זיס-מן: עורך החדשות של העולם הליטאי ובעל טור פופולרי ומשפיע

אריה זיסמן, עורך החדשות של היומון 'יתד נאמן', ביטאון 'דגל התורה', כותב כבר מזה חצי יובל שנים את 'מקור נאמן', טור שבועי פופולרי ומשפיע • הוא אינו מתחזק חשבונות ברשתות החברתיות, אבל אחראי על עריכת הגיליון בעל הרייטינג הגבוה ביותר במגזר החרדי
דוד רוטנברג • פרויקט מיוחד
ט"ו חשון התשפ"ב / 21.10.2021 01:30

אריה זיסמן, עורך החדשות של היומון ‘יתד נאמן’ ובעל הטור הפופולרי ‘מקור נאמן’, המתפרסם במוסף ‘יתד השבוע’ כבר חצי יובל שנים, החל את דרכו בביטאון ‘דגל התורה’ לפני כ-30 שנה, ככתב בצפון.

זיסמן, שכבר כילד כתב בעיתון ‘גיליון לנוער’ של הנוער האגודתי, ביקש לאחר חתונתו לנצל את היותו תושב חיפה, כדי לכסות את המתרחש בערי הצפון עבור אחד העיתונים החרדיים שיצאו-לאור באותם ימים. יום אחד הגיע לעיר ‘האדומה’ יצחק נחשוני, אז עורך ‘יום השישי’ ז”ל, הציע לו לכתוב שבועון – וקלט אותו.

לא הרבה זמן אחר-כך פנו אל זיסמן שני חברים טובים שכבר עבדו בביטאון ‘יתד נאמן’. האחד היה אליעזר ראוכברגר, אז הכתב הפרלמנטרי של היומון, שגילה את אוזנו כי התפנתה משרת כתב צפון ב’יתד’. לאחר שהתייעץ עם חבר נוסף שכבר עבד באותם ימים בעיתון, והיה בעצמו תושב חיפה – הרב חיים ולדר – הוא נקלט במערכת.

מכתב הצפון הפך לכתב מדיני וצבאי, ובהמשך היה לכתב קבוע במוסף ‘יתד השבוע’ ובעל הטור ‘מקור נאמן’ – הסוקר את האירועים הפוליטיים והמדיניים בשבוע החולף בצורה וסגנון ייחודי.

אחרי מספר שנים ככתב, מונה לעורך החדשות ועורך לילה. בתפקיד זה הוא אחראי, בין היתר, גם על הגיליון המופץ חינם בימי שלישי ונחשב לבעל הרייטינג הגבוה ביותר במגזר החרדי.

במקביל לעבודה ב’יתד’ ערך את העיתון ‘דתי צפוני’, והקים וערך את המקומון בחיפה ‘חדשודתי’. זיסמן גם היה פעיל בתחום הרדיו, כאשר ערך והגיש במשך שנים תוכנית ‘מלווה מלכה’ ב’רדיו חיפה’, היה  כתב ב’יומן מורשת’ כשהרשת החלה את שידוריה לפני יותר מ-20 שנה, וגם תפקד ככתב מדיני ברדיו ‘קול הנשמה’ ז”ל בהגשת אבי מימרן.

זיסמן, שהחל את עבודתו ככתב מדיני בתקופת רצח רבין, סיקר הרבה מערכות בחירות מאז. הוא היה גם בגוש קטיף לפני הפינוי, אבל האירוע המשמעותי ביותר שסיקר היה  מלחמת לבנון השנייה, כאשר הטילים עפו מול סלון ביתו. למרות שבתקופת המלחמה בני ביתו הפכו לפליטים במרכז, הוא נותר בחיפה כמה ימים כדי לסקר מ’החזית’, ואחר-כך נטש את העיר וגולל בטור ‘מיומנו של פליט’ שעורר הדים נרחבים, מה עובר עליו ועל משפחתו.

כשכיהן ככתב מדיני בפועל, הרבה לטוס עם ראשי הממשלות למסעות מדיניים בחו”ל, כאשר לא פעם היה הכתב החרדי היחיד במטוס, דבר שהפך אותו ל’רב’ כביכול של הטיסה, מאחר והכתבים מכלי התקשורת ראו בו מייצג הציבור החרדי לצורך ויכוחים בנושאים שונים.

לפני כתשע שנים עמד במרכז המהפך ב’יתד’, כאשר הקבוצה ששלטה בעיתון הודחה. הוא היה עורך הלילה באותו ליל מהפך דרמטי, וביצע בנחישות את מה שהיה עליו לעשות כדי שהעיתון ייצא לאור.

זיסמן, מהבכירים והמוערכים בתקשורת החרדית, הוא זה שיוצר את העמוד הראשון ביומון הליטאי – עמוד שנראה לכאורה נטול גרפיקה ומיושן, אך מושקעת בו הרבה מחשבה.

‘יתד’ נחשב לעיתון לוחמני, ולא פעם, בהיותו ביטאון הפועל לפי הדרכת ועדה רוחנית שמונתה על ידי גדולי התורה, הוא מבקר שיטות של יריבים במסגרת מלחמתו לייצג את ההשקפה הליטאית. זיסמן, כמו יתר העורכים בביטאון, הוא הזרוע הביצועית. בתוקף תפקידו, הוא מקורב מאוד אל הפוליטיקאים של המפלגה, ונחשב כבעל השפעה.

לצד עבודתו בעיתון, הוא נחשב מנחה מבוקש בכנסים ואירועים.

למרות היותו עיתונאי פוליטי ועורך, הוא שימש בכל מערכות הבחירות בעשורים האחרונים כמנהל מטה ההסברה מטעם ‘דגל’ במטה הבחירות של יהדות התורה, והוא נהנה מאוד מהעיסוק בהסברה, עיצוב דעת הקהל, העבודה מול משרדי הפרסום, יצירת הסיסמאות, דפי ההסברה והתשדירים.

מכיוון שהוא אינו מסתיר את שייכותו ל’דגל’, הוא אינו רואה כל פסול בכך שעיתונאי מתפקד גם כתעמולן.

זיסמן לא פעיל ברשתות החברתיות, אך מפרסם ‘סטטוסים’ בוואטסאפ האישי שלו – ממשק שהפך לרשת חברתית פעילה מאוד במגזר החרדי.

עוד בנושא:

הנבחרת: 25 התקשורתנים הכי משפיעים בעיתונות החרדית 2021

הרבי מפוליטיקה: האיש שהמציא את הפרשנות הפוליטית החרדית

מבשר ואומר: העורך הראשי שאחרי 10 שנים יכול להרשות לעצמו לחייך

בן-בית בבתי הציבור החרדי, פנים מוכרות על המסכים במגזר החילוני

הידע והדעתנות הפכו את הפרשנית הפוליטית למרואיינת מבוקשת

אבי המהפכה: המגיש הפופולרי שקולו הכי מוכר בכל בית חרדי

ארליך בטוויטר: בין עריכה של מגזין יוקרתי לטורים מתסיסים ב’ידיעות’

‘שר השמחה’: השדרן שממגנט עשרות אלפי מאזינים כל צוהריים

השידוך הכי מוצלח: שני ה’נשכנים’ שמציפים את הסודות של החרדים

כבר לא עבודה בביוב: כתבים לענייני חרדים מגישים עיתונות בועטת

פרשן ופרקליט: בשני-חמישי ‘מפרק’ פוליטיקאים, בשאר השבוע עמותות

דנה בדרך: בין סרטונים מצולמים מתוך הרכב לתוכניות רדיו וטלוויזיה

המושכים בחוטים: בלומנטל&חדד ומלחמתם ב’פייק ניוז’ והנוכלים

מראה כהן: הנער הצעיר שצילם נייעס הפך ל’פנים’ של ‘ככר השבת’

א סוד אין ברוד: הפובליציסט שמשפיע על מיליונים בארבע שפות

מתווה את הדרך: החסיד שמעצב את התודעה של רבבות ספרדים

ויאמר משה: המגיש הקשוח שגרם למרואיין לצרוח “אתה חתיכת אפס”

אות חיים: פובליציסט שמספר לדור שלם של ילדים ומבוגרים על עצמם

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות