היסטוריה בארה”ב: בית דין מיוחד לעדה הבוכרית • ומי יעמוד בראשו? 

לראשונה בארה"ב יוקם בית דין בוכרי לבני הקהילה, בהכוונת הרבנים הראשיים לעדה הבוכרית מהארץ ומחו"ל  • בראש בית הדין יעמוד הדיין הגאון רבי שלמה רבין,  שהוסמך על ידי הרבנים הראשיים לישראל  • אב"ד קווינס: "נפעל בשיתוף פעולה מלא" • הרב הראשי ונשיא איגוד הרבנים של העדה: "להתלכד תחת הנהגת הרב הראשי ואב בית הדין"
יוסף גרינבוים
ט"ז אייר התשע"ט / 21.05.2019 16:39

 תיקון גדול לעדה הבוכרית: במשך שנים נאלצו בני העדה הבוכרית בארה”ב וקנדה להשתמש בשירותי בתי דין שונים, שלא הכירו את ההלכות הפסוקות הקשורות לעדה ולעיתים אף נתקלו בחוסר הבנת המנטליות, השפה והמנהגים של בני הקהילה.

המצב הזה הוביל לכך שרבים מבני הקהילה בחרו בפתרונות פזיזים, עד כדי גירושין במקרים שלא היו אמורים להגיע לכך, או שהתרחקו מלבוא לבית הדין וחיפשו לפתור את בעיותיהם בדרכים אחרות.

אבל מהיום, לעדה הבוכרית הגדולה הפזורה ברחבי ארה”ב וקנדה יהיה בית דין משלהם.

ייחודו של בית הדין הבוכרי החדש יתאפיין במתן מענה לציבור בשפה הבוכרית והרוסית, והפסיקה תינתן על פי פסקי דין של מרן ה’בית יוסף’ ומרן הגר”ע יוסף זצ”ל, כשהמטרה, בסופו של דבר, שבני הזוג ירגישו יותר בנוח להתנהל מול בית הדין, ויקבלו את הדברים ברוח טובה בדרך למיצוי כל האפשרויות, כולל שלום בית.

חשוב לציין, כי בית הדין לא יעסוק רק בנושאי נישואין וגירושין, אלא בכל התחומים החשובים של בני הקהילה וההנהגה שלה.

בראש בית הדין יעמוד הדיין הגאון רבי שלמה ישי הכהן רבין מירושלים, שקיבל את ההסמכה לדיינות משני הרבנים הראשיים לישראל – נשיא מועצת הרבנות הראשית הגר”י יוסף, ונשיא בית הדין הרבני הגדול הגר”ד לאו – ובית הדין החדש יתנהל גם בהכוונתם.

הגאון רבי שלמה רבין, חתנו של הגר”י דרעי,  הוא בן העדה ונצר למשפחת הדיינים ‘הכהן רבין’ שכיהנו בתור אבות בתי הדין עוד בבוכרה עם שושלת מפוארת, שהחלה עד בימיו של הרב פנחס הכהן רבין שנולד ב-1788 והיה דיין והרב הראשי של יהדות בוכרה וכל חבל טורקיסטן, טג’קיסטן ואוזבקיסטן וממשיכה עד ארץ הקודש, בבית הדין לעדת הספרדים בירושלים.

הגאון רבי שלמה רבין גדל בשכונת הבוכרים על ברכי סבו הרב יהודה רבין זצ”ל, שהיה הרב הראשי לעדה הבוכרית ורב בתי הכנסת ‘בביוף-יששרכוף’ ו’בבא תמא’.

את השכלתו רכש הגאון רבי שלמה רבין בישיבת ‘קול תורה’, כולל לדיינות של הגאון רבי אשר וייס וכולל ‘חושן משפט’ של הרב פליישמן. בנוסף, את השכלתו בתחום הדיינות החל לרכוש בכולל ‘חזון עובדיה’ בראשות הראשל”צ הגר”י יוסף ובהמשך הוא הוסמך כדיין, לאחר לימודיו במכון לדיינות ‘הרי פישל’ בירושלים, שנחשב למכון הוותיק בארץ ללימודי דיינות – ומשם יצאו גדולי הדיינים המכהנים היום בכל הרכבי בתי הדין בארץ ובעולם.

“תחושת שליחות עליונה וחיונית”

אב בית הדין הגדול של קווינס, הגאון רב פרץ שטיינברג, המוקיר ומעריך מאוד את העדה הבוכרית, כבר הכריז כי  יעבוד בשיתוף פעולה מלא וילווה באופן אישי את בית הדין הבוכרי החדש.

בכדי לתת את הדחיפה למהלך, הרב שטיינברג יצטרף בשנה הראשונה להרכב הדיינים, וזאת על מנת לתת את התוקף הנדרש ולוודא שבית הדין אכן נבנה על היסודות הנכונים.

בנוסף לכך, מי שיתמוך מישראל וישמש יועץ הלכתי נוסף בסוגיות השונות, הוא הגאון רבי זבדיה כהן, המשמש כראש אבות בתי הדין בתל אביב ואב”ד לעדה הבוכרית בישראל.

אב בית הדין החדש, הגר”ש רבין, שהוכתר על ידי גדולי ישראל: “לאור המצב שהקהילה בארה”ב נמצאת בו, היא זקוקה לבית דין סמכותי וראוי לכבודה של העדה. אני מרגיש בזה תחושת שליחות עליונה וחיונית, בנוסף לכך שאני חש ממשיך את שושלת אבותיי הקדושים שכיהנו בתפקידים דומים לאורך ההיסטוריה של יהדות בוכרה. שני הרבנים הראשיים לישראל ונשיא בית הדין הגדול היו בסוד העניין והכל נעשה בהתייעצות איתם ועם מספר דיינים בכירים”.

בעקבות הקמת בית הדין, הרב הראשי לעדה הבוכרית בארצות הברית וקנדה הגאון רבי ברוך בבייב אומר, כי זהו יום היסטורי לעדה הבוכרית: “אנחנו מקווים שזו תהיה הצלה גדולה מאוד עבור העדה כולה כאן בארה”ב. אני מברך את הרב שלמה רבין, שנזכה לעבוד ביחד בשיתוף מלא ולהרים קרנה של תורה בקרב העדה בארה”ב וקנדה.”

הגר”ב בבייב נזכר בתקופה בו הכיר את בן דודו של הגאון רבי שלמה רבין, כשהיה שכנו בשכונת רמות בירושלים: “את הרב שלמה רבין אנחנו מכירים שנים כתלמיד חכם מובהק, גם מהארץ וגם מביקוריו הרבים בארה”ב. הוא גדל במשפחה שהכירה היטב את המנהגים והמנטליות של בני הקהילה הבוכרית, זו משפחה מיוחדת ומיוחסת מאוד של תלמידי חכמים שיש להם זכות אבות וזה דבר מאוד חשוב בפרט בנושא הדיינות.”

“אנו צריכים להיות שמחים וגאים על החזרת עטרה ליושנה לעדה המפוארת שלנו”,  ציין הגר”ב בבייב והוסיף: “העלייה לפני כ-100 שנה לשכונת הבוכרים, הביאה איתה הרבה דיינים ותלמידי חכמים, אך לאורך השנים זה התפורר או שנספג בתוך קהילות אחרות. והיום ב”ה, העלייה האחרונה של שנות ה-90 הביאה איתה תלמידי חכמים רבים וזהו דבר עצום. אנחנו צריכים לחזק את זה ולהוות דוגמא לאברכים הבוכרים בכל העולם, לתת להם מוטיבציה להשקיע בלימוד ולהגיע לגדולות, שכן תמיד דרושים בקהילות הבוכריות רבנים ודיינים.”

 המהלך יוריד דרמטית את מספר הגירושין

“ראינו הרבה מקרים בהם זוגות באו לבית הדין בכדי לריב ואחרי שעה יצאו עם גט ביד”, מספר בן העדה, תושב ניו יורק. הוא מציין כי נוצר מצב שבו קהילות אחרות נהנו מניתוח והבנת המקרים לגופם, בעוד שבני העדה הבוכרית לא תמיד קיבלו מהנה הולם וסיימו את המחלוקת שלהם בגירושין – מה גם שהדיינים בארה”ב מרוויחים לפי כמות התיקים, בניגוד לישראל, שכאן כל הדיינים הם עובדי מדינה ואת משכורתם הם מקבלים מהמדינה.

ראשי הקהילה הבוכרית בארצות הברית, ובראשם הרב הראשי לעדה בארה”ב וקנדה הגאון רבי ברוך בבייב, סבורים כי המהלך יוריד דרמטית את מספר הגירושין בתוך בני הקהילה ואת התוצאות נראה בקרוב מאוד.

מנכ”ל קונגרס יהודי בוכרה, הרב יהודה בלוי, שלח את ברכתו לעמיתיו בארצות הברית וציין כי זהו יום חג לעדה הבוכרית: “כיום הקהילה שלנו מספיק גדולה ובוגרת להחליט שהגיע הזמן להקים בית דין עצמאי. כעדה עצמאית שעומדת על הרגליים, היא לא נזקקת לטובות של אף אחד והיא חיה בזכות עצמה ועם רבנים משלה”.

הרב בלוי בירך את הגאון רבי שלמה רבין על היבחרו כאב בית הדין, וממשיך דרכם של שושלת אבותיו הקדושים, שכיהנו בתור אבות בתי הדין עוד בבוכרה: “זו סגירת מעגל. הרב שלמה רבין הוא דיין מומחה, שעבר את ההסמכה של הרבנות הראשית לישראל וזו בשורה גדולה לעדה הבוכרית. יחד עם הרב הראשי של העדה הבוכרית בארה”ב הרב ברוך בבייב הם יובילו ויקרבו את בני הקהילה תחת כנפי השכינה”.

קריאת קודש: “להתלכד תחת הנהגת העדה”

לרגל פתיחת בית הדין הבוכרי החדש בארה”ב וקנדה, הרב הראשי לעדה הבוכרית הגאון רבי פנחס הכהן רבין פרסם קריאת קודש מיוחדת, שאליה הצטרף וחתם גם נשיא איגוד הרבנים של העדה הרב הלל חיימוב.

בראש הדברים קוראים הרבנים: “להתלכד תחת הנהגת העדה הלא המה הרב ברוך בבייב, אשר מכהן כרב הראשי לעדה בארה”ב וקנדה, אשר ממלא את תפקידו בשלום ובאחדות בין כל קהילות עדתנו וזוכה לקדש שם שמים בהליכותיו, במעשיו, בכל ענייני הקהילות בהרחבת גבולות התורה והקדושה ועמו בקודש אב בית הדין הגאון הרב שלמה הכהן רבין שליט”א”.

צפו במכתב המלא:

אב”ד קווינס: “נפעל בשיתוף פעולה מלא”

הרב פרץ שטיינברג, אב”ד דוועד הרבנים של קווינס, במכתב מרגש לרבנים הראשיים לישראל, תומך ומעודד את הקמת בית הדין לעדה הבוכרית בראשות אב”ד הגאון רבי שלמה רבין ומאשר כי על מנת שבית הדין יהיה מוכר בכל ארצות הברית בצורה חלקה ומהירה הוא יצטרף להרכב פתיחת בית הדין בשנה הראשונה.

צפו במכתב המלא:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות