תלש וילון של שומר • שרוליק פרוש בולדוזר דורסני או ‘כל הכבוד’ לו?

בכיר בעיריית מודיעין עילית מותח ביקורת על התנהלותו 'הפופוליסטית' של ראש עיריית אלעד: "כאב לי על הפגיעה בשומר שעובד לפעמים 8-10 שעות. קורה ששומרים נרדמים. הוא זרק שם משפט 'הם ישנים לי', כאילו שהם עבדים שלו" • אחראי אבטחה: "הוא נהג נכון, ראה משהו שאינו כשורה וטיפל. יש באקט הזה צעד הרתעתי חשוב. הערות לא מספיקות"
אליעזר היון
כ"ח אייר התשע"ו / 05.06.2016 13:18

הסרטון בו תועד ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, מסיר לאחר חצות לילה וילון מביתן שמירה הממוקם בכניסה לעיר, לאחר שקיבל דיווח על כך שהשומר נרדם בשעת מילוי תפקידו – גרר תגובות בעד ונגד ברשתות החברתיות.

האם ראש העיר נהג נכון? האם הוא בולדוזר חסר מעצורים כפי שטענו חלק מהגולשים, או שמא “כל הכבוד לו”, כמו שאמרו אחרים.

“נעלבתי בשביל השומר, כאבה לי הפגיעה בו”, אומר  בכיר בכיר בעיר החרדית מודיעין עילית. “המאבטחים, צריך לזכור, עובדים לפעמים בין 8-12 שעות, והשכר שלהם נמוך. לפי הערכתי, הוא נע סביב ה-28 שקלים לשעה. זו עבודה שוחקת, משעממת, קשה. קורה שהם נרדמים”.

לדבריו,  יש לבדוק כל מקרה לגופו: האם זו פעם ראשונה שהמאבטח נרדם, האם התריעו בו?

“איך שלא יהיה”, מדגיש הבכיר, “זו לא עבודה של ראש העיר. אם תהיה נזילת שמן באחת המכוניות, אז ראש העיר צריך להתכופף ולהחליף את משאבת השמן? זו עבודה של הקב”ט. אני מצפה מראש עיר, שכאשר מגיעה אליו תלונה בתחום זה, הוא יפנה לקב”ט ויעביר את האירוע לטיפולו”.

כשנשאל האם במודיעין עילית מתרחשים דברים דומים – הוא משיב בחיוב: “גם אצלנו קורה ששומרים נרדמים, כן. מי שמספר שאצלו לא נרדמים הרי שהוא שקרן או שהוא מעסיק מלאכים. אבל אני חושב שקב”ט מאוד יפגע אם ראש העיר יעקב גוטרמן ‘עוקף’ אותו ומטפל בסוגיה בכוחות עצמו”.

הסרטון של שרוליק פרוש, הציף גם את סוגיית שומרי העיר ומורכבותה. “פרוש זרק שם משפט ‘הם ישנים לי’, כאילו שהם עבדים שלו, זה היה מאוד לא נעים לצפייה. כאב לי בשביל השומר, בטח היו שם עוד אנשים, מסתבר שהוא נפגע”.

לדבריו, העבודה הקשה של השומרים מחייבת פתרונות יצירתיים. “איני דן את המקרה של פרוש  – שהיה נראה פופוליסטי – לגופו, אבל חייבים לחשוב על דרכים מקוריות. למשל, האם פעם קרא ראש העיר לאחד השומרים והעניק לו פרס הצטיינות? אינני יודע, אני מציב שאלה. אצלנו במודיעין עלית, אני דואג שהסיירים יחליפו מעת לעת את הש.ג. הוא חייב התרעננות. זו עבודה סיזיפית”.

הגורם ששוחח עם חרדים 10 מבקש להציע ניסוי: החליפו את השומרים בביתן הש.ג. למשך זמן קצר.

“בדיוק כפי הניסוי שערכו עם תינוקות שנותרים בכמונית 7 דקות ונצלים, היה כדאי שאנשים לפני שהם שופטים, ישבו בביתן הזה – לא 10 שעות – אלא 20 דקות, ואז הם יבינו מה עושה אדם כדי לפרנס את משפחתו”.

פרוש נהג נכון

אל מול טיעונו של הבכיר בעיריית מודיעין עילית, מבקש יואל מילר, המשמש בין היתר כאחראי על האבטחה של קבוצת ג’רוזלם פוסט מעריב, להציג גישה הפוכה: “שמעתי את הדיון אודות ישראל פרוש, ושמעתי גם את הקולות כי הוא ביצע ‘אקט בריוני’, ושתפקיד זה שייך לקב”ט ולא לראש העיר.

“אם רואים ליקוי – לפעמים צריך לעשות מעשה. למשל, לנתק את הטלוויזיה בה צופה השומר, להוריד את הוילון, ולהעיר אותו כדי שהוא יקלוט שהוא עשה משהו לא נכון. יש באקט הזה אלמנט הרתעתי חשוב.

“כאשר ראש העיר לקח את הווילון, גם שאר השומרים יהיו מודעים לכך – יהיה להם חם – וזה יהפוך אצלם לשיחת היום. הם יבינו שהשומר פעל שלא כשורה.

“אני מודע לכך שיש שלקחו את העניין למקומות של ציניות ויח”צ, אבל זה לא נכון במקרה הזה. ראש העיר עובר בכניסה לעיר, רואה משהו שאינו כשורה ומטפל בו. אני מניח שבהמשך הווילון יוחזר, אך בינתיים המסר הועבר. מניסיון – הערות בלבד לא מספיקות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות