כחלון: לקצץ בתקציב לחרדים • יהדות התורה: “שכח מזה”

ביהדות התורה דוחים על הסף את ניסיונותיו של שר האוצר משה כחלון לחתוך בקצבאות הילדים ובסעיפים אחרים עליהם סיכמו עם החרדים בהסכמים הקואליציוניים • "ההסכמים אינם חדשים, כחלון ידע עליהם. איתנו לא מפרים הסכמים"
יוני גרין
כ"ה תמוז התשע"ה / 11.07.2015 23:19

כחלון נגד החרדים: היום (ראשון) היה אמור להתקיים דיון ראשון על תקציב המדינה, שצריך להיות מאושר עד סוף החודש – אלא שתכנית התקציב פשוט עוד לא מגובשת. הסיבה: ההסכמים הקואליציוניים – בעיקר אלה עם המפלגות החרדיות.

בפגישות שהתקיימו בסוף השבוע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון וראשי סיעות הקואליציה, התקשו פקידי האוצר לסתום את ה”בור” בתקציב, שגודלו מוערך ב-14-16 מיליארד שקל.

פקידי האוצר הבהירו כי הם לא מצליחים לגבש את תכנית התקציב, בעיקר בגלל הכספים הרבים שהובטחו לסיעות הקואליציה, במהלך המו”מ הקואליציוני.

ניסיונות לפשרה התקיימו גם אמש (מוצ”ש), כשמנכ”ל משרד ראש הממשלה ומנכ”ל משרד האוצר ניסו לשכנע את המפלגות החרדיות לוותר ולפרוס את העלאת קצבאות הילדים, מאחר שסוגיא זו מסתמנת כנקודת המחלוקת העיקרית.

בסוף השבוע האחרון יהדות התורה וש”ס דחו את בקשת נתניהו לקצץ בכספים הקואליציוניים שהובטחו להן. בפגישה שנערכה בין ראש הממשלה לראשי הסיעות החרדיות ניסה נתניהו להסביר כי לנוכח מצוקת המקורות בתקציב, הוא מבקש לקצץ בהקצבות, וכי העברת הכספים הקואליציוניים תוביל לקיצוצים בתקציבים החברתיים ותפגע בסופו של דבר בציבור.

גפני: מציירים תמונה שחורה

בכירים במפלגות החרדיות תקפו בחריפות את שר האוצר: “ההסכמים הקואליציוניים אינם חדשים – הוא ידע עליהם מאז הקמת הממשלה”.

ח”כ ליצמן, הדגיש כי ההסכמים הקואליציוניים סוכמו עם השרים יריב לוין וזאב אלקין, שפנו אז אל אגף התקציבים באוצר וקיבלו את הסכמתו.“אי-אפשר להאמין למשרד האוצר”, אמר ליצמן בכעס.

גורמים ביהדות התורה אמרו עוד:” אנחנו בעד בדיקת האפשרות לקיצוץ במשרדי הממשלה, איפה שאפשר להדק את החגורה, אבל לא ניתן לסגת מההסכמים. הבהרנו את זה לראש הממשלה, לממונה על התקציבים באוצר, ולשר כחלון.

“לא יהיה דבר כזה שחתמנו על משהו לפני חודש ועכשיו נקצץ בזה. אנחנו נתנגד אם ינסו להעביר את זה, אין פה שאלה בכלל. אם רוצים אותנו בקואליציה, אין דבר כזה להפר הסכם שנחתם איתנו”.

במשרד האוצר הגיבו ואמרו: “מדובר בהסכמים פוליטיים שאגף התקציבים לא לקח בהם חלק. האגף העביר התייחסות מקצועית לראש הממשלה שכיהן כשר אוצר והביע התנגדות לקבל החלטות תקציביות שלא במסגרת דיון על התקציב המדינה. החלטות אשר היה ידוע כי יובילו לחריגה מהמסגרות הפיסקאליות”.

גם ח”כ משה גפני, המשמש כיום יו”ר ועדת הכספים, הסביר כי התמונה שמצייר האוצר אינה התמונה המלאה: “יש לנו ויכוח קשה עם אגף התקציבים. הם מציגים תמונה שחורה על מצב התקציב ל-2015. התקציב מתנהל לפי תקציב חודשי של 2014, ורמת ההכנסות ממסים השנה גבוהה בכמה מיליארדי שקלים מהתחזית המקורית שהוגשה לכנסת אשתקד.

“גם סעיף החזר החובות ב-2015 נמוך לעומת אשתקד. כך שבסופו של דבר המצב לא רע ב–2015, ואי־אפשר למכור לנו לוקשים”.

גפני הוסיף כי “חלק גדול מהכספים שחלוקתם נקבעה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים אינו סקטוריאלי, אלא מיועד לכלל הציבור”.

על כמה כסף מדובר?

באתר ‘דה מרקר’ דווח כי עלות ההסכמים הקואליציוניים היא כ–9 מיליארד שקל, והם כוללים בין היתר ביטול קיצוצים בתקציבי הישיבות בהיקף של כמיליארד שקל, והקצאה של כ-20 מיליון שקל לחלוקה ליעדי דת לכל אחד מהח”כים ביהדות התורה, ש”ס והבית היהודי, כלומר כ-420 מיליון שקל.

כמו כן, לפי דרישת יהדות התורה הוסכם על ביטול הקיצוץ בקצבאות הילדים והגדלתן בכ-2.6 מיליארד שקל בשנה.

יהדות התורה תבעה הגדלה רטרואקטיבית של הקצבאות מתחילת 2015, ולבסוף סוכם על הגדלה רטרואקטיבית החל מיום השבעת הממשלה ב–14 במאי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מוסא ק א רא ף
    12/07/2015 08:54
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. לא יקום ולא יהיה. לא תקבלו קצבאות לאברכים.