השר פרוש: “לעת עתה, ההודעה שלי לראש הממשלה שרירה וקיימת”

השר מאיר פרוש ופרויקטור מירון יוסי דייטש הופיעו היום בדיון בוועדה לביטחון לאומי על ההיערכות להילולא • דייטש: "אם זה לא יסתדר ב-24 שעות הקרובות, אני אמליץ לשר למשוך את ידו" • המשטרה: "כרגע אין מתווה ושום דבר אופרטיבי לא הוחלט"
אריה ריבקינד
ח' אדר התשפ"ג / 01.03.2023 11:55

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, הופיע היום (רביעי) בדיון בוועדה לביטחון לאומי על ההיערכות להילולא במירון – והצהיר כי לפי שעה הוא פורש מתפקיד השר הממונה על ההילולא במירון.

פרוש ציין כי עם הקמת הממשלה נקבע כי שר מטעם יהדות התורה יכהן כשר האחראי על אירועי ההדלקה במירון ובשאר השנה הניהול השוטף של האתר הוא בידי המרכז למקומות הקדושים.

“התברר כי מפיק האירוע שניהל גם בשנה שעברה את האירוע, אינו כפוף למשרדנו אלא הוא כפוף למרכז למקומות הקדושים במשרד הדתות. במצב זה, שאני נושא באחריות לאירוע מבלי הסמכויות הודעתי במכתב לממשלה שההתפטרות שלי שרירה וקיימת. אם לא יהיו לי הסמכויות, אני לא השר האחראי”.

פרויקטור מירון, יוסי דייטש, אמר בדיון בוועדה: “אם זה לא יסתדר ב-24 שעות הקרובות, אני אמליץ לשר למשוך את ידו. אם יסחבו אותנו עכשיו, אני אגיד לשר שאני לא יכול להמשיך”.

לדברי דייטש,  מדובר באירוע הכי מסובך במדינת ישראל כאשר צל האסון מרחף מעל. לדבריו, יש ריבוי של לוקחי חסות וקשה מאד לקחת אחריות כאשר בהובלת האירוע אין סמכויות. “קיימתי למעלה מ-100 פגישות וראיתי שיש נכונות עזה לעזור ולסייע. שנה שעברה האירוע אמנם היה בטוח אך היתה חסרה השמחה. אם נשים את האגו שלנו בצד ונעבוד בשיתוף פעולה אז יצא הטוב ביותר. כולי תקוה שראש הממשלה וגופים נוספים יכנסו לתמונה בסוף היום. תנו לנו לעבוד על מנת שהאירוע יצליח”.

יו”ר הוועדה, ח”כ פוגל אמר, כי “מדובר באירוע האזרחי הגדול בישראל. לפני כשנתיים התרחש אסון נורא שם נהרגו 45 אנשים ונפצעו למעלה מ-150 ואסור שהדבר הזה יחזור. האירוע בשנה שעברה עבר בשקט יחסי אבל זה לא פותר אותנו מלהתכונן לאירוע ולעבור אותו בצורה הטובה ביותר”.

ח”כ ישראל אייכלר: “אני חרד למה שיקרה בל”ג בעומר ואני מקווה שלאחר מכן נוכל לשבת ולדבר על הצלחתו. על האירוע לעבור בשלום ואני מגבה את חברי הרב השר מאיר פרוש. אני אומר למשטרה אל תמנעו להגיע ואל תסללו אותם לשביל אחד, יש לפזר את ההמון בכל ההר. אני רואה עכשיו שכבר מהתחלה יש שאלה בעניין מי ימלוך? צריך שתהיה סמכות אחת, שזה יהיה בידי השר והפרוייקטור”.

רפ”ק שמואל פיאמנטה, משטרת ישראל , אמר כי חודשיים לפני האירוע אין מתווה ושום דבר אופרטיבי לא הוחלט כאשר לעומת שנים עברו, בתקופה זו הכוחות כבר היו בשטח להכנות במתחם. “האחריות של הפרויקטור והשר צריכה להיות על כלל האירועים ולא רק על ההדלקה. בשנה שעברה היו בעיות קשות מאד כאשר הגשנו דרישות למפיק וכל אחד גלגל אחריות אחד לשני. אני מקווה שהפעם יהיה גורם אחד שנוכל לקבל תשובות ומענה. בנוסף טרם הוסדר מהו הבסיס החוקי שאנחנו פועלים באירועים הללו. יש פערים מהותיים וחייבת שתהיה הסדרה של גורם אחד בלעדי”.

יו”ר הוועדה, ח”כ פוגל, אמר בסיום הדיון: “אנחנו בקצה הזמן ואנחנו נעשה הכל כדי שהאירוע יצא לפועל ויצליח. אבל לא ניקח סיכונים בחיי אדם. נקיים סיור וישיבת מעקב. אני לא רוצה להגיע להמלצה שאסור לקיים את האירוע”.

אתמול הודיע השר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא מתפטר מתפקידו כשר הממונה על הילולת הרשב”י במירון לשנת תשפ”ג, בעקבות פיצולי הסמכויות על הפקת האירוע, ניסיונות להכשלת הפרויקטור, לדבריו, וחוסר היענות לצרכים הדחופים לקראת ההילולא הקרובה.

מדובר בריב סמכויות מול ‘המרכז למקומות הקדושים’ והמשרד לשירותי דת של ש”ס, הנוטלים לעצמם, לדבריו, סמכויות שלא כדין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות