הקומבינה נחשפה, התקציב נעצר. התוצאה? מלחמה והורים ביאוש

אלפי הורים חרדים 'מטפסים על קירות', מאחר ש'הצהרונים' ברבים מגני הילדים במגזר החרדי אינם פועלים • הסיבה? מחלוקת בין מנהלי מוסדות החינוך למשרד החינוך על התקציב לסייעת • מנהל מערך צהרונים: "מי שסובל זה ההורים. כל ראש עיר צריך לחייב את המוסדות הגדולים לפתוח"
ישראל יוספי
כ"ט תשרי התשפ"ב / 05.10.2021 15:18

אלפי הורים חרדים מוצאים עצמם, מאז תחילת שנת הלימודים, ‘מטפסים על קירות’, מאחר ש’הצהרונים’ ברבים מגני הילדים במגזר החרדי אינם פועלים – בשל סכסוך שהתגלע בין מוסדות החינוך למשרד החינוך.

“אי אפשר לצאת לעבוד בצורה נורמלית ואי הידיעה מתי הסאגה הזו תגמר – עוד יותר מקשה” אומרת אם לילדה בת 5, שכל יום הוא סיוט חדש עבורה.

העיריות ומפעילות הצהרונים טוענים, כי הם ערוכים להפעלה מידיית, אך מוסדות החינוך מסרבים לפתוח את הצהרונים, ובשל כך מסיימים הילדים את הלימודים כבר בשעה 13:30 בצהריים.

מדובר בצהרונים לילדים מגילאי 3 ומעלה בערים ירושלים, בני ברק, ביתר עלית, נתיבות, טלז סטון, אלעד, בית שמש ועוד.

הסיבה שבגינה מסרבים ראשי מוסדות החינוך ובעלי העמותות, לפתוח מאז תחילת השנה את הצהרונים נעוצה בסכסוך בינם למשרד החינוך: המשרד תקצב את סייעות הגנים בשעות 08:00-16:00. עד לפני שנתיים, משרד החינוך העניק תקציב נוסף עבור סייעות לצהרונים, אך כעת משרד החינוך קיצץ את התשלום הנוסף משום כפל תקציב – ודורש: הסייעת שמגיעה בבוקר תמשיך לעבוד עד השעה 16:00, שכן בכל מקרה היא מקבלת תשלום עד שעה 16:00.

אלא שהסייעות הולכות הביתה בשעה 13:30, ובשעה זו מגיעות סייעות אחרות, שנהנו מכפל התקציב.

כעת מוסדות החינוך נאבקים מול משרד החינוך ודורשים תקציב נוסף, כמו לפני שנתיים –  תקציב שמשרד החינוך אינו מוכן לשלם.

בעיריות השונות טוענים, כי הנושא כלל אינו קשור אליהם. מפעילי הצהרונים אומרים, מצדם, כי הם מוכנים להפעיל באופן מידי את הצהרונים.

כך יוצא, שהורי הילדים הם שסופגים על גבם את תוצאות הקרב הזה.

בבתי הספר נפתחו הצהרונים כרגיל, משום שאין צורך בסייעות. גם מוסדות של הציבור הדתי-לאומי והחילוני, הלימודים בצהרונים נפתחו כרגיל, בשונה ממוסדות  בציבור החרדי.

ר’, נציגת הורים בעיר אלעד, אומרת בשיחה עם חרדים 10: “ברוב המוסדות באלעד אין צהרונים וההורים מטפסים על הקירות. ההורים חוששים להתלונן, כי בעלי המוסדות תופסים אותנו בגרון. יש לכם תלונות? לכו… המוסדות אמנם מפסידים מיליונים בגלל הקיצוץ בתקציב, אבל למה לנהל את המאבק על חשבון ילדים. הורים שהאבא אברך ואמא עובדת, מפסידים אלפי שקלים כל חודש, כי האמא נשארת בבית.

“הצהרונים בבית הספר פתחו משום שהם לא זקוקים לסייעות, הבעיה היא בגני הילדים – כשהגננת צריכה סייעת. התשובה שקבלתי מהאחראית על הגנים בעירייה היא שאין תקציב לסייעות. המוסדות אמורים לשלם, אבל  הם מנסים להוציא תקציב מהעירייה ומשרד החינוך – הם רוכבים על הגב של ההורים, בשביל לקבל תקציבים. כך הם מפעילים לחץ. ככל שיהיה יותר בלגן – כך יש סיכוי שיקבלו תקציבים. אין לנו מה לומר, כל יום אנחנו מחכים שיקרה נס…”

בשל השביתה נפתח שוק מופקר של צהרונים בערים החרדיות: סייעות גובות 250 שקלים מכל הורה שמבקש שבנו יישאר עד השעה 16:00 – ולהורים אין ברירה, אם ברצונם לצאת ליום עבודה שלם.

אמא נוספת מספרת: “מה שקורה השנה זה כמו בשנה שעברה – אחרי החגים ועדיין אין צהרון, למרות שנרשמנו וכסף נגבה ושולם. אני עובדת, צריכה לצאת מהעבודה ב-12:45 כי יש פקקים… חזרנו מתקופת קורונה, חופש גדול וחגים, רוצים לחזור לשיגרה, לסדר יום. והימים הפוכים כאילו עוד לא חזרנו לשיגרה. רוב ילד הגן הם ילדים של אברכים ונשים עובדות. זו  הוצאה כספית גדולה לשלם למישהי פרטית.

״היום קיבלנו מהגן פתק – 250 שקל לחודש, בלי ארוחת צהריים. צריך להביא סנדוויץ. בגן של הבת קבלנו פתק שמי שרוצה להשאיר בצהרון, לא מטעם הגננות, יכוצל לעשות זאת, ישמרו על הילדים ונשלם להם בצורה פרטית. לי זה יקר, אני לא אשלם את זה. זה  מאוד קשה. אין באמת אור בקצה המנהרה. אומרים שעד סוף השבוע זה יסתדר”.

תושבת בית שמש בשיחה עם חרדים 10: ״אנחנו בלי צהרונים מתחילת שנה, אני עובדת במשרד בתל אביב. אני חצי שנה אחרי לידה, רציתי לדעת מתי אני חוזרת, אבל לא הייתה לי אופציה לחזור לעבודה אם הילדים לא עד 16:00 במסגרות.

״עד היום אין צהרונים, אחת הסייעות נשארת עם 10 ילדים,  וגובה 250 שקלים עבור כל אחת, ללא אוכל. הפסדתי אלפי שקלים, כי אני עדיין לא חוזרת לעבודה. נדהמנו שאף אחד לא מדבר על זה”.

׳פתיחה׳, עמותה הפועלת במספר ערים חרדיות, מפעילה צהרונים באלעד, בית שמש, ביתר, בני ברק וירושלים.

יענקי, מנהל מערך הצהרונים מטעם ‘פתחיה’, אומר בשיחה עם חרדים 10: “יש בעירייה כמה זכיינים שמפעילים את הצהרונים, משרד החינוך היה מעביר תקציב ואנחנו היינו מעבירים תקציב ומפעילים את המערך הזה. משרד החינוך נותן לכל גן שתי משכורות, לגננת ולסייעת בצהרונים. משרד החינוך, במקביל נותן תקציב לסייעת בבוקר עד ארבע אחרי צהריים.

“המשרד החל לקצץ, בדק איפה יכול לקצץ וגילה שהוא משלם פעמיים – כפל תקציבי, המשרד משלם עבור הסייעת מהבוקר עד 16:00 אחרי הצהריים, והמשרד נותן שוב תקציב מ-13:30 עד 16:00. החליטו לעשות לזה סטופ.  לא מוכנים לתת את זה. מבחינתם, הסייעת והגננת צריכות לעבוד עד 16:00.

צילום גן: Michael Giladi/Flash90

״במשרד החינוך חיכו שלא יהיה בלגן עד ה-5 בספטמבר, ואז הוציאו ‘קול קורא’ שלא יהיה תשלום עבור הסייעת. הבעלויות של מוסדות החינוך התחילו להשתולל. עד היום הם שילמו לסייעת – שמקבלים עליה תקציב עד לשעה 16:00 – רק עד 13:30, ובעודף שנשאר עשו מה שרצו. פתאום, כעת, הם צריכים לשלם לסייעת. מה הם אומרים, אנחנו לא פותחים צהרונים…”

לדבריו, ‘פתחיה’ מוכן לפתוח אבל הוא לא יכול לשלם לסייעת. “משרד החינוך אומר: אתה יכול לפתוח צהרון – אם יש גננת וסייעת. על הגננת ‘פתחיה’ משלמת, על  הסייעת הבעלות של הבוקר – קרי: המוסד החינוכי – צריכה לשלם. פנינו לבעלות של הבוקר ושאלנו: אתה מוכן להפעיל את הסייעת שלך מהבוקר? הוא אומר לא. ברגע הזה אסור להפעיל לנו בלי סייעת. לנו אין תקציב לסייעת. אז הם משחקים עם ההורים”.

יענקי מוסיף ומסביר את הפלונטר: “הבעלים של מוסדות החינוך אומרים: ‘אני לא אפתח צהרון, אני בכל מקרה אקבל את התקציב של הסייעת עד 16:00 אחרי צוהריים –  ולא יהיה צהרון’. את מי הוא דופק? את ההורים!

“בעירייה נורמלית מה קורה? בבני ברק יש בעיות, ראש העיר מרים טלפון לכל המוסדות הגדולים ומחייב אותם לפתוח. כל מוסד מקבל מהעירייה במשך השנים הרבה מאוד דברים, למשל בניינים, חשמל, ניקיון, גם תקציבים מהעירייה. זה שירות להורים. ראש רשות או מנהל אגף חינוך צריך להרים טלפון ולומר: ‘אדוני, לא מעניין אותי, אתה תפעיל את הסייעת, כי ככה משרד החינוך קבע. אתה תפתח כי אני בעל הרשות, אני מחייב אותך לפתוח’.

״בספטמבר לא היו הרבה ימי פעילות אז מרחו את זה. כולם חשבו, יעבור סוכות יתחילו את הצהרונים. אבל הבעלויות אומרים: בוא נעשה מלחמה, לא נפתח. ואז מה יקרה? אולי משרד החינוך יתקפל, אולי יהיה כסף… מנסים לעשות שרירים. אבל זה לא יעזור. משרד החינוך לא משחרר כסף, זה כפל תקציבים – ומי שסובל זה ההורים.

״המוסדות מבינים שמשרד החינוך צודק. במקום שמשרד החינוך יבוא ויגיד ‘שבע שנים אחורה קיבלתם כפול תקציב, תחזירו לי כסף’, אתם באים וצועקים עלינו? מה אתם רוצים?

“80 מוסדות באלעד פתחו כי הבינו שלא יעזור. כ-3000 ילדים באלעד לא נמצאים במסגרות כעת. העירייה עושה – הם מנסים לשכנע את המוסדות. 20 אחוז החליטו לפתוח. המתווה שלי לראש העיר, תרים טלפון לבעל המוסד –  ותגיד לו: אם לא תפתח את המסגרת, אל תפנה אליי יותר.

“בבני ברק יש 800 צהרונים, נפתחו אולי 150, בבית שמש אותו דבר. בירושלים 1000 נפתחו רק 150”.

נציין, כי הנפגעות העיקריות הן הנשים העובדות, שבגלל הפלונטר מסכנות את עבודתן ומסתכנות בפיטורין.

תגובות

עיריית אלעד מסרה בתגובה לפניית חרדים 10:

״בגני העירייה פועלים צהרונים, וכך גם בחלק גדול מהגנים של המפעילים האחרים. העיכוב בפתיחת הצהרונים אצל חלק מהמפעילים נובע ממחלוקת על מימון הסייעות בין מפעילי הבוקר למפעילי הצהרונים, בעקבות הנחיית ממשלה חדשה שהחלה בשנה שעברה (משרד החינוך טוען כי הוא מממן סייעת למפעילי הבוקר עד 16:00 ומנגד מפעילי הבוקר טוענים שמפעיל הצהרון אמור לממן את הסייעת).

“במקביל, נקבעה כבר ישיבה באגף החינוך כדי לבדוק סטטוס מדויק להפעלת הצהרונים בכל הרשתות בעיר ובחינת המשך הדרך”.

המועצה המקומית טלז-סטון:

“הצהרונים בבתי הספר ובגני הבנות נפתחו כרגיל. בתלמידי התורה נכון לעת עתה אין צהרונים. הנושא מצוי בתחום סמכותם של תלמודי התורה מול מפעילי הצהרונים.

“המועצה עושה ככל יכולתה לפשר ולגשר בסכסוך בין תלמודי התורה למפעלי הצהרונים”.

תגובת עיריית ירושלים:

״בעקבות בעיה משפטית שנוצרה אצל אחד הזכיינים, בחלק מהגנים אין צהרונים. עיריית ירושלים בוחנת את כל המישורים, הן מבחינה משפטית והן מבחינה ארגונית, כדי להביא לפתרון מהיר ככל האפשר”

תגובת עיריית בית שמש:

“מערך הצהרונים בעיר בית שמש מקדם בשורה חשובה להורים. הארכת יום הפעילות בחצי שעה, שדרוג התכנים ותוספת יום בחירה נוסף וכל זאת בתוספת של 3.5 שקל ליום.

“הצהרונים יחלו לפעול ביום שלישי או ביום רביעי בהתאם להסדרים במקומות הפעילות. במחלק מן המקומות קיימים עדיין נושאים בירוקרטיים הדרושים ליבון”.

תגובת עיריית נתיבות:

“גני הילדים במגזר החרדי פועלים תחת 7 בעלויות פרטיות שונות. מאחר ומשרד החינוך מעביר את תקצוב הסייעות לצהרונים לבעלויות הפרטיות, אנו לא יכולים להפעיל את הצהרונים ללא מימון הסייעות על ידי הבעלויות.

“בשבוע שעבר קיימנו ישיבה עם כל הבעלויות תוך שאנו מבקשים ומפצירים בהם לאפשר את הפתיחה של הצהרונים כצורך ומענה לתושבים. הם עדיין לא קיבלו החלטה (חלק מהבעלויות נערכות לפתיחה).

“הבעיה הינה גורפת ולא רק ברשות שלנו מאחר והנחיית משרד החינוך להפסיק את תקצוב הסייעות כתקצוב תוספתי לצהרונים והם מתבססים על תקצוב הבוקר שמועבר לרשויות/בעלויות”.

תגובת משרד החינוך:

“משרד החינוך לא קיצץ בשכרן של הסייעות אלא מנע כפל תקצוב שהיה נהוג לאורך שנים. המשרד מתקצב את מסגרת העסקת הסייעות מהבוקר ועד לשעה ארבע”.

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בנתיבות גם אותו דבר סובליםםם
    05/10/2021 16:25
    יאיר
  1. אריה דרעי תתעורר אנחנו סובלים

  2. וביתר כמובן אין אפילו תגובה מהעירייה
    05/10/2021 18:29
    שרה
  3. ככה זה שכולנו שפוטים

  4. גועל נפש הגיע הזמן להפסיק להצביע למפלגות החרדיות
    06/10/2021 06:40
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. הם יושבים באופוזיציה וכאילו זה קייטנה כאילו הם לא מקבלים משכורת או שפתאום הם הפסיקו להיות שליחי ציבור וכל הסיסמאות קשה להם יותר לסדר ג’ובים למקורבים כל דאלים גבר הציבור החרדי מתחיל לאבד את הכיון

  6. בעיריית בית שמש
    06/10/2021 08:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. התקפלו למוסדות ורוצים לחייב את ההורים לשלם עוד 700 ש”ח לשנה,
    פשוט חוצפה!!, ניצול מצוקה של הורים, הגיע הזמן לפתוח גני עירייה ולהפסיק עם הגני עמותות

  8. בית שמש
    06/10/2021 08:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. תגובת עיריית בית שמש מיועדת למגזר הכללי בלבד, המגזר החרדי לא יהנה משום תוספות, הכל פייק, הכסף ילך ישר לכיס של המנהל שהרויח עד היום כפל תקציב.
    מנהלי המוסדות הפכו להיות אויב ההורים!!!! גנבים ומושחתים

    • יוני   26/10/2021 15:00

      לנו שלחו מהנהלת הת”ת שישנם הנחיות חדשות מהמתנ”ס
      שיש לשלם 450 שח למתנס גוונים עבור 9 חודשים במקום 11
      ובנוסף יש לשלם 630 שח ב9 צקים בלי לכתוב מוטב
      סה”כ 120 לחודש

      למותר לציין כי כל האמור לעיל הוא בנוסף ל400 שח “שכר לימוד” לחודש, לתלמוד תורה מטעם מעיין החינוך התורני

      “בימים ההם אין מלך וכל מנהל הישר בעניו יעשה”

  10. עיריית בית שמש מקמבנת בתשובה
    06/10/2021 08:45
    יעקב
  11. כל מה שהיא כתבה זה רק עבור הציבור החילוני, כלפי הציבור החרדי אין שום תוספת של שום דבר, ועדיין לא התחיל רישום, ודבר שני שמחייבים אותי להוסיף 700 ש”ח לשנה,

  12. נציגי הציבור חייבים להתערב
    19/10/2021 13:16
    דוד
  13. בשביל מה הצבענו למפלגות החרדיות