הראשל”צ הגר”ש עמאר: “מי שיקרא ברמות מגילה בט”ו ברכותיו לבטלה”

על המחלוקת עם הגר"י יוסף: "היות ויש כאלה שחושבים שזה מחלוקת, הייתי נמנע מלאמר כלום. אבל אני התמניתי לתפקיד של רב בעיר הקדושה הזו, וחובה עלי להגיד דעתי" • הדגיש: " מי שעושה בט"ו ידע שהוא עושה עליו עול גדול" • ומה דעתו על הביתנים שהוצבו בדרך לרמות?
יוסף גרינבוים
ח' אדר ב' התשע"ו / 18.03.2016 10:48

הראשון לציון ורבה של ירושלים, הגרש”מ  התייחס אמש (ליל שישי) בשיעורו השבועי לסוגיית קריאת המגילה בשכונת רמות בירושלים – וקבע כי מי שיקרא את המגילה בט”ו הברכות שלו הן ברכות לבטלה.

בתחילת דבריו התייחס הראשון לציון למחלוקת עם הראשל”צ הגר”י יוסף: “אמת, היות ויש כאלה שחושבים שזה מחלוקת, הייתי נמנע מלאמר כלום. אבל אני התמניתי לתפקיד של רב בעיר הקדושה הזו לשרת את עם ה’, וחובה עלי להגיד את דעתי במה שאני מבין בהלכה, ק”ו שמדובר בדעתם של רוב ככל גדולי עולם, אשכנזים וספרדים”.

הראשל”צ הדגיש כי מדובר בפסק שנפסק עוד לפני שנים רבות ו”מעל כולם מרן מאור ישראל רבינו הגדול הרב עובדיה יוסף זצוק”ל והגאון חכם בן ציון אבא שאול”.

“כל דבר שיש מחלוקת, כותב הרמב”ם, כותב השו”ע: מקום שיש ספק, מה עושים? קוראים בי”ד בברכה ובט”ו בלא ברכה, האם יש מי בעולם שיכול לאמר שבזה אין ספק? האם אפשר להגיד שדעתו של הרב עובדיה וכל גדולי העולם כאילו לא היו? הם הרוב”.

הראשון לציון התייחס לביתנים שהוצבו בשבוע האחרון בדרך לשכונת רמות: “אמרו עכשיו, עשו ארגזים של ברזל, הם יותר גרועים מהעץ, הראו לי אותם. צריך לגור בהם, אלו אם מישהו ישן שם שעה אחת הוא ימות, אין להם לא חלון ולא פתח ולא אוויר, החום ישרוף אותו, זה מפח, אפילו לבעלי חיים עושים להם פתח. אפילו נחשים ועקרבים ספק אם יש שם, זה יער, יער שאין בו כלום, לא כרמים ולא פרדסים. אפילו אם היו עושים בתים ממש זה בעיה, צריך לאכלס אותם, כך פסק מרן”.

הראשון לציון העלה את הבעיה של הכבישים המובילים לשכונת רמות: “ועוד, פה יש מערכת כבישים ענקית, שהמרחב שלה – כל הכבישים של ירושלים ות”א עוברים שם. המרחב שלהם יותר מחמש מאות מטר. אחד כתב שזה דומה לנהר, שכתוב בגמרא שאם יש נהר הוא נחשב עם העיר. אבל מה יהיה אם זה לא נהר, כביש או אדמה, ה’מגן אברהם’ הסתפק, במה שהוא הסתפק הם התפשטו.

“ובנוסף על כל זה, גם נהר כתוב בירושלמי עד שבעים אמה, 35 מטר, לא חמש מאות. אז גם אם היה נהר ממש זה רק עד ש-70 אמה. כך כתוב בירושלמי”.

הרב הדגיש: “אנחנו אומרים שיעשו פורים ביום י”ד, הברכה תהיה בי”ד, וכל המצוות יעשו גם בט”ו, מרן כתב ב’יביע אומר ‘כתב שגם ‘על הנסים’ יגידו בט”ו. על כן, כל השכונות האלה – הייתי שותק אלמלא אם הייתי חייב לאמר. וכואב לי שאנשים יישארו בלי מצווה. אלו שעושים בט”ו, לפי רוב הפוסקים לא מקיימים מצוות פורים. לפי דעתנו יוצאים לפי כולם”.

אחרי שהראשון לציון הביא מקורות מגדולי הפוסקים הוא הוסיף: “המקום הזה הוא ספק, אם הוא יברך בט”ו הוא לא יוצא ידי חובה, הברכה ברכה לבטלה. אבל אם מברך בי”ד הוא יוצא. מי שעושה בט”ו ידע שהוא עושה עליו עול גדול שלא יהיה לו קיום פורים בכלל, זה ברור לרוב הפוסקים”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מאז ומתמיד קראנו ביום ט
    18/03/2016 13:14
    חיים כהן
  1. הכל פולחטיקה . בבקשה הרב עמר תלך ללמוד , אתה לא היית פה לפני 150 שנה שהתחילו לבנות את השכונות החדשות בירושלים מחוץ לחומות, אתה לא היית פה לפני מלחמת ששת הימים, כולנו קראנו ביום טו באדר את המגילה, וכבר הפוסקים שהיו באותה עת פסקו בהדיה שאין שום בעיה וכל השכונות קראו בט”ו, גם שכונת קרית יובל (הנקרא בית מזמיל ) שהיה לא נראה ולא סמוך בכל זאת כל הרבנים בלי יוצא מן הכלל קראו בט”ו. בנוסף עיין כף החיים מה שההלכה אומרת שמי שסמוך קורא בט”ו היינו דווקא שיש בתוך החומה מי שקורא, ואילו בכל 19 השנים שלא היה שום יהודי בעיר העתיקה עד מלחמת ששת הימים ,קראנו בכל ירושלים ביום ט”ו בלי אומר ודברים, אם כן הכיצד? היה עדיף כבוד הרב עמר שתתפל בעניני הכשרות בירושלים שזה פרוץ ומיום שהגעת לירושלים הדבר יותר ויותר מחמיר.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   19/03/2016 20:36

      כדאי שתלך אתה ללמוד כיצד לכתוב.
      כמות השגיאות כתיב שיש לך, מעידות על היותך בור!

    • דוד   27/03/2016 16:42

      משתייך לציבור המכונה “חרדי” בציבור זה מי שאינו מהזרם שלו מצווה גדולה לבזותו.
      אוי לדור שמזלזלים בגדולי ישראל באיצטלה של “יראת שמים”

  2. אור העולם אור התורה
    18/03/2016 13:32
    עמרם
  3. כך נעשה שציווה מרן הרב עובדיה שמה שיאמר הרב שלמה משה עמאר נעשה