחניונים הענקיים שקיימים בסמוך לאולם, ומשכך פחות מוזמנים הגיעו, המפיק “מדרגות מדרגות”. החבר של החתן זועק; מדוע היה בקושי שירותים ללא טואלט נאלצנו להתאפק לרוץ ולמהר הביתה, המפיק שוב מגיב “מדרגות מדרגות”. האמא של הכלה שואלת, “אז תתקנו את “המדרגות”! המפיק עונה, המדינה תיקנה את “המדרגות” חדש דנדש. שוב שואלת האמא- את המפיק הילדותי שהתגלה כחסר נסיון, אז למה צמצמת את כל החתונה? המפיק מתבלבל וצורח: “מדרגות מדרגות”…
    (לסיפור אין קשר למירון)