וקנין אחז צילום מחרדים 10 ושאל: “חייל חרדי כלוא כי סירב לגלח זקן?”

ח"כ יצחק וקנין מש"ס הגיש שאילתה בעקבות חשיפת חרדים10 לפיה חייל חרדי כלוא כבר כמעט 4 חודשים על עריקה - רק משום שסירב לגלח את זקנו • משרד הביטחון הכחיש כי נכלא בגלל הזקן • וקנין לא ויתר: "בוא לא נטייח את הדברים. ישנה שאיפה שיותר חרדים יתגייסו לצה"ל וזה עלול ליצור מגמה הפוכה" • גפני: "כמו בספרות הילדים מצבא הצאר, מחייבים לגלח, הפקרות שחוזרת על עצמה" • הרב בן דהן: "התופעה כבר לא קיימת"
נחמן גור
ו' טבת התשע"ז / 04.01.2017 19:48

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן טען היום (רביעי) במליאת הכנסת כי התופעה במסגרתה חיילים דתיים וחרדים נדרשים לגלח את זקנם – אינה קיימת.

את הדברים אמר סגן השר בתגובה לשאילתה של ח”כ יצחק וקנין מש”ס ומשה גפני מיהדות התורה, שטענו כי הצבא עדיין מורה לחיילים דתיים וחרדים לגלח זקנם – בעקבות פרשה שנחשפה בחרדים10, לפיה חייל חרדי כלוא כבר כמעט ארבעה חודשים על עריקה – רק משום שסירב לגלח את זקנו.

הנה פרוטוקול הדיון: 

יצחק וקנין: (הציג בשאילת העתק מהידיעה בחרדים10)אדוני היושב-ראש, אדוני סגן שר הביטחון. השבוע פורסם כי חייל חרדי שערק בגלל שסירב לגלח את זקנו, הסגיר את עצמו והוא כלוא כבר למעלה משלושה חודשים. רצוני לשאול: האם הפרטים נכונים?

סגן שר הביטחון אלי בן-דהן: אמנם בשאילתה לא מופיעים פרטים מזהים. עם זאת, מהפרטים שניתן היה לברר עולה כי עניינה של הפנייה בהיעדרותו מן השירות שלא ברשות, של חייל מחיל האוויר אשר כלוא בכלא 4, החל מיום 13 בספטמבר 2016.

 על-אף פרסומים מוטעים כאילו החייל עצור בגלל אי-גילוח זקנו, הרי הוא עצור בגין היעדרות מן השירות שלא ברשות, שחלה לפני כשנתיים – לאחר שאכן סירב לפקודה שניתנה באותו מועד על-ידי מפקדו לגלח את זקנו. מיד אסביר את העניין.

 למשמעת הצבאית משקל משמעותי בהבטחת פעילותו התקינה של צה״ל, והיא תנאי הכרחי לביצוע מלא ויעיל של המשימות המוטלות עליו. חיילים וקצינים המשרתים במערכת נדרשים להקפיד עליה.

כללי ההופעה והלבוש הנדרשים מחיילי צה״ל מעוגנים בפקודות הצבא. פקודות אלו קובעות, בין היתר, את חובת הגילוח. חובה זו מגבילה את זכויות הפרט של החיילים נוכח הצורך בייצוגיות ואחידות. דרישות המשמעת נאכפות באופן שוויוני ואחיד, אך מביאות בחשבון גם נורמות תרבותיות מובנות כגון: שיער ארוך לנשים אל מול שיער קצר לגברים.

 ההסדר הקובע חובה לגילוח זקן נקבע בפקודה בצבא זה מכבר, לא מהיום. פקודה זו עודכנה לפני כחצי שנה, אך כאמור האירוע שבפנייה מתבסס על ההוראות שהיו בתוקף משך תקופה ממושכת ועוד קודם לתיקונן לפני כחצי שנה.

 כאמור, לפני כשנתיים, בשנת 2014, נדרש החייל להתגלח בהתאם לפקודות הצבא המחייבות זאת, לאחר שמפקדו סבר שאינו עומד בקריטריונים לגידול זקן. החייל פנה לרב היחידה, אשר אף הוא נמנע מלקבוע כי מדובר בחייל דתי הזכאי להמשיך לגדל את זקנו.

החייל נמנע מלהתגלח על-אף ההוראה ונשפט על-ידי מפקדו לריתוק. גם לאחר ההליך המשמעתי עמד החייל בסירובו, וכשהוחלט לשפוט אותו בשנית, נמלט מן היחידה והפעם לא חזר למשך שנתיים.

 עם מעצרו, הוגש נגד החייל כתב אישום המייחס לו עבירה של היעדרות מן השירות שלא ברשות, וההליך עודנו מתנהל בפני בית-הדין הצבאי.

 סיכומם של דברים, לא מדובר במי שעצור בשל סירובו לגלח את זקנו, אלא בשל היעדרותו הממושכת מן השירות הצבאי, והניסיון להציג את הדברים אחרת אינו נכון.

 היו”ר יולי יואל אדלשטיין:  תודה לסגן השר. שאלה נוספת לחבר הכנסת וקנין, בבקשה.

 יצחק וקנין (לא מוותר): אין ספק שהמשמעת הצבאית היא נשמת אפו של צבא הגנה לישראל. אין ספק בכלל. אבל בוא לא נתעלם מהמציאות האמיתית: אני מקבל עשרות תלונות בשנתיים האחרונות של חיילים שמכריחים אותם לגלח את זקנם. מדובר פה בחייל חרדי.

משה גפני

לכל בר-דעת ברור שאם החייל הוא חרדי – ואפילו גם אם הוא לא חרדי והוא חובש כיפה ורצונו לגדל את זקנו – אני חושב שהצבא מחויב לאפשר לו את הדבר הזה. גם כשזה היה מקובל על-פי כל הכללים. זה לא חורג מהכללים של צה”ל.

 אנחנו רואים עשרות רבנים שמגדלים זקנים, נמצאים כרבני פיקוד, רבני יחידות – – –

 סגן שר הביטחון אלי בן-דהן:  עומד לפניך רב-סרן.

 יצחק וקנין: זה כולל את כבודו, עם הזקן המכובד שלך. אני חושב שאתה לוקח את זה למקום הלא-נכון, בזה שאתה אומר, הוא נשפט על עריקות.

אני חושב שהחייל הזה אמר: חבר’ה, אם אתם מאלצים אותי לעשות דבר שהוא בניגוד לכל המהות שלי – אני יכול לשרת את הצבא עם הזקן, ואתם רוצים לגלח לי אותו – אני לא אתן לכם. אז מה יעשו? ייתנו לו עוד פעם ריתוק, ועוד ריתוק, ועוד ריתוק. הוא היה מגיע לכך.

הוא הבין שאם הוא לא עושה את זה – והוא ערק. אני לא מצדיק את העריקות שלו, אבל אני אומר דבר אחד ברור, בוא לא נטייח את הדברים. אסור לנו לקחת את הדבר הזה למקום שאנחנו – ואני אומר, מתלונות שאני מקבל מעשרות חיילים, זה לא חייל אחד שמבקשים מהם לגלח את הזקן.

ואני חושב שזה לא ייעשה, במיוחד שישנה איזושהי שאיפה – אני מצטער שאני מאריך, הדבר הזה מאוד חשוב – ישנה שאיפה של המערכת כולה שיותר ויותר חיילים חרדים יתגייסו לצה”ל. הדבר הזה עלול ליצור מגמה הפוכה. אני אומר את זה באחריות. תודה.

 היו”ר יולי יואל אדלשטיין: שאלה נוספת – חבר הכנסת גפני, בבקשה.

 משה גפני: אני רוצה להצטרף למה שאמר חברי חבר הכנסת וקנין בהיבט שונה. בספרות ילדים – הרב בן-דהן, אתה בוודאי מכיר את זה – יש פעמים רבות סיפורים על מה שהיה בצבא של הצאר, ואני כמובן לא עושה שום השוואה – – –

 סגן שר הביטחון אלי בן-דהן: אפשר לבקש שקט, בבקשה? אני ממש לא שומע.

משה גפני: יש בספרות שאנחנו קוראים, אתה בוודאי מכיר את זה, בספרות הילדים, וכמובן, חס וחלילה, אין שום השוואה, על מה שהיה בצבא הצאר, על מה שהיה בצבא בכל מיני מקומות, בדיקטטורות, במהלך ההיסטוריה של העם היהודי. ואחד הדברים המרכזיים שהיה, זה שלקחו לשם חיילים יהודיים והכריחו אותם לגלח את הזקן.

 גידול זקן הוא חלק משמעותי מאוד בנושא של צורת יהודי. כאשר צבא מחייב חיילים לגלח את זקנם, הוא עושה דבר חמור מכל היבט אפשרי, כולל מההיבט הצבאי. ההפקרות בעניין הזה היא הפקרות שחוזרת על עצמה כל הזמן. אז נכון שיש רב צבאי עם זקן, וקודם היה רב צבאי בלי זקן, אבל על פי רוב הרבנים הצבאיים היו עם זקן – אנחנו יודעים גם בהיסטוריה. זו תמונת המצב.

 אם לא תהיה מערכת והמערכת הזו תהיה אגרסיבית, ותהיה החלטה חד-משמעית לגבי מי שמפאת דתו, הוא רוצה לגדל זקן לא לגעת בו – הרי זה דבר נורא ואיום, מה תהיה התוצאה? אני לא רוצה להגיד מה תהיה התוצאה, אתה יודע את זה. עזוב את העריקות, כל אחד צריך לתת את הדין לפי מה שהוא עשה. זה לא המקרה וזה לא כל המקרים שאנחנו מקבלים.

סגן שר הביטחון אלי בן-דהן: תראו, אני רוצה להפריד בין שתי תקופות. אין ספק שעד לפני כשנה, או קצת יותר, כאשר נחקקה הפקודה החדשה – שאגב, גם היא, כפי שהסברתי אותה לא פעם, היא לא נעשתה ביוזמתו של הצבא, היא נעשתה, לצערי אני אומר את זה, בגלל בג”ץ. בוא נזכור מה קרה כאן. חיילים חילונים עתרו לבג”ץ נגד הצבא: למה לחייל דתי יש מסלול קל יותר שמאפשר לו לגדל זקן, ולחייל חילוני אין? ואז בג”ץ אילץ את הצבא לשנות את הפקודות ולקבוע פקודה אחידה.

כאשר הפקודה האחידה נכנסה לתוקפה – היא נכנסה לתוקפה, אגב, בינואר 2016, תחילת השנה הזאת היו תקלות. לא מעטות. ותאמינו לי שאני קיבלתי כל יום כמה מקרים, אני מניח, או שאתם העברתם אלי או שפנו אלי ישירות. כל המקרים הללו טופלו על-ידי בצורה ישירה, מידית, מול לשכת הרמטכ”ל. אני אומר לכם שהיום גם מפקדים שנענשו, לא חשוב באיזה עונש, על כך שהיתה להם יוזמה מעבר לכוונת המחוקק.

 אני יכול לומר לכם באחריות מלאה, בשלושת-ארבעת החודשים האחרונים אין יותר תלונות, אין יותר שום תלונה בחודשים האחרונים, כיוון שבאמת הצבא הבין שהיתה אי-בהירות לגבי הפקודה, ולכן הדברים חודדו והובהרו בצורה טובה מאוד. אני יכול לומר לכם שעדיין יש איזושהי בעיה לגבי חייל חדש שמתגייס וגם זה ייפתר בזמן הקרוב.

אבל שיהיה ברור, חבר הכנסת גפני, אני רוצה שיהיה ברור: צה”ל מעוניין בחיילים חרדים, צה”ל עושה הכול כדי שהם ישרתו בצבא, צה”ל עושה הכול כדי שהם יקבלו את כל התנאים שלהם. אין מציאות כזו שהצבא מחייב בעלי זקן דתיים או חרדים לגלח את זקנם. בוודאי ובוודאי המצב הזה לא קיים. הוא קיים רק אם אנשים עושים את עצמם – ואני מניח שגם אתם לא תסכימו לתת יד לכך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות