איך מצביעים? איפה? • המדריך המלא לבחירות ברשויות המקומיות

החל מ-7:00 בבוקר ייצאו מיליונים לבחור את ההנהגה של הרשויות המקומיות לחמש שנים • אז מי זכאי להצביע? מאיזה גיל ניתן לשלשל מעטפה? מתי יתקיים סיבוב שני - אם צריך? איך תדע מה מיקום הקלפי בה אתה מצביע? ומתי משתמשים בפתק ירוק? • כל מה שאתם צריכים לדעת
יוני גרין
י"ח אדר א' התשפ"ד / 27.02.2024 02:03

 אחרי דחיה של ארבעה חודשים בעקבות המלחמה: היום (שלישי) יוכלו לצאת יותר משבעה מיליון ישראלים בעלי זכות הצבעה להצביע בבחירות לרשויות המקומיות.

ברחבי הארץ יפעלו למעלה מ-11 אלף קלפיות ב-242 רשויות.

בבחירות לרשויות המקומיות מתמודדים 24,910 מועמדים בכ-3,705 רשימות. 801 מועמדים מתמודדים על תפקיד ראש הרשות, מתוכם 83 הן נשים, ו-474 מתוכם הם מתמודדים שלא התמודדו בעבר על ראשות עיר או מועצה.

ספירת הקולות תחל לאחר סגירת כלל הקלפיות. בשל מספר משרתי המילואים הגבוה צופים במשרד הפנים כ-400 אלף מעטפות כפולות, פי 4 מהבחירות הקודמות. בשל כך פרסום תוצאות האמת עלול להתעכב משמעותית.

מרגע תחילת ספירת הקולות, יפורסמו התוצאות באופן הדרגתי באתר משרד הפנים.

ההערכה היא שתוצאות האמת הסופיות יימסרו רק בתחילת השבוע הבא.

איך מצביעים?

רוב הקלפיות ייפתחו להצבעה החל מהשעה 07:00 וייסגרו בשעה 22:00. ביישובים קטנים שבהם עד 350 בוחרים ובקלפיות מיוחדות – בבתי החולים, בדיור מוגן, בבתי אבות ובבתי הסוהר – הקלפיות יינעלו בשעה 20:00.

הקלפיות ייפתחו להצבעה החל מהשעה 07:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה. על המצביעים להגיע עם תעודה מזהה הנושאת תמונה של הבוחר. כל אחד יקבל מוועדת הקלפי שתי מעטפות – לבנה וצהובה.

בכניסה אל מאחורי הפרגוד צריך לבחור שני פתקים – הפתק הלבן עם אותיות הרשימה אותה בוחרים למועצה, והפתק הצהוב – עם המועמד שבוחרים לראש הרשות.

מי רשאי להצביע?

להבדיל מהבחירות לכנסת, כל מי שהוא לפחות בן 17 ורשום במרשם התושבים כתושב הרשות ביום חתימת פנקס הבוחרים – שנסגר 47 יום לפני מועד הבחירות.

השנה פנקס הבוחרים נסגר ב-14 בספטמבר. כלומר: יכולים להצביע מי נולדו ביום 7.11.2006 או לפניו – ולא מי שמלאו להם 17 לאחר מכן. כל מי שמלאו לו 17 שנים אחר כך  – לא יוכל להצביע.

מהו אמצעי זיהוי כשר בקלפי?

כאשר מגיעים לקלפי יש להזדהות בפני מזכיר ועדת הקלפי, באמצעות אחד ממסמכי הזיהוי הבאים:

תעודת זהות של הבוחר, רגילה או ביומטרית, הנושאת תמונה של בעל התעודה ושהונפקה על-ידי משרד הפנים. ספח תעודת הזהות בלבד אינו מהווה מסמך זיהוי ואין חובה לבוא עמו. אין חובה שתעודת הזהות תהיה בתוקף, אך התמונה צריכה להיות עדכנית.

1. דרכון בתוקף של הבוחר, הנושא תמונה של בעל הדרכון.
2. רישיון נהיגה ישראלי בתוקף, הנושא תמונה של בעל הרישיון ושניתן לפי פקודת התעבורה.
3. תעודה צבאית אישית בתוקף של הבוחר, הכוללת את תמונת בעל התעודה.
4. תעודת מעבר תקפה הנושאת תמונה של בעל התעודה.​

מתי משתמשים בפתק ירוק?

ברשות שבה יש רק מתמודד אחד לראשות העיר – תתבצע הצבעה בעד ונגד המועמד. ההצבעה בעד המועמד תהיה באמצעות פתק צהוב הנושא את שם המועמד כפי שאושר, וההצבעה נגד המועמד תהיה באמצעות פתק ריק בצבע ירוק.

מה עושים אם חסרים פתקים בתא ההצבעה?

ניתן להצביע גם בפתק לבן ריק – עליו יש לרשום בעט כחול ובכתב יד ברור ככל האפשר, את אות/אותיות הרשימה למועצת הרשות, או אות/אותיות עם הכינוי של הרשימה.

האם יש חובה להביא את ה’הודעה לבוחר’ לקלפי?

לא, אין הכרח בהגעה לקלפי עם ההודעה לבוחר, מאחר ואין צורך רשמי בהודעה זו לצורך ביצוע ההצבעה בקלפי. ההודעה לבוחר מפרטת את מקום הקלפי שבה הבוחר רשום ואת מספרו הסידורי של הבוחר בקלפי, ובכך מסייעת לחברי ועדת הקלפי באיתור שם המצביע ברשימת הבוחרים בקלפי.

מה הן מעטפות חיצוניות?

המעטפות החיצוניות נועדו למצביעים אשר מסיבות שונות מצביעים בקלפי שאינה משויכת לכתובת המגורים שלהם. למעטפה החיצונית יוכנסו מעטפות ההצבעה הרגילות שאליהן הכניס הבוחר את פתקי ההצבעה (פתק צהוב למעטפה צהובה, פתק לבן למעטפה לבנה ובמידת הצורך, פתק כחול למעטפה כחולה).

על גבי המעטפה החיצונית ירשמו פרטי הבוחר. המעטפה החיצונית מגיעה לוועדת הבחירות ברשות אליה משויך הבוחר וקודם לספירת הקולות מתוכה תבוצע בדיקה כדי לוודא שהבוחר לא הצביע יותר מפעם אחת. כל זאת תוך שמירה על אנונימיות ההצבעה של הבוחר.

מתי סיבוב שני? 

ברשויות שבהן יש צורך בסיבוב שני, משום שאף אחד מהמועמדים לא זכה ב-40% מהקולות, הוא נערך בדרך כלל 14 יום לאחר הסיבוב הראשון. אולם הפעם הזו הסיבוב השני הוקדם ל-10 במרץ, בגלל תחילת חודש הרמדאן.

מי זכאי ליום חופש?

יום הבחירות נחשב כיום שבתון, לכל דבר ועניין. ישנם עובדים חיוניים שמחויבים לעבוד – ואלה אינם זכאים ליום חופש. לכן, הם גם מקבלים תשלום רגיל.  מנגד,  מי שאינו עובד חיוני ובוחר למרות זאת לעבוד – הוא יקבל 200 אחוז על אותו יום או תשלום רגיל בתוספת יום חופשה בתשלום.

איפה אין בחירות? 

ב-14 רשויות מקומיות שפונו בעקבות המלחמה לא יתקיימו בחירות. על פי החלטת שר הפנים, ואלה יתקיימו בתוך חמישה חודשים ממועד חזרת התושבים ליישובים.

איך אדע מה מיקום הקלפי בה אני מצביע?

משרד הפנים מפעיל מודיעין בחירות אינטרנטי כדי שתוכלו לדעת היכן אתם מצביעים – לחצו כאן לאיתור קלפי​.

בנוסף, לרשותכם מגוון אמצעים כדי לברר האם הנכם נכללים בפנקס הבוחרים ומהו מקום ההצבעה שלכם:

מענה אנושי – מוקד טלפוני:

טלפון: 1-800-101975, 073-2458358

ביום הבחירות 27.2.24 המוקד יפעל בין השעות 06:00-22:00.

​השירות יינתן בשפות עברית, ערבית, אנגלית, רוסית ואמהרית . ​

שירות עצמי – מוקד טלפוני

טלפון: 1-800-101975, 073-2458358

שעות פעילות: 24/7

שירות עצמי – מסרונים  (SMS)

טלפון: 053-3801464

שעות פעילות: 24/7

שירות עצמי – ווטסאפ

טלפון: 053-3801464

שעות פעילות: 24/7

איך החיילים מצביעים?

הבחירות לרשויות המקומיות בצה”ל נמשכו לאורך כל השבוע ויגיעו לשיאן היום:

• ייפתחו בצה”ל כ-570 קלפיות במספר מיקומים, לרבות באזורי הלחימה.

• ⁠הקלפי הדרומית ביותר הוצבה במוצב טאבה (אילת) והצפונית ביותר בהר דב.

• כשליש מהקלפיות בצה”ל הינן קלפיות שנפתחו להצבעה מוקדמת ברצועת עזה, בגבול הצפון וביו”ש.

• כלל החיילים יוכלו להצביע ביום הבחירות החל מהשעה 08:00 בבוקר ועד הערב לא יאוחר מהשעה 21:00, בהתאם לצרכים המבצעיים.

• קלפיות ניידות יעודיות תפעלנה בין המוצבים, כיפות ברזל וכיתות הכוננות בישובים על מנת להגיע לכלל כוחות צה”ל ולתת להם לממש את זכות ההצבעה שלהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות