מדוע אומרים ‘תחנון’ אצל הגר”מ מאזוז בישיבה ביום העצמאות?

ראש ישיבת כיסא רחמים הגר"מ מאזוז אמר כי " יש לברך את חיילי צה"ל ב'מי שבירך' בכל שבת" • האם הוא סבור שמדינת ישראל היא אתחלתא דגאולה? ואם כן - מדוע אומרים את תפילת ה'תחנון' בישיבת כסא רחמים ביום העצמאות? ואיך זה קשור לסאטמר? • הרב חיים אמסלם, תלמידו המובהק, על השקפתו של ראש הישיבה ביחס לצה"ל ויום העצמאות
אליעזר היון
ג' אייר התשע"ו / 11.05.2016 20:26

עם פרוס יום הזיכרון תשע”ו פורסמו באתר חרדים 10 דבריו של הגאון רבי מאיר מאזוז, ראש ישיבת ‘כיסא רחמים’, על מעלתם הגדולה של חיילי צה”ל והנופלים הי”ד.

“יום הזיכרון לחללי ישראל, זה יום קדוש ונורא, כל אחד מחיילי ישראל שמסר את עצמו על עם ישראל ועל ארץ ישראל, יש לו חלק לעולם הבא, חלק גדול מאד”, אמר ראש הישיבה.

הגר”מ מאזוז אף הוסיף כי יש לברך את חיילי צה”ל בברכת ‘מי שברך’ בכל שבת בבית הכנסת.

הרב חיים אמסלם, מגדולי וחשובי תלמידיו, שוחח עם חרדים 10 על השקפתו של ראש הישיבה ביחס לימי הזיכרון והעצמאות של מדינת ישראל.

•  מה היחס של הרב לצבא?

הרב סבור שיש לומר ‘צבא ההגנה לישראל’, הם מגנים על ישראל, כמובן בעזרת ה’. עליך לדעת כי החרדים האומרים בברכה – יברך את חיילי ישראל, בעצם לועגים לחיילי צה״ל, כי הם מכוונים בליבם לחיילים – היינו לומדי תורה, שהם החיילים האמיתיים בעיניהם (מבלי לזלזל חלילה בלימוד התורה וערכה) – והרב נגד זה.

הרב נמצא באמצע ‘המוקטעה’ ממש, בתוככי בני ברק הקיצונית, ותפיסתו הינה כצנינים בעיניהם של אנשי ‘ההשקפה הליטאית’ – דבר הגורם לו סבל לא מועט.

• מדוע אם כן אומרים את תפילת ה’תחנון’ בכסא רחמים?

מאחר שהם בפרדוקס גדול: מצד אחד אביהם הושפע מאוד מסאטמר, ומכל הלשון הרע שהלעיטו אותו, מצד שני הרב מבין היום כמה הם הוטעו, צריך גם לזכור שישיבת כסא רחמים כוללת זרמים שונים. אז נכון, הראש ישיבה ציוני בדרכו, אך יש גם גם גורמים עם אוריינטציה ליטאית.

• למה כוונתך שהם הושפעו מסאטמר?

הרב מצליח מאזוז הי”ד, האבא של ראש הישיבה, הרב מאיר, היה מקבל עיתונים מידי שבוע לתוניסיה מחסידי סאטמר באמריקה, נוטפי רעל ושנאה על הציונים והציונות, עד שהוא ראה בציונים אם כל חטאת. זאת בניגוד לראש רבני ג׳רבה הרב כלפון משה הכהן שהיה ציוני דגול. הרב כלפון היה כה ציוני עד שפסק כי לכבוד חג העצמאות לא אומרים תחנון 3 ימים!

בניו של הרב מצליח זצ”ל, שנרצח על ידי ערבים, המשיכו את המסורת שלו כאשר באו לארץ.

העדה הג’רבאית, בה שימש האב המפורסם כרב, שמרנית מאד. אמנם, הרב מאיר עם השנים גיבש לעצמו השקפה אחרת ושונה. ספרדית יותר, ומקורית, אך עם זאת הוא מאד קנאי למה שהנהיג אביו…

הרב אמסלם, הרב מאזוז

הוא סובר שאנחנו בתהליכי גאולה ושמדינת ישראל היא אתחלתא דגאולה, ומי שחולק על זה אינו מבין כלום… אתה שואל אם הרב שמח ביום העצמאות? בוודאי שהוא שמח, אבל הוא ציוני בדרך ספרדית אמיתית וצנועה…

באופן אישי אוכל לומר שגדלתי על דעותיו, אם כי ברבות השנים לקחתי לעצמי יותר דגשים מחכמי מרוקו שהיו כולם ציונים.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין שום גדול בעולם שעושה הנ
    11/05/2016 20:49
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. דעת הרב מאזוז על יום העצמאות מתוך השו
    11/05/2016 23:52
    אלי ישי מתגעגעים אליך
  2. ההסתכלות על יום העצמאות
    שאלה: מה דעת כת”ר על יום העצמאות?
    תשובה: יום שעשה לנו הקב”ה בו נסים גדולים, לתת לנו מדינה קטנה תוך שלש שנים לשואה האיומה ואחר אלפיים שנות גלות. אבל בעונותינו “פספסנו” את הנסים הגדולים גם בגשמיות גם ברוחניות. שיחזירנו ה’ בתשובה בקרוב.

    הלל ביום העצמאות
    שאלה: האם לדעת כת”ר שליט”א יש לומר הלל ביום העצמאות?
    תשובה: זו שאלה של השקפה, כל אחד יעשה כדעת רבותיו. כשתהיה לנו עצמאות גשמית ורוחנית בס”ד (שלא נהיה כפופים לאומות העולם, ואין בינינו שנאת חנם, אין “אנטי”, אין ויכוחי סרק בין אחים), כלנו נאמר הלל, וכשיבא משיח נאמר עם ברכה אי”ה.

    עוד בענין הנ”ל
    שאלה: האם נכון הדבר שכבוד הרב שליט”א נוהג לומר הלל ביום העצמאות?
    תשובה: לא אמרתי מעולם הלל. אין לנו עצמאות בעוה”ר – לא גשמית (ע”ע אובמה) ולא רוחנית (ע”ע שולמית אלוני וטומי לפיד).

    עוד בענין הנ”ל
    שאלה: האם צריך לומר הלל ביום העצמאות? לכאורה נראה שכן, כי למרות שהמדינה אינה דתית ויש בה הרבה חסרונות, אבל היא עדיפה לאין שיעור מן הגלות ויש בה מעלות רבות, שהיא הביאה מכל כנפות הארץ יהודים, שסוף סוף יש לנו צבא שיכול להגן על יהודים וגם להגיב, וגם עצם הקמת המדינה היא מכה אנושה לנצרות ולאסלאם שלעגו לנו 2000 שנה והיה חילול ה’ נורא, ועכשיו שאנו רואים שחזון הנביאים על קיבוץ הגלויות קורם עור וגידים הרי זה קידוש ה’ גדול?
    תשובה: הכל טוב ויפה, אבל מיליון ילדים שאינם יודעים פסוק “שמע ישראל” זו גאולה?

    עוד בענין הנ”ל
    שאלה: כת”ר שליט”א כתב שאין מומלץ לומר הלל ביום העצמאות משום שאין לנו עצמאות (אובאמה וכדומה), אך מדוע לא לומר הלל על עצם ריבוי לימוד התורה והישיבות, שברוך ה’ ארץ ישראל כיום היא מרכז התורה, וכן על עצם החזרה של עם ישראל לארצו?
    תשובה: לא שמענו הלל על דברים כאלה. ר”ע היו לו 24000 תלמידים, ולא שמענו שאמר הלל על כך. ועיין בגמרא (מגלה דף י”ד ע”א): למה אין אומרים הלל בפורים? משום דאכתי עבדי אחשורוש אנן, וכיום עבדי אובאמה אנן.

    תחנון ביום העצמאות
    שאלה: הבנתי שכבוד הרב שליט”א אינו קורא הלל ביום העצמאות, אבל האם הרב אומר תחנון?
    תשובה: כך נהגו אבותי זצ”ל בחו”ל לומר תחנון, ואני מצפה שיגיע הזמן שכל ישראל ישמרו שבת בפרהסיא (עכ”פ) ואז לא נאמר תחנון.

    עוד בענין הנ”ל
    שאלה: כת”ר שליט”א כתב [בס’ מקור נאמן ח”א סימן תתקל”א] שאין ספק שהמדינה היא רצון האלוקים, אך מאידך שמעתי שבישיבת “כסא רחמים” אומרים ביום העצמאות תחנון כרגיל?
    תשובה: גם בהכרזת כורש בבית שני – אמרו תחנון. הקב”ה נתן לנו מדינה – אבל עדיין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה (תראה מה עושים לפולארד וההסכם עם אירן ועוד ועוד). צריך להודות להקב”ה ולקוות לטוב יותר.

    פשרה בתפלה ביום העצמאות
    שאלה: אני מתפלל במנין שחציים נוהגים ביום העצמאות לומר הלל ושלא לומר תחנון וחציים אינם אומרים הלל ואומרים תחנון. שאלותי: א. האם ביום העצמאות עלינו להפרד לשני מנינים, או שיש דרך לעשות פשרה? ב. מה היא הדרך הטובה, האם לומר הלל ולא לומר תחנון או לא?
    תשובה: אפשר לעשות פשרה, לא לומר תחנון, והלל למי שירצה יאמרו לאחר התפלה (וכמובן בלי ברכה). כך פסק הגר”ע יוסף (שליט”א) בדרשה לפני כ-30 שנה. והוסיף דרך צחות “כמו שעושה בן-גוריון: לא אומר תחנון ולא אומר הלל”.

  3. כהיום יש בלבול המוחין לגבי לגבי הלל
    12/05/2016 01:15
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  4. כהיום יש בלבול המוחין לגבי לגבי הלל ביום -א-ב-ל- לאומי, יום המר והמוות, ולגבי גיוס השמד, וכו’, ויש הרבה דעות באיזה דרך ללכת בשעה כזאת ש “עת צרה היא ליעקב” ואויבינו מפללים פלילים ואומרים הבה נתחכמה לו וחושבים מחשבות איך להרוס את הכלל ישראל ח”ו ואיך לעקור תורה מישראל, וכל א’ מציע דרך אחרת לפי הגיונו מה שנראה לו יותר טוב לעשות כדי לפעול לביטול הגזירה, אבל עלינו להתבונן בתוה”ק ובדברי חז”ל הקדושים וללכת בעקבי הצאן באותה דרך שנהגו התנאים והאמוראים הק’ בשעה כזאת, ומעשה אבות סימן לבנים.

    מצינו בגמ’ ברכות ס”א שבשעה שגזרו. נצחו במשך ההסטוריה ובזה הם מתפארים ומתגאים. אבל עם ישראל בכל ההסטוריא מציין את כל המסי”נ שיהודים בכל מקום במשך כל הדורות נתנו את גיוום למכות ויסורים ונעשו מנוצחים ומסרו את נפשם לעלות על המוקד למען קדושת שמו ית”ש, ובזה אנו מתפארים שבמשך כל ההסטוריה יש לנו הרבה מעשים מופלאים של מסי”נ שיהודים עמדו בנסיון בגבורה עילאית בלתי נתפסת בשכל האנושי, כי זה הגדלות של יהודי זה הנצחון שלנו שמסרנו נפשנו לכבוד ד’ ותורתו וזה הוא גאותינו ותפארתינו בזה.

    וכמו שרואים מן העבר איך כלל ישראל פעלו בדורות הקודמים לביטול גזירה כזו וכל אלו שלא הלכו בדרך זו לא הצליחו, וכמו שהיה במדינת ספרד שהיה גזירת האינקוויזיציה והיו יהודים שרצו להשאר שם כי היה להם רכוש רב ולא רצו לעזוב את עושרם ולכן אמרו שהם ישמרו התורה בצינעא ולא ילחמו על קיום התורה ומכל אלו לא נשאר כלום!!! כי לא עשו מסירת נפש, והדבר ידוע בדור שלפנינו שהיה כאן בא”י עניות גדולה מאד שהיו רעבים ללחם כפשוטו ממש והרבה ילדים מתו מרעב והציונים ניסו בכל מיני פיתויים למשוך את החרדים אם באוכל אם במוסדות חינוך לילדים שהעמידו בתי ספר ללימודי קודש חינם אין כסף ושם נתקלקלו רבים ונפלו ורק אלו שהחזיקו במסי”נ ממש וויתרו על כל ההצעות וההטבות הם אלו ששרדו ונשארו חרדים לדבר ד’.

    ויש לדעת להבין שכל הבסיס קיום ויסודו של הכלל ישראל הוא רק ע”י הכח של מסנ”פ, וכמו שיש לראות מתחילת יצירת הכלל ישראל הכל התחיל ונוצר ע”י מסי”נפש, אברהם אבינו היה הראשון שהפיל עצמו להאש כאשר הסכים שיזרקו אותו לכבשן האש בעבור האמונה בשם, יצחק אבינו מסר את נפשו בעקידה ובזכות זה אנו קיימים היום, כל המשך הדורות הכל עומד בזכות עקידת יצחק עד היום הזה, כי הבסיס של עם ישראל הוא רק מסינ”פ ורק על זה עומד המשך קיומו, וכשם שעל לימודה של התורה אמרו ברכות ס”ג: אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה, כך על קיום כל היהדות וקיום מצותיה של התורה ג”כ עומדת ומתקיימת אצל כלל ישראל אך ורק על הכח של מסינ”פ שממיתים.

    והנה כאשר עובר תקופת זמן וחסר לנו הזכות של מסינ”פ אזי הקב”ה מזמין לנו שוב הזדמנות של מסינ”פ, כך צריך להשקיף על זה שכל פעם שיש שוב נסיון של מסינ”פ הרי זה סימן מן השמים שנצרך כעת לחדש שוב פעם הכח של מסינ”פ כדי שזה יתן לנו הזכות להמשך הקיום של התורה והיהדות.

    הראשל”צ מתבסס על פסקו של אביו הגר”ע יוסף שהסביר: חכמינו ז”ל קבעו כללים לאמירת תפילת הלל עם ברכה, דבר שאינו חל על תוצאות מלחמת השחרור • ובלי ברכה שזו היא ברכה לבטלה לפי כל הפוסקים. “וכן פסקו הגאונים: רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל, רבי יצחק הרצוג, רבי צבי פסח פראנק, רבי ראובן כץ, רבי עובדיה הדאיה ורבי יעקב עדס, נשיאי הרבנות הראשית לישראל. וכל המיקל לברך על ההלל ביום העצמאות, ידע כי הוא פוגע באיסור ברכה לבטלה, כי לכל הדעות יש בזה לכל הפחות מחלוקת הפוסקים אם נכון לברך על ההלל אם לאו, וכלל גדול בידינו ספק ברכות להקל”. גם לענין ברכת ‘שהחיינו’ ביום העצמאות, כתב הרב עובדיה יוסף זצ”ל, כי אין לברך ברכת שהחיינו על עצם יום העצמאות.

    כך גם היום בזמנינו שיש לפנינו גזירות שמד נוראה שממשלת הרשעה מנסה בכל דרך להשמיד את הרוחניות של עם ישראל וכולל גם עקירת לימוד התורה והקדושה והטהרה מישראל רוצים לעקור את החמימות וההתלהבות והבערה שבלב יהודי שזהו צורה של בן ישראל זרע אברהם יצחק ויעקב, כי הדבר ברור שכל מי שהיה בצבא אפילו אם הצליח לצאת משם בלי שינזק בשמירת התוה”ק והמצוות עכ”ז לא יתכן שימלט מלהיות נעשה קרירות בלבו וזה מה שהחוש מעיד לכל מי שישים לבו לזה לעקוב אחרי זה יראה את זה גלוי לפני עיניו, וזה מעשה עמלק ממש.

  5. הרב אמסלם הגזמת, מי שמך לייצג את מרן שליט"א?
    12/05/2016 02:13
    מכלוף דרעקי
  6. תדבר בשמך

  7. מה הקשר שאמסלם מייצג את רהב מאזוז? מי שמך??
    12/05/2016 11:13
    ארז
  8. אל תנסה להתחנף…
    זה מועד לכשלון חרוץ

  9. הרב אמסלם מקשקש במוח...
    05/05/2022 08:39
    ניר
  10. הציונות זה דרעק! והרבנים שראו במו עיניהם מה שבאמת קורא במדינה חזרו בהם מאי אמירת תחנון.
    הרב אמסלם כבר הרב עובדיה יוסף זצ”ל אמר עליך מה שאמר.