סמוטריץ’: למה “לחוצים” לעסקה? מנהלים את זה הכי הזוי שאפשר

השר בכנס ירושלים: "אנחנו לא נציף את הרחובות במחבלים, עשינו את זה עם גלעד שליט ועכשיו משלמים את פירות הבאושים. מאוד רוצים להחזיר את החטופים אבל צריך בצורה אחראית" • הלחצים על ישראל להסכים למדינה פלסטינית: "אשמח לשמוע את בני גנץ מביע את התנגדותו"
חרדים 10
ט"ז אדר א' התשפ"ד / 25.02.2024 17:23

השר בצלאל סמוטריץ’ אומר כי נוצר מצב אבסורדי לפיו ישראל תצטרך לשלום מחיר גבוה יותר בעסקה לשחרור חטופים – מאשר בעסקה שקדמה לה.

כיצד אני יכול להזדהות בקלפי? מהן שעות הפתיחה של הקלפיות?

בראיון לפרשן עמית סגל בכנס ירושלים ה-21 תהה סמוטריץ’ מדוע בישראל משדרים לחץ: “יש מחירים כואבים, כולל הבוקר, אבל הלוחמים שלנו בסך הכול ישנים טוב ואוכלים טוב. הכלכלה שלנו חוזרת ברוך השם לתפקד, מתאוששת. בחמאס, מיליון וחצי אנשים חיים בתנאי פליטות בחורף, בגשם, באוהלים. הלחץ שם הולך וגובר ואיכשהו אנחנו אלה שלחוצים והם יושבים ורגועים.

“אנחנו מנהלים את זה הכי הזוי שאפשר”, תקף. “זה א’ וב’ של מו”מ שכשאתה להוט, אתה תשלם יותר”.

לדבריו: “יש כאן דבר הזוי. חזרנו להילחם בכל הכוח וצה”ל עושה עבודה באמת טובה בעזה. העסקה הקודמת הייתה עסקה במפתח סביר, אחד לשלוש מחבלים על חטוף ו-10 חטופים על כל יום הפוגה. ההיגיון מחייב שהעסקה הקרובה תהיה בתנאים עוד הרבה יותר טובים, כי כתשנו את חמאס וסינוואר אמור לשבת עכשיו במחילה שלו בתודעת כניעה ושבירה ולתת לנו את החטופים שלנו.

“המצב שבו אחרי כל כך הרבה חודשי לחימה, אנחנו במצב שבו צריכים לוותר, הוא לא מתקבל על הדעת. אנחנו מצד אחד רוצים לשבור את התלות האזרחית בחמאֿס, מצד שני משמרים את היכולות האזרחיות שלהם. הדבר שצריך להשתנות זה השיח באולפנים וברחוב. אני מתנגד לעסקה שבה המפתחות גדולים יותר, ההפוגה גדולה יותר. אין בזה היגיון”.

לדבריו “המחיר כעת בלתי מתקבל על הדעת. אנחנו לא נציף את הרחובות במחבלים, עשינו את זה עם גלעד שליט ועכשיו אנחנו משלמים את פירות הביאושים. אנחנו מאוד רוצים להחזיר את החטופים אבל צריך לעשות את זה בצורה אחראית”.

דבר ראשון בקלפי: מה תעשו אם תהיה אזעקה כשאתם בוחרים?

הוא הדגיש: “למלחמה יש סדר עדיפויות –  ניצחון על החמאס ושלא יהיה איום מעזה על ישראל והחזרת החטופים. אני חושב שהסתירה ביניהן היא דבר שנוצר כדי לקדם מטרות. סינוואר לא רוצה את החטופים אפילו לא כדי להציל את שלטון חמאס בעזה, אלא כדי לפרק את החברה הישראלית. אנחנו עובדים כדי להחזיר את החטופים והדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא למקסם את הלחץ הצבאי, הדרך הרעה ביותר היא להראות כמה אתה לחוץ ומוכן לשלם כל מחיר”.

השר הלין על הצורה בה מוצגת המלחמה בתקשורת. “מי שפותח עיתונים וטלוויזיה במדינת ישראל חושב שאין סיכוי לנצח. אני אומר לכם – אנחנו ננצח גם בדרום, גם בצפון, אין דבר חשוב יותר כרגע לכלכלה מניצחון, לא תהיה כלכלה בלי ניצחון ולא יהיה ביטחון בלי ניצחון. זה אירוע, מנהלים אותו נכון, לא להיבהל יותר מדי, ובעזרת השם נעשה ונצליח”.

על דבריו ברשת ב’ שעוררו סערה טען השר: “אני אחד הבודדים שהיה לו אומץ להגיד שרוב הציבור חושב, והמתקפה לא נגדי אלא נגד כל הציבור שאני מייצג. אמרתי שעניין החטופים חשוב אבל לא הכי חשוב. תראה כמה אש חטפתי בשבוע שעבר על זה שאמרתי את הדבר הנכון ההגיוני ביותר”.

הוא נשאל כיצד הוא משפיע בממשלה – וענה: “השפעתי על העברת כספים לרשות. יצרנו מצב שהאמריקנים ערבים לכך שלא יעבור כסף לעזה. זו עבודה שעושים אותה לאט, בשקט ובצורה יסודית, בלי כותרות והכרזות. לפני המלחמה הכשרנו הכי הרבה יחידות דיור. אני מאמין בלעשות את הדברים באופן שקט ובלי הכרזות. שכשיגיע הזמן להעריך – הציבור יעשה את זה”.

השר סמוטריץ’ התייחס גם לדבריו של השר חילי טרופר בכנס, בנוגע להתנגדות להקמת מדינה פלסטינית. “אשמח מאוד שבני גנץ יגיד את זה בקולו. העברנו החלטה שמתנגדת למדינה פלסטינית והוא התנגד, שינינו את זה לכך שאנחנו מתנגדים להחלטה חד צדדית ועל זה חתמו כולם. בני גנץ אירח את אבו מאזן בביתו. הוא דחף כל הזמן לשיח על היום שאחרי, מה זה היום שאחרי? הרשות הפלסטינית תעשה רפורמות? אני אומר בקול חד משמעי, אין ולא תהיה מדינה נוספת מהים לירדן ולא שום ישות תומכת טרור.

“אשמח לשמוע את בני גנץ אומר את זה בקולו ולא שולח את חילי טרופר. זה נכון, צריכים לשמור על האחדות ולנהל את המחלוקות בצורה אחרת, אנחנו ניהלנו את זה בצורה עניינית. לא איימנו לפרק את הצבא, אבל גם אנחנו עושים חשבון נפש. שאף אחד לא יתבלבל, יש ימין ויש שמאל ויש מחלוקות ודעות שונות. אני מציע לא לטשטש את המחלוקות ולא להיות תמימים ולחשוב שהכל עבר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות