מדוע אמר ניסים זאב לאטיאס: “ברוך שפטרני מעונשו של זה”

תוך כדי שהוא מחבק ומנשק את אטיאס, הוסיף ניסים זאב את המשפט: "ברוך שפטרני מעונשו של זה" • למה התכוון? ובכן, יש כבר כמה גרסאות • הנה הגירסא שלו
כ"ז סיון התשע"ד / 24.06.2014 21:34

 מסיבת הפרדה של סיעת ש”ס בכנסת מאריאל אטיאס, שר וח”כ לשעבר, הייתה על פניה מרגשת ושמחה. למרות זאת, בשוליה, נרשמה הערה קטנה מפיו של ח”כ ניסים זאב, שבמפתיע מצא עצמו בעין הסערה.

מתברר, שתוך כדי שהוא מחבק ומנשק את אטיאס (“אני אוהב אותו, באמת, אחרת לא הייתי מנשק אותו”), הוא הוסיף את המשפט: “ברוך שפטרני מעונשו של זה”.

מתנגדיו של אריה דרעי מיהרו לפרש את דבריו כאילו התכוון לומר שאטיאס מתפטר מדרעי. היו שפירשו – מעונשו של מיכאלי.

וניסים שומע את שלל הגרסאות – ומחייך.

“הגמרא אומרת במסכת תענית עבודה-זרה דף י”ט עמ’ ב’ ככה: אמר רב אחא, בר אבא, אמר רב המנונא, אמר רב – שאפילו שיחת חולין של תלמיד חכם צריכה תלמוד. שנאמר, ‘ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח’.

“הכוונה היא, שגם שיחת חולין של תלמיד חכם חייבת להיות מלווה בהסבר. למה? כדי להתלמד לדבר בלשונם, שהוא בלשון נקיה”. הראיה: שכתוב ‘ועלהו’, אומר רש”י, עלה הוא דבר קל שבאילון, ואפילו הכי ‘לא יבול’. כלומר, שאפילו שיחה פשוטה כמו עלה, צריכה הסבר, לדעת למה התכוון מי שאמרה.

“באמירה הזו התכוונתי להזכיר את מה שאומר כל אב לבנו ביום בר המצווה שלו. ‘ברוך שפטרני מעונשו של זה’. ברגע שהבן הגיע לגיל מצוות, כל האחריות שהייתה מוטלת על האב, עוברת לבן. ובנמשל – כל האחריות שהייתה על אריאל, עוברת כעת לאברהם מיכאלי”.

“אני זוכר שפעם אמר עמית סגל בערוץ 2: לפעמים תשמעו דבר ליצנות מהרב זאב, אבל אל תהיו בטוחים שאתם מבינים למה הוא מתכוון. אני מכיר אותו, תתייחסו לתוכן של הבדיחה אותה אמר’…”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות