בג”ץ: להכניס חמץ לבי”ח בפסח • גפני: ‘השופטים חצופים גדולים’

השופטים קיבלו את עתירת הפורום החילוני ו'עדאלה': על המאבטחים ייאסר לערוך חיפושים על המבקרים, למשרד הבריאות ולרבנות יש 10 חודשים לקבוע הסדרים מתאימים • סמוטריץ': "מתי העם יתעורר ויפסיק לחשוב שזה גשם" • מקלב: "בג"ץ מוביל לפיצוץ ועושה הכל להחליף השלטון בכוח"
אריה ריבקינד
ו' אייר התש"פ / 30.04.2020 12:32

שופטי בג”ץ קיבלו הבוקר (חמישי) את עתירות הפורום החילוני ומרכז עדאלה, וקבעו כי האיסור על הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח – אינו חוקי.

השופטים קבעו בדעת רוב כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס מזון חמץ.

עוד נקבע, כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח.

נקבע, כי בתי החולים יאפשרו הכנסת מזון – כולל חמץ – לשטחיהם בתקופת חג הפסח תוך קביעת הסדרים מתאימים שיאפשרו שמירה על כשרות המזון המוגש על ידי בית החולים.

השופטים קבעו כי בגלל משבר הקורונה, יינתנו לבתי החולים, למשרד הבריאות ולרבנות הראשית 10 חודשים כדי להיערך למציאת פתרון לפסק הדין.

השופטים עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף תמכו בפסיקה. השופט ניל הנדל התנגד.

השופט פוגלמן כתב בפסק דינו: “מצאתי כי האיסור על הכנסת דברי מזון לבתי החולים במהלך חג הפסח, אשר מונע ממטופלים לצרוך מזון לפי בחירתם במרחב האישי העומד לרשותם, פוגע בזכות לכבוד, בזכות לאוטונומיה ובחופש מדת”.

לדבריו, “דווקא בבית החולים, מקום שבו מאבד אדם חלק ניכר מעצמאותו ונאלץ להתמודד עם קשיים גופניים לצד ניתוק מאורח חייו הביתי והמוכר, יש לנהוג בו בהגינות ובחמלה, ולשמור ככל הניתן על כבודו, על פרטיותו, על אנושיותו, ועל קיום צרכיו הבסיסיים”.

הוא הוסיף: “הסמכויות הנתונות בידי הנהלות בתי החולים אינן כוללות הסמכה להגביל הכנסת מזון לבית החולים מטעמי כשרות. כמו כן, הפעלת מאבטחי בית החולים – בכל צורה – לצורך אכיפת האיסור על הכנסת מזון לבתי החולים בחג הפסח חורגת מן המגבלות הקבועות בחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור”.

הוא קבע: “עוד אציע לחבריי כי יינתן צו מוחלט המורה למאבטחים בבתי החולים להימנע מנקיטת צעדים כלשהם לאכיפת נושא הכשרות בפסח, לרבות בדרך של הערות לבאי בתי החולים בנושאי מזון וכשרותו”.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’ הגיב בחריפות: “בג”ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. ובכלל, נראה שבג”ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם. השאלה מתי העם יתעורר ויפסיק לחשוב שזה גשם”.

ח”כ אורי מקלב: “בית המשפט בהחלטתו פוגע ומכשיל את החולים השומרים ומקפידים על החמץ הפסח, כרוב אזרחי ישראל.

“שופטי בית המשפט אינם מכבדים את בית החולים כמקום ציבורי שצריך להתחשב ברגשות כל המגזרים. לאחרונה הבג”ץ בסדרת פסיקות ידועות מראש דוהר ומוביל לפיצוץ בין חלקי העם ועושה הכל כדי להחליף את השלטון בכוח”.

יו”ר דגל התורה, ח”כ משה גפני: “אני מציע שיהיה פריימריז לשופטי בג”צ ולקבוע שבדברים שנוגעים לחקיקה של הכנסת שהנושא יעבור את תהליך החקיקה כמו בכנסת.

“השופטים חצופים גדולים. את מה שאנחנו המחוקקים עושים באינספור דיוני ועדות וארבע קריאות במליאה, הם מבטלים במחי החלטה שאין בה שום הגיון, ופוסקים על פי השקפת עולמם ככל העולה על רוחם. אם חפצי חיים דמוקרטים ויהודים אנחנו – יש לעשות סוף לתהליך הזה!”

ח”כ ישראל אייכלר: “כולם כבר יודעים את השיטה הדיקטטורית של שלטון הבג”צ. הם כבר לא מסתירים את הרודנות האנטי יהודית ואנטי דמוקרטית שלהם. פוטין כבר דמוקרטי יותר משליטי בג”צ.

“בג”ץ ממשיך לבטל את סמכויות הכנסת ומטיל אימה ובוז נגד נבחרי הציבור המייצגים את הבוחר הישראלי. אפשר לסגור את מליאת הכנסת. בג”ץ אימץ את ההמנון המורדים: ‘ובחוקי הכנסת אין אנו מתחשבים’. אין שום התחשבות בעמדה היהודית והדמוקרטית של רוב העם.

“הפרלמנט הישראלי קבע חוק לאסור חמץ בפומבי, משום שזו דעתו של רוב העם שבחר את המחוקקים נבחרי ציבור. בג”ץ מזלזל בדת היהודית ובדעת העם ורומס ברגל גסה ואלימה את החוק כלאחר יד.

“מאותה סיבה בג”ץ דוחה הארכת מינוי מקצועי של פרקליט מדינה שמונה כחוק על ידי שר המשפטים. בג”ץ נגד המחוקק, בג”ץ נגד הרשות המבצעת. בג”ץ נגד כולם. כולם נגד בג”צ”.

ח”כ יעקב אשר: “החלטת בג”צ לאפשר בפסח הכנסת חמץ לבתי חולים היא ‘פיסקת ההתנתקות’ של שופטי בית המשפט העליון מהציבור בישראל שרובו מעריך ומכבד את המסורת היהודית ושומר את מנהגי חג הפסח.

“מול המדרון החלקלק בו ערכי היהדות נדרסים ברגל גסה מוטלת על נבחרי הציבור האחריות למחות ולפעול בכל הכלים החוקיים לשמירת צביונה היהודי של המדינה”.

יו”ר סיעת ש”ס, ח”כ יואב בן צור: “מצער לראות שהרשות השופטת ממשיכה לאבד את אמון הציבור בשרשרת פסיקות מנותקות ומשוללות הגיון.

למעלה מ-70% מהציבור מקפיד שלא לאכול חמץ בפסח והרשות המחוקקת הגנה על רוב אזרחי ישראל כשלא אפשרה הכנסת חמץ לבתי החולים. הפסיקה הדורסנית הזו מייתרת את עבודתם של נבחרי הציבור ומסכנת את הדמוקרטיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נאכל בדץ נחרבן בגץ
    01/05/2020 00:36
    א.י
  1. יש לנו עסק עם ערב רב