נתניהו: נחוש לנאום בקונגרס; אובמה תקף: “למה החיפזון?”

נתניהו נאם הערב: "מתגבש הסכם רע ואני נוסע למנוע את זה. זה נושא קיומי, ובנושא קיומי אני מתייחס אליו עם כל האחריות שלי לביטחון ישראל" • אובמה תהה על נחיצות הביקור במסיבת עיתונאים: "למה למהר?" • ‎גורמים בישראל אמרו לסוכנות רויטרס כי נתניהו שוקל לשנות את הופעותיו בוושינגטון בשל הסערה, אבל מקורבי נתניהו מיהרו להכחיש
אליעזר היון
כ' שבט התשע"ה / 09.02.2015 19:01

ראש הממשלה ונשיא ארה”ב נאמו הערב (שני) במקביל בשני אירועים שונים והתייחסו לנאום המתוכנן של נתניהו בקונגרס. נתניהו אמר כי מטרת נסיעתו היא למנוע “הסכם רע שיסכן את קיומה של ישראל”, ואילו אובמה תהה: “למה החיפזון?”

“מיום הקמת המדינה ועד היום היו חילוקי דעות בנושאים מהותיים בין ישראל לארה”ב והיחסים נשארו איתנים”, הוסיף נתניהו. “כך יהיה גם הפעם. זה נושא קיומי, ובנושא קיומי אני מתייחס אליו עם כל האחריות שלי לביטחון ישראל, כך אני מצפה מכל אחד אחר”.

מנגד, במסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הסביר אובמה את סירובו להיפגש עם נתניהו במהלך ביקורו בוושינגטון: “אנחנו מורגלים לא לפגוש מנהיגים לפני הבחירות בארצם. גם אם אנגלה הייתה היום במצב של שבועיים לפני בחירות, היא כנראה לא הייתה מקבלת הזמנה לבית הלבן והיא גם לא הייתה מבקשת כזו.

“למה למהר?”, תהה אובמה, “אלא אם כן אתם חושבים שזה בלתי אפשרי להגיע להסכם עם איראן ואסור אפילו לבחון אפשרות כזאת. אני לא חושב ככה, משום שכנשיא ארה”ב אני גם בוחן מה יקרה אם לא נגיע לפתרון דיפלומטי”.

גורם מדיני הבהיר הערב (שני) בשיחה סגורה, כי בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנסוע לנאום בקונגרס בוושינגטון, זאת חרף הלחץ הפוליטי והתקשורתי נגדו בימים האחרונים.

לדברי הגורם, היחסים עם ארצות הברית טובים וחזקים, אך חובה על ישראל להשמיע את קולה בנושא הסכנה מאיראן גרעינית והסכם איתה.

הנאום בקונגרס יתקיים ב-3 במרץ, שבועיים לפני הבחירות בישראל. “נתניהו איתן בדעתו לנאום בפני שני בתי הנבחרים”, אמרו מוקדם יותר היום מקורביו של נתניהו.

המשבר סביב הנאום נוצר לאחר שיו”ר בית הנבחרים, ג’ון ביינר הרפובליקני, הזמין את נתניהו לנאום ללא תיאום עם הבית הלבן. הנשיא ברק אובמה ושר החוץ ג’ון קרי הודיעו כי על פי תקנון הממשל האמריקני, הם לא ייפגשו עם ראש הממשלה בזמן ביקורו, בשל הקרבה לבחירות.

סגן הנשיא ג’ו ביידן לא ישהה בארצות הברית במהלך ביקורו של נתניהו ולא ישב לצדו של יו”ר בית הנבחרים במהלך הנאום.

קודם לכן היום התפרסם דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, לפיו על פי מקורות ישראלים, ראש הממשלה שוקל לבטל את נאומו בקונגרס שתוכנן לחודש הבא.

לפי הפרסום, נתניהו שחושש מהאווירה המתוחה שנוצרה בין ישראל לבית הלבן, שוקל לבטל את נסיעתו לחלוטין, או לחילופין לנאום רק בפני הכינוס השנתי של איפא”ק.

על פי הפרסום, אופציה נוספת הנשקלת על ידי נתניהו, היא נאום בפני מושב סגור של הקונגרס – ללא כלי תקשורת – במקום נאום שיועבר בשידור ישיר בזמן צפיית השיא. בדרך זו מקווים הבכירים להפחית מההד הציבורי שיינתן לנאום.

בתוך כך, פורסם באתר גלי צה”ל כי גורמים בוושינגטון הציעו בימים האחרונים לראש הממשלה, לוותר על נאומו בקונגרס לטובת פגישות סגורות עם ראשי הסיעות והוועדות הבכירות בקונגרס. לפי ההצעה, נתניהו ינאם בכל מקרה בוועידת איפא”ק, השדולה הפרו-ישראלית.

הרעיונות האלה עלו על שולחנו של נתניהו כבר לפני שבוע, עוד לפני שסגן נשיא ארצות הברית הודיע שלא יהיה נוכח בזמן נאום ראש הממשלה, כך שהיה ניתן היה למנוע את המבוכה הזו, אם נתניהו היה מחליט לקבל את ההמלצה לפני כמה ימים.

לנוכחות של סגן הנשיא יש משמעות רבה לאור העובדה כי הוא משמש גם כנשיא הסנט, ונוהג להשתתף במושבים משותפים של שני בתי הנבחרים, במיוחד כאשר מופיע מנהיג זר לנאום חגיגי.

כאמור, למרות הפרסומים, בסביבתו של ראש הממשלה דוחים את הדיווחים ומבטיחים כי נתניהו ינאם כמתוכנן בפני הקונגרס.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות