על צמיחתו של ענף הסטרימינג בארץ ובעולם בתקופת הקורונה

איך השפיעה מגפת הקורונה על הרגלי הצפייה בעולם, מי מובילה את חברות הסטרימינג ואיך כל זה צפוי להשפיע על תעשיית הקולנוע? • כל התשובות בכתבה הבאה שלפניכם
שולי הלוי • תוכן שיווקי
י"ט ניסן התשפ"א / 01.04.2021 15:44

המהפכה הדיגיטלית המאפיינת את המאה ה-21 זכתה לתאוצה חוצת מגזרים בשנה החולפת. המעבר החד והמהיר מחיים במרחב הפיזי להתנהלות כמעט מוחלטת בתחומי הבית וכן הפיכתו של מסך הסמארטפון או המחשב מ״מנתק מהסביבה״ לדרך היחידה לשמור על קשר, באו לידי ביטוי גם באופן שבו צרכו רבים תרבות ותוכן.

כשכל מה שדרוש כדי לעשות זאת הוא חבילת אינטרנט טובה וחזקה ומנוי לשירות תוכן מקוון, אין זה מפתיע שגם לאחר סיומם של הילדים את מטלות בית הספר השונות וההורים את יום העבודה המרוחק, כולם עדיין נשארים מרותקים למסכים.

בשבועות האחרונים נדמה שגם חיי התרבות והפנאי שבים אלינו בסערה, אבל את החלל שהם יצרו בשנה שחלפה מילאו האתרים והאפליקציות שלקחו אותנו לסיור מקוון במוזיאון הלובר, לשידורים חיים של מופעים או קונצרטים ואפילו להקרנות סרטים. הגידול הכללי בצריכת שירותי המדיה המקוונים ככלל ושל אלו של התוכן בפרט, בא לידי ביטוי בצמיחתן של חברות הסטרימינג השונות בתקופה זו שנהנו מעלייה במספר המנויים אך בעיקר ברווחים.

השנה שלה

בשנה האחרונה הושקו מספר חברות סטרימינג מתחרות ועדיין, הייתה זו נטפליקס שהוסיפה להוביל את התעשייה. בשנת 2020 דיווחה נטפליקס על הכנסות של 6.6 מיליארד דולר כשמספר המנויים העולמי עומד על 204 מיליון – הרבה מעל כל שירות סטרימינג אחר. כדי להישאר בפסגה גם בשנים הבאות ותוך כדי הרחבת הפעילות ברחבי העולם, תידרש נטפליקס להמשיך לייצר תוכן מקור איכותי, כזה שמתאים לצעירים ומבוגרים בני שפות, תרבויות והעדפות צפייה שונות ומגוונות.

ומה קורה מאחורי המסך הגדול?

אלו לא היו רק הסדרות שמשכו אוכלוסיות שלמות לשירותי הסטרימינג אלא גם מאות סרטים הכלולים בחבילת התוכן. בקטלוג של נטפליקס לדוגמה – שהתחילה אגב את דרכה כחברה להשכרת תקליטורי DVD של סדרות וסרטים, תוכלו למצוא גם סרטים שהופקו על-ידי החברה לצד כאלו שנרכשו מארכיוני אולפני הפקה אחרים.

בשנה בה היו בתי הקולנוע ברחבי העולם סגורים, הקרינו כמה מהמתחרות סרטים שנועדו במקור לבתי הקולנוע, צעד יוצא דופן של אולפני ההפקה הגדולים שעורר הדים בתעשייה. חברת וורנר ברוס אף הגדילה והודיעה שגם סרטים בקטגוריות ״פוטנציאל שוברי קופות״, יוקרנו כבר בשנה הנוכחית במודל הסטרימינג.

סופה של תעשיית הקולנוע – האמנם?

תלוי את מי אתם שואלים שכן אם תפנו את השאלה למעריצי בונד, ג׳יימס בונד, התשובה תהיה שלא, כמובן. תאריך היציאה של ״לא זמן למות״, הסרט ה-25 בסדרה הפופולרית, נדחה (נכון להיום) מאפריל 2020 לאוקטובר השנה. בעוד שבביקור בקולנוע מחוייב כל צופה בכרטיס משלו, לצפייה בסרט בשירות הסטרימינג לעומת זאת תוכלו להזמין כמה חברים. לסרטים בקטגוריית פוטנציאל שוברי קופות יש גם פוטנציאל כלכלי עצום, והקרנתם בבתי הקולנוע מכסה עד מהרה את עלויות ההוצאות וההשקעה של האולפנים.

זאת ועוד, תהיה השנה הקרובה מעין שנת מבחן לתעשיית הקולנוע, כשסרטים חדשים יוקרנו במקביל באולמות ובשירותי הסטרמינג והקהל יצביע ברגליו או באצבעותיו, כפי שיראה לנכון. למרות זמינותם של הסרטים, תשתית אינטרנט טובה שמאפשרת לצפות ללא עיכובים כמו גם היכולת לצאת להפסקה מתי שרוצים, יתכן ויהיו סרטים שעבורם נדרש לצאת מהבית כי כך בחרו האולפנים, או כי יש כמה שצפייה ביתית בהם תהיה פחות חוויתית מבקולנוע.

בסופו של דבר, נראה כי הביקור בבית הקולנוע ישוב לספק ״חווייה״ יוקרתית או נדירה, ממש כפי שהיה אי אז בראשית תולדותיו. כרטיס להקרנה באולם יהיה סמל סטטוס כמו נסיעה ב״אוריינט אקספרס״ ומי שלא יקבל הזמנה רשמית, ישלם מחיר כמו נוסע במחלקה הראשונה. יחד עם זאת, זהו גם תחילתו של עידן תוכן חדש שאותו אנו צפויים להמשיך ולצרוך במקביל מחברות הסטרימינג השונות.

צפייה מהנה

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות