ביבי ודרעי זעמו על הגשת החוק • הליכוד: לא על הפרק ולא יקודם

חוק היסוד שיפטור את תלמידי הישיבות מגיוס וישווה את תנאיהם לשל חיילים הוגש הבוקר על ידי יהדות התורה - ועוררה מיד סערה • ש"ס: "חיבלו במטרה וגרמו להסתה" • גם ח"כי הקואליציה זעמו: "חברי החרדים, טאקט היא לא מילה גסה" • יהדות התורה מתפתלת: "מועד ההנחה הוא מקרי"
אריה ריבקינד
ז' אב התשפ"ג / 25.07.2023 12:29

ח”כ משה רוט מיהדות התורה הניח הבוקר (שלישי) על שולחן הכנסת את “הצעת חוק יסוד: לימוד תורה”, שקובעת כי לימוד תורה ייחשב שירות משמעותי, ומי שיקבלו על עצמם להתמסר אליו לתקופה משמעותית “ייחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל ואת העם היהודי”.

בן, בת, אח, אחות – רווקים? לרבים שמסרו שמות עבד בשנה החולפת

החוק הובטח לסיעות החרדיות בהסכמים הקואליציוניים כפתרון משפטי שנועד למנוע מבג”ץ לבטל את חוק הפטור מגיוס גם ללא פסקת התגברות. בעקבות הסערה הציבורית והפוליטית שעוררה הצעת החוק, טענו בליכוד כי היא “לא עומדת על הפרק ולא תקודם”.

מיד עם הפרסום על הגשת הצעת החוק – פרצה סערה פוליטית.

נתניהו ודרעי זעמו על עיתוי הנחת הצעת החוק, ללא תיאום מוקדם. הפרשן עמית סגל דיווח, כי בלשכת נתניהו נערכות התייעצויות כיצד להגיב למהלך של אגודת ישראל שלא היה מתואם עימו.

בליכוד פרסמו הודעה בה נאמר: “הצעת חוק לימוד התורה אינה על הפרק ולא תקודם”.

גם בש”ס ובדגל התורה הביעו פליאה על הגשת הצעת החוק ואמרו כי מדובר במהלך שלא סוכם עימם.

במפלגת ש”ס תקפו את המהלך: “בהלם מהפרסום של חוק יסוד לימוד התורה שהונח ללא ידיעתנו ונגד דעתנו, דבר הגורם נזק עצום למאמצים להגנת בני הישיבות. לצערנו, מי שפרסם זאת בעיתוי הנוכחי, בעיצומו של משבר אזרחי וקרע חמור בעם, חיבל במטרה וגרם להסתה חמורה כנגד בני הישיבות”.

בעקבות הסערה, סיעת יהדות התורה פרסמה הודעה:

“כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני ימצא פתרון מוסכם על כלל סיעות הקואליציה בנושא הגיוס. הצעת החוק הוכנה בזמנו על ידינו כחלק מהפתרון הכולל. מועד ההנחה על שולחן הכנסת הוא מקרי וכל הנושא יגובש בהסכמות בין מפלגות הקואליציה. אנו מצרים על כל מי שמנסה לתלות בהצעה מה שאין בה”.

לפי חדשות 12, חברי יהדות התורה הגישו את החוק בתזמון הנוכחי על מנת שיצבור 45 ימי הנחה בפגרה, אך לא שיערו את עוצמת התגובה ולכן מחפשים דרך אחרת להגן על חוק הגיוס, אולי באמצעות פסקת התגברות ישירה.

מי שבלטו בהתנגדות לחוק היו ח”כים ושרים מהליכוד והקואליציה.

שר התפוצות עמיחי שיקלי תקף: “לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקק לחקיקה, וכך ראוי שישאר הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה – לא בקולי”.

שר החינוך יואב קיש: “דווקא כאחד שמאמין שלימוד התורה הוא ערך עליון במדינה יהודית, החוק המוצע כעת הוא חוק נטול כל הגיון, גם בתוכנו וגם בתזמונו. שירות צבאי הוא ערך עליון במדינה היהודית, עלינו לקדש אותו, לעודד אותו ולשמור עליו מכל משמר”.

שר הביטחון יואב גלנט: “השירות בצה״ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים.

‏”חשוב לזכור: אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה״ל לבין לימוד תורה. הגנת המדינה במסגרת השירות בצה״ל היא ערך עליון. ‏נמשיך להבטיח שמי שנותן יותר – יקבל יותר”.

השר אופיר סופר: “לימוד התורה הוא ערך חשוב שאין עליו שום עוררין. הסגנון וההתנהלות סביב הסוגיה בימים כל כך נפיצים משחקים לידיי הקיצוניים החפצים בפירוד העם. כחברי הקואליציה עלינו לפעול בעיקר בעת הזו באחריות, בכובד ראש ושיקול דעת”.

מי שהצטרפה לביקורת על המהלך היא חברת הכנסת טלי גוטליב: “לא אצביע לחוק יסוד לימוד תורה. לא כי לימוד תורה אינו ערך חשוב בפני עצמו, אלא כי זה לא עניין לחקיקה בחוקי יסוד. מוטב שלא היתה מוגשת הצעת החוק הזו כלל. חברי החרדים טאקט היא לא מילה גסה”.

ח”כ משה סעדה: “הצעת חוק יסוד התורה, לא רק שאינה מוסיפה קדושה אלא פוגעת ומחללת את התורה ולומדיה. בנוסף היא שופכת שמן על מדורת השנאה והפילוג מבית מדרשו של אהוד ברק וחבר מרעיו.

“זו הצעת חוק שמוטב שלא הייתה באה לעולם. אפעל לחזק את לומדי התורה אך אפעל נגד קידום החוק וברור לי שהוא אכן לא יקודם”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות