הידע והדעתנות הפכו את הפרשנית הפוליטית למרואיינת מבוקשת

שרי רוט, פרשנית פוליטית ומו"לית אתר 'חרדים 10', היא המו"לית היחידה בתקשורת החרדית וגם הפרשנית הפוליטית היחידה • מרואיינת מבוקשת בערוצי הרדיו והטלוויזיה, חברת מליאת מועצת העיתונות, ומתחזקת חשבונות עם עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות
אליעזר היון • פרויקט מיוחד
כ"ה תשרי התשפ"ב / 01.10.2021 12:10

שרי רוט היא ‘הבוסית’ שלי.

במילים אחרות, היא המו”לית של אתר ‘חרדים 10’, שהייתי שותף בהקמתו, אי-שם בשנת 2014

אז איך, אֶשַאֵל בצדק, אני רשאי ברמה האתית, להכתיר את העיתונאית הזו כאחת מאנשי התקשורת החרדים  המשפיעים בישראל?

כי היא הבוסית שלי. כי היא המו”לית של ‘חרדים 10’.

בדיוק בגלל זה.

עוד בנושא:

הנבחרת: 25 התקשורתנים הכי משפיעים בעיתונות החרדית 2021

הרבי מפוליטיקה: האיש שהמציא את הפרשנות הפוליטית החרדית

מבשר ואומר: העורך הראשי שאחרי 10 שנים יכול להרשות לעצמו לחייך

בן-בית בבתי הציבור החרדי, פנים מוכרות על המסכים במגזר החילוני

שרי רוט החלה את הקריירה העיתונאית שלה ב’בקהילה’ – תחת שם העט ‘שרה גל’. גל, הוא מן הסתם קיצור של גלאי – ואם השם הזה מוכר לכם – זה רק מפני שאתם מכירים את דודה הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי, ואת אמה הסופרת הוותיקה רבקה גלאי.

רוט, מורה ב’בית יעקב’ במקצועה ואשת מחשבים, התקדמה בשדה התקשורתי הפנים-חרדי, עד לקפיצתה הגדולה באתר ‘בחדרי חרדים’ – אתר האינטרנט החרדי הראשון ששינה את פניה של מפת התקשורת החרדית. לרעידת האדמה התקשורתית הזו, אגב, אחראי בעלה, העורך והסופר דוד רוטנברג.

ב’בחדרי חרדים’ הפכה רוט לכתבת פוליטית. ההיסטוריוגרפיה של העיתונות החרדית, לא הכירה או ליתר דיוק לא אפשרה לאשה להתבלט בשדה הפוליטי. הרציונל לכך מן הסתם היה ברור: העולם הפוליטי החרדי נשלט באופן מובהק על-ידי גברים, ולאשה – נבונה ככל שתהיה – אין את היכולת, לכאורה, להשתתף.

אלא שרוט קורצה מחומר אחר. היא השמיעה את דעתה בקול צלול, ניתחה מהלכים פוליטיים, ובעיקר לא חששה לבקר גם את בכירי הפוליטיקאים החרדים. היא גערה בדרעי, ולא פחדה לתאר לפרטי פרטים את היריבות בין חצרות הרבנים בתוך ‘דגל התורה’.

העובדה המוזרה, שלא לומר כמעט ביזארית – במונחים חרדים – בה אשה מגלה בקיאות, הבנה ודעתנות מול ‘הכרישים’ הזכרים, הפכו את הפרשנית החרדית למרואיינת מבוקשת בערוצי התקשורת הגדולים בישראל.

מלבד הופעות באולפני הטלוויזיה והרדיו, כתיבת טורים לכלי תקשורת ותחזוק חשבונות עם עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות – מה שכנראה הוביל לבחירתה
כאחת ממאה המשפיעים של העיתון ‘דה מרקר’, בשנת 2021, היא מונתה גם לחברת מליאת מועצת העיתונות, והייתה חברה ב’וועדת השיימינג’ בראשות שופטת העליון בדימוס עדנה ארבל.

לא מעט שנים חלפו מאז, והרחוב החרדי התרגל לרוט. איש כבר לא זקף גבה כשהפכה למו”לית של אתר חדשות ‘חרדים 10′ – המו”לית היחידה בעולם התקשורת החרדי.

אז נכון, היא אשה, חרדית, אומרים לעצמם החרדים (אולי גם חילוניים שטרם התרגלו), אבל היא כנראה טובה במה שהיא עושה.

טוריה של רוט עוסקים לרוב ב’סאבטקסט’ של ההתרחשות הפוליטית. באירועים שלא פורסמו, אך השפעתם על המתרחש – היתה מכרעת. כך עימות קליל בין גפני לדרעי לצורך העניין, מתגלה בטוריה של רוט כמאבק עז יצרים על פניה של הרבנות הראשית לישראל, בין אגודת ישראל לדגל התורה מתחוללת דרמה שאיש לא הכיר, ומול פניו המשתאות של העיתונאי החילוני היא לא חוששת לקבוע כי היא גאה בכך שילדיה, שעשו את שנותיהם בישיבות ליטאיות – עדיין לומדים כאברכים. החידוש הגדול הוא בחשיפת האירועים הלא מוכרים, שעם חשיפתם, נתפסים לפתע כלגמרי טריוויאלים: “איך לא ראינו את זה”?

גם אני, עיתונאי לא מעט שנים בכלי תקשורת רבים, כבר לא מופתע כשבשבת פונים אלי חברי הקהילה עם השאלה הקבועה (והמעיקה צריך לומר): “מה אומרת שרי רוט, יש לנתניהו סיכוי, דיברתם במערכת”? וגם הגבאי (בקריצה המובנת ‘לכאורה’ רק לי): “נראה לך דרעי גמור, שמעת משהו ממנה”?

אבל חברי הקהילה הצנועה שלי אינם היחידים שמפנים את השאלות הללו לרוט. היא היתה כאמור לאורחת קבועה בתכניות האקטואליה של ערוצי הטלוויזיה 12, 13, 20, ערוץ כנסת, גלי צה”ל, רשת ב’ ועוד. התמונה של אשה חרדית בפאה ובלבוש צנוע מציעה פרשנות רחבת היקף באולפני הטלוויזיה הפכה לטבעית בבתים רבים בישראל.

ובכך, אם אחזור לפתיח – היתה רוט לפורצת דרך.

עיתונאיות חרדיות הן מצרך מבוקש. עיתונאיות חרדיות פוליטיות הן מצרך נדיר. עיתונאיות חרדיות פוליטיות חסרות מורא היו לכאורה מצרך אוטופי.

המציאות הזו כך יש לקוות, השתנתה.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אשת חייל
    06/10/2021 13:33
    חיים
  1. כל הכבוד אתם זוג מנצח

  2. ישיבות ליטאיות? היא לא חבדניקי''ת?
    06/10/2021 23:06
    יאיר
  3. מאוד מעניין לשמוע אותה
    13/10/2021 11:08
    נכון
  4. חבל שאין עוד נשים כמוה

  5. הכל דבש וחלב
    14/10/2021 17:13
    מצוין
  6. ארץ חלב ודבש