האופוזיציה החרימה: ההתגברות ופסילת חוקים אושרו בוועדה

ועדת החוקה אישרה, ברוב של 9, את החלק השני ברפורמה המשפטית: הביקורת השיפוטית ופסקת ההתגברות • ח"כי אופוזיציה הורחקו - ואחר כך החרימו את ההצבעה • ח"כ עפר כסיף תקף: ״זאת דיקקטורה, לא נהיה חלק מזה״ • ח"כ טלי גוטליב: "התנהגות ברברית של האופוזיציה"
חרדים 10
ח' אדר התשפ"ג / 01.03.2023 10:53

ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) לקראת קריאה ראשונה את החלק השני ברפורמה המשפטית, שעוסק בביקורת שיפוטית על חקיקה ופסקת ההתגברות.

ההצעה אושרה ברוב של 9 חברי ועדה ללא מתנגדים, לאחר שהאופוזיציה החליטה להחרים את ההצבעה.

במהלך הדיון התפתחו עימותים בין חברי הוועדה ליו”ר הוועדה שמחה רוטמן, שבעקבותיהם הורחקו חמישה חברי כנסת.

ח״כ יואב סגלוביץ הוצא מהוועדה לאחר שביקש לתת לחברי הכנסת לתת הצהרות פתיחה בתחילת הדיון, דבר הנהוג לעשות לפני הצבעות.

ח”כ מאיר כהן הורחק גם הוא וצעק לרוטמן: “השתגעת לגמרי”.

כמו כן, הורחקו ולדימיר בליאק, עידן רול, מרב בן ארי ורק בן ברק. ח”כ עופר כסיף זעם על רוטמן: “אתה מתנהג כדיקטטור. לא מאפשרים לחברי כנסת להשמיע את קולם”.

ח”כ רן בן ברק מיש עתיד אמר לרוטמן: ”תעצרו את החקיקה אתם גורמים לחורבן מדינת ישראל”.

ח”כ יואב סגלוביץ מיש עתיד, חבר ועדת חוקה: “עקב הקרקס שהתנהל היום בוועדת חוקה והדורסנות המחפירה של יו”ר הוועדה שדוהר להרס הדמוקרטיה, החליטו חברי האופוזיציה בוועדה להחרים את ההצבעה. לא נשתף פעולה עם ביזיון הכנסת ובזיון חברי הכנסת. הם לא ישתיקו אותנו. לא נוותר ולא נכנע לכאוס”.

במהלך הדיונים לקריאה הראשונה שונה הנוסח כך שהרוב הנדרש לפסילת חוק יעמוד על 80% מההרכב המלא של שופטי בימ”ש העליון וכן הוטמעו הוראות הנוגעות לביקורת שיפוטית הנוגעת להליך החקיקה במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת.

על פי ההצעה, כדי לפסול חקיקה רגילה של הכנסת יידרש בית המשפט העליון להתכנס בהרכב מלא של 15 שופטים, כאשר לפחות 12 מהם יחליטו לפסול את החוק. גם לאחר פסילה תוכל הכנסת להתגבר עליה ולחוקק את החוק שנפסל מחדש ברוב של 61 חברי כנסת.

בהמשך, יו”ר הוועדה ח”כ רוטמן הודיע כי הוא דוחה את הצבעה על הרביזיה ליום ראשון: “מאחר ועלתה טענה לסוגית תכולת החוקים, ומאחר וחלק מחברי האופוזיציה לא היו אחראים לבלגן ולא קיבלו את ההזדמנות לדבר, את ההצבעה על הרביזיה נקיים ביום ראשון, לאחר שנאפשר עוד זמן דיבור אקסטרה לפני ההצבעה”.

עוד אמר: “האופוזיציה לא עשויה מעור אחד, יש גורמים שבאו לחרב את הדיון ויש כאלו שיש להם מה לומר ולא ניתנה להם הזכות לדבר. אנחנו עושים זאת לפנים משורת הדין לאחר שמיצינו את הדיון. לא תזיק מחווה של רצון טוב לאותם הח”כים. חשבתי שיש עם מי לדבר ועם חלקם אף סיכמתי את סדרי הדיון באופן שקט ואז זה התפוצץ”.

ח”כ חנוך מלביצקי וח”כ משה סעדה הגיבו: “פרס לקרקס”, “חוטא יוצא נשכר”.  ח”כ טלי גוטליב: “זו הצגה הזויה של אנשים שלא מעניין אותם לדבר, זו התנהגות ברברית של האופוזיציה, זו גדלות שנתת להם לדבר היום, בגלל ההפגנות לכל אחד מאיתנו הוצמדה אבטחת אישים”.

ח”כ יצחק פינדרוס: “אבקש שבזימון שייצא ליום ראשון תהיה שעת הצבעה. הח”כים שצעקו שלא דיברו, קיבלו חצי שעה כל אחד וסיימנו מוקדם מהמתוכנן כי לא היה להם מה לומר”.

הקואליציה במסר לעצירה זמנית של חקיקת הרפורמה

מוקדם יותר היום פורסם בתוכנית “הבוקר הזה” ברשת ב, כי בקואליציה מוכנים לעצור את קידום הרפורמה לטובת הידברות, בפעם הראשונה מאז החל הליך החקיקה.

לפי המסר שהעבירו גורמים בקואליציה לחברים באופוזיציה, בקואליציה מוכנים לא לקיים בשבוע הבא דיונים במליאה ובוועדת החוקה בנוגע לקידום חוקי הרפורמה אם באופוזיציה יסכימו לקיים הידברות באותם ימים.

הרעיון שעומד מאחורי ההצעה הוא להרחיב את הפוגת ימי הפורים לשבוע כולו. בימים שלישי ורביעי יחול פורים וגם ככה לא תהיה פעילות בכנסת. המסר של אותם גורמים בקואליציה היה שהם מוכנים שלא לעסוק בדיוני הרפורמה גם בימים ראשון ושני שבהם כן יהיו דיוני ועדות וישיבות מליאה ולהפוך את השבוע הבא לכזה שלא תקודם בו החקיקה בתמורה להידברות מול האופוזיציה.

למעשה, לאחר ההצבעה שצפויה היום בוועדת חוקה על החלק השני של הרפורמה, שעוסק בביקורת שיפוטית על חקיקה ובפסקת ההתגברות, יהיה שבוע וחצי שבו מוכנים בקואליציה שלא לקיים דיונים ברפורמה אם באופוזיציה ייענו להצעה ויסכימו להגיע לשיחות.

בקואליציה הבינו שהסיכוי לקדם הידברות עם ראשי האופוזיציה נמוך.

לכן, מובילי הרפורמה המשפטית שר המשפטים יריב לוין, ויו”ר ועדת החוקה שמחה רוטמן במגעים עם גורמים משפטיים מצידה השני של המפה הפוליטית.

חלק מהמגעים מתנהלים בבית הנשיא יצחק הרצוג או בחסותו, וחלקם כבר מניבים תוצאות. בשאלות לגבי הגבלת פסילת חוקים לבית המשפט העליון בהרכב מיוחד, מניעת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד ושינוי עילת הסבירות במשפט המנהלי מסתמנות הסכמות בכמה מישורים, שירככו את הרפורמה המשפטית.

עם זאת, הסוגייה שבמוקד המחלוקת נותרה הועדה לבחירת שופטים – ובה טרם התגבשו פשרות שמוסכמות על מי מהצדדים.

ח”כ גדעון סער אמר בריאיון לאריה גולן ברשת ב על הדיווח: “אני מקווה שזו לא הצעה פורומית. אם תהיה עצירה מלאה גם בוועדות וגם במליאה של הרפורמה נהיה מוכנים להיכנס לשיח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות