שוב: הסנאט כשל בבלימת ההסכם; מחר הצבעה בקונגרס

הרפובליקנים אינם מתייאשים: העלו הלילה בפעם השנייה בתוך שבוע, הצעה שנודעה לעצור את ההסכם • למרות הרוב שהשיגו, חסרו להם ארבעה תומכים כדי שהצעת החוק שלהם תאושר • אחרי ההצבעה בקונגרס יוכל אובמה ליישם ההסכם
נתן פרל
ג' תשרי התשע"ו / 16.09.2015 10:56

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ’ מקונל, מסרב להתייאש ולהפסיק לנסות לסכל את הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות.

הרפובליקנים בסנאט העלו הלילה בפעם השנייה בתוך שבוע, הצעה שנודעה לעצור את ההסכם. הם אמנם זכו לרוב של 56 תומכים מול 42 מתנגדים דמוקרטים, אבל כדי שההצעה תועבר לדיון מעמיק יותר, היו דרושים 60 סנאטורים – ומקונל לא הצליח למצוא 4 עריקים מהצד הדמוקרטי.

ארבעה דמוקרטים הצביעו, עם זאת, בעד ההצעה: הסנאטורים צ’אק שומר, רוברט מננדז, ג’ון מנצ’ין ובן קרדין.

רגע אחרי ההפסד השני, מקונל טרח והצהיר כי המילה האחרונה טרם נאמרה: “הוויכוח הלגיטימי בנושא יימשך. כדאי שהממשל יימנע מהסרת הסנקציות מאיראן, עד שטהרן תכיר בזכותה של ישראל להתקיים ותשחרר אזרחים אמריקנים שנעצרו על ידה”.

מבחינתו של הנשיא אובמה, מחר, לאחר שהקונגרס יצביע על הסכם הגרעין, הוא יכול להתחיל לנקוט צעדים ממשיים ליישומו.

בתוך כך, מייקל גרסון, יועץ לשעבר בממשל של הנשיא בוש, טען ב’וושינגטון פוסט’ כי ממשלו של הנשיא ברק אובמה הציב את יישום הסכם הגרעין בראש מעייניו, ולכן יהיה מוכן למחול לאיראן על כל התגרות ואף להוריד פרופיל במזרח התיכון.

גרסון טען עוד, כי השלמת ההסכם העניקה לאיראן אור ירוק לתקוף ולהשפיל את ארה”ב בכל הזדמנות אפשרית, מתוך הבנה כי רצונו של אובאמה במימוש ההסכם מעניק לה למעשה חסינות.

“המסר של איראן נשמע ברחבי המזרח התיכון: ארה”ב לא תהיה פה לעד כדי להגן עליכם, ולכן תהא זו טעות להתייצב לצידה במאבקה נגדנו”, כתב. לדבריו, מי שטוען שאיראן תתמתן בעקבות ההסכם משלה את עצמו.

גם ה’ניו יורק פוסט’ תקף את התנהלות הממשל האמריקני –  הפעם אל מול המעורבות הרוסית בסוריה.

עורכי העיתון מלגלגים על הנשיא האמריקני וטוענים כי נשיא רוסיה חשף את הבלוף של אובמה בסוגיית סוריה: “ביוני אובמה קבע שארה”ב היא המדינה שאליה רוחשים הכי הרבה כבוד בעולם… אך כמובן, אף אחד חוץ מאובמה לא מאמין לקביעה הזו”.

גם מייקל גודווין, פרשן בפוקס ניוז הימני, ציין כי ה’ניצחון’ של אובמה מול מתנגדי ההסכם בסנט האמריקני מעניק פרס לאיראן ומשקף ניתוק בין הבית הלבן לבין העם האמריקני, המתנגד באופן נחרץ להסכם.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות