ארה”ב: נתניהו צריך להחליט מי ייצג אותו • בנט: “למנות, בלי להתנצל”

בממשל האמריקני מגיבים לסערת ד"ר ברץ ואומרים כי התנצלותו היתה מחוייבת המציאות. עם זאת רומזים שם לנתניהו שדעתם אינה נוחה מהמינוי • נתניהו הבטיח לקרי לשקול מחדש את המינוי • ד"ר ברץ התנצל: "הדברים שפרסמתי נכתבו בקלות הדעת
נחמן גור
כ"ג חשון התשע"ו / 05.11.2015 20:41

שר החינוך נפתלי בנט הגיב הערב (חמישי) לסערה שעוררו ההתבטאויות של המועמד לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי של ישראל, ד”ר רן ברץ, ולביקורת שהושמעה בבית הלבן ובמחלקת המדינה נגד המינוי.

יו”ר הבית היהודי כתב בעמוד הפייסבוק שלו: “רק ישראל תחליט מי יעמוד בראש מערך ההסברה שלה. מגבה את ההחלטה למנות את רן ברץ. בלי להתנצל”.

ד”ר רן ברץ עצמו התנצל הערב על דבריו נגד הנשיא ברק אובמה, הנשיא ראובן ריבלין ואישים נוספים.

“אני מתנצל על הדברים הפוגעניים שפרסמתי ברשת ביחס לנשיא המדינה, נשיא ארה”ב ואישי ציבור נוספים”, כתב ברץ בפייסבוק, “אני מצטער שלא עדכנתי את ראש הממשלה על דברים אלה קודם לכן.

“הדברים שפרסמתי נכתבו בקלות הדעת ולעתים גם בבדיחות הדעת, בשפה שמתאימה לרשתות החברתיות ולאדם פרטי”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לפרשה ואמר הערב: “קראתי לראשונה את הדברים שפרסם ד”ר רן ברץ ברשת, לרבות על נשיא המדינה, נשיא ארה”ב ואישי ציבור בארץ ובארה”ב. הם אינם ראויים ואינם משקפים לא את עמדותיי ולא את מדיניות הממשלה.

“ד”ר ברץ התנצל על הדברים, ביקש ללבן אותם בפגישה עמי וסיכמנו להיפגש עם שובי ארצה”, הוסיף.

ברץ, שהיה אמור לצאת עם המשלחת של ראש הממשלה לוושינגטון לקראת הפגישה עם הנשיא אובמה בשבוע הבא – לא יצטרף לנסיעה.

מינויו של ברץ, שהיה אמור להיות מוצג בממשלה ביום ראשון הקרוב, יתעכב ככל הנראה זמן מה, עד לשיחה שתתקיים בין נתניהו לבינו, אחרי שובו של ראש הממשלה.

ג'ון קרי

הממשל האמריקני התייחס הערב  לפרשת ההתבטאויות של המיועד לתפקיד ראש מערך ההסברה.

דובר הבית הלבן, ג’וש ארנסט אמר לאחר ההתנצלות של ברץ, שכוונה בין היתר לדברים קשים שכתב נגד הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי כי “נתקלנו בדיווחים על ההתבטאויות של ברץ נגד בכירים בממשל וגם בהתנצלות שלו. מדובר בצעד מחוייב המציאות”.

הוא גם רמז שדעת האמריקנים אינה נוחה מהמינוי. “איננו מתערבים בהחלטות שנתניהו צריך לקבל בעצמו, לגבי מי שמייצג אותו ואת ארצו”, אמר הדובר.

במקביל, מזכיר המדינה האמריקני ג’ון קרי אמר הערב כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לו לשקול מחדש את מינויו של ד”ר רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה.

במקביל פירסמה מחלקת המדינה הודעה בה היא מגנה את התבטאויותיו של ברץ נגד הנשיא אובמה ונגד ג’ון קרי ומגדירות את דבריו “מטרידים מאוד ופוגעים מאוד”.

 הרצוג: עליו ללכת הביתה, ומיד

יו”ר האופוזיציה, ח”כ יצחק הרצוג, קרא היום (חמישי) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבטל את מינויו של ראש מערך ההסברה הלאומי החדש, ד”ר רן ברץ, בעקבות התבטאויותיו נגד נשיא ארצות הברית ברק אובמה והנשיא רובי ריבלין.

“ראש ממשלת ישראל אמור להיפגש עם הנשיא אובמה ביום שלישי הקרוב. מה הוא יגיד לאובמה? ‘מיניתי ראש מערך הסברה חדש שקרא לך אנטישמי’? מה הוא יגיד לשר החוץ קרי? ‘מיניתי ראש מערך הסברה שכינה אותך ילד בן 12’?” שאל הרצוג.

“אדם כזה שהשפיל את נשיא מדינתו האהוב, הסמל החשוב מכל שלנו- לא ראוי שיהיה ראש מערך ההסברה של מדינת ישראל ועל ראש הממשלה להימנע מלמנות אותו ולהבין שכל מעשה או מחדל יש לו משמעות על חיי כולנו. עליו ללכת הביתה, ומיד”.

הרצוג

גם שרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, יוצאת נגד מינויו של ד”ר רן ברץ לתפקיד.

“תפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי הינו רגיש ביותר”, אמרה גמליאל, “התבטאויותיו כנגד נשיא המדינה וגורמי ממשל אמריקאי פוגעות בסמלי השלטון שלנו ושל ידידתנו הגדולה ועלולות להתפרש כעמדה רשמית”.

השרה הוסיפה כי היא סומכת לחלוטין על שיקול דעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובטוחה שהוא ישקול שוב את שאלת מינויו של ברץ לתפקיד.

לדברים של גמליאל הצטרף גם שר הרווחה חיים כץ, שאמר כי יצביע נגד מינוי ברץ בממשלה. “מי שכנראה לא חושב פעמיים לפני שהוא מתבטא נגד סמלי המדינה – לא ראוי להיות נציגה”, אמר.

ראש מערך ההסברה לשעבר, יועז הנדל, אמר בראיון שהעניק לאילנה דיין בגלי צה”ל כי יתכן שהדברים דווקא משרתים את ראש הממשלה נתניהו.

“אני לא חושב שנתניהו מתלבט עכשיו, ויותר מזה אני חושב שכשיש סביבו רחש בחש תקשורתי אז להפך, זה מעודד אותו לאשר את המינוי”, אמר.

הוא הוסיף: “זה לא פוסט טוב. לא מבחינת נתניהו ולא מבחינת מדינת ישראל ולא מבחינת רן. אני חושב שאם הוא היה יודע ששם הוא הולך להיות – הוא לא היה מפרסם אותו”.

ד”ר רן ברץ כתב בפוסט לפני 10 ימים, על ריבלין כי “הנשיא הוא דמות שולית כל כך שאין חשש לחייו”.

הוא גם התבטא כנגד נשיא ארה”ב ברק אובמה, שר החוץ קרי – והציבור החרדי.

“הוא זרק אותנו מתחת לגלגלי האוטובוס עם חיוך כובש. אז כן, בוז”, כתב ברץ על הנשיא האמריקני, ועל ג’ון קרי כתב: “מובטחת לו קריירה משגשגת באחד ממועדוני הסטדנאפ בקנזס סיטי, מוסול, או המתקן בחולות”.

על החרדים כתב: “האלימות השוכנת מתחת לפני השטח בעולם החרדי לא נעלמה, אלא פשוט ניצחה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות