הנבחרת: 25 התקשורתנים החרדים הכי משפיעים בעיתונות 2021

ב-15 השנים האחרונות זינקו ערוצי המידע של החרדים לארבעה יומונים, שלוש תחנות רדיו, כ-10 אתרים, ארבעה שבועונים, שני חינמונים, קווי נייעס, עשרות עלוני שבת, רשתות חברתיות, ומי-יודע-כמה-קבוצות • העורך והסופר דוד רוטנברג בחר את '25 הכי משפיעים בתקשורת החרדית'
דוד רוטנברג
כ' תשרי התשפ"ב / 26.09.2021 17:16

פחות מ-40 שנה חלפו מאז היו שני הביטאונים המפלגתיים – ‘המודיע’ של אגודת ישראל ו’שערים’ של פועלי-אגודת-ישראל – כלי התקשורת היחידים של הציבור החרדי. שני צינורות אינפורמציה, אם לא מחשיבים שיחות ‘נייעס’ במקוואות, עליהם שלטו קומץ סופרים-עיתונאים, עושי דברם של עסקנים ופוליטיקאים.

צריך לזכור זאת כאשר היום, אפילו לא ארבעה עשורים אחרי, מקבל הציבור החרדי מידע ממגוון כה רחב של ערוצים, עד כי דעתו של איש שפוי עשויה לעיתים להתבלבל: ארבעה יומונים (ועוד כמה בגרסת מייל), שלושה ערוצי רדיו, כ-10 אתרי אינטרנט, ארבעה שבועונים, שני חינמונים, קווי נייעס, עשרות עלוני שבת, רשתות חברתיות, ומי-יודע-כמה-קבוצות שיח וחדשות באפליקציית הוואטס-אפ.

אם נרצה להיות מדויקים יותר, מרבית כלי התקשורת הללו צמחו או צברו תאוצה רק ב-15 השנים האחרונות. התחרות המבורכת, כמו גם הצורך של עוד חוגים בביטאון שישרת אותם, הובילה להכפלת היומונים, ערוצי הרדיו, עלוני השבת וקווי הנייעס; ההתפתחות הטכנולוגית האיצה את הקמת אתרי האינטרנט, ומהפורומים של תחילת שנות 2000, שם שלטה האנונימיות, התפתחה נהירה שסחפה עשרות אלפים גם אל הרשתות החברתיות, תוך חשיפה מוחלטת – עם שמות, תמונות ופרטים אישיים שנחשפו לעין כל.

עם פתיחת ערוצי מידע כה רבים, נוצר צורך אמיתי במאות אנשי תקשורת חדשים. הקומץ, כמה עשרות עורכים וכתבים, שעבד עד אז במספר ערוצים מצומצם, לא יכול היה לספק את ההתפתחות המואצת – ואל עולם התקשורת החרדי נשאבו, במהלך השנים, מאות פרחי עיתונות חדשים.

היו אלה, ברוב המקרים, צעירים ‘נייעסנים’, תלמידי ישיבות ואברכים, שעולם התקשורת קרץ להם. חלק מהם התגלו כבעלי כשרון יוצא מן הכלל, אחרים הגיעו מצוידים בנחישות להיות עיתונאים אמיתיים. והיו ביניהם גם רבים שהפרשן יעקב ריבלין הגדיר פעם באוזניי כ”קשקשנים”.

כל מאות העיתונאים האלה – עורכים, פרשנים, שדרנים, כתבים, בעלי טורים – שינו, לטוב ולמוטב, לבלי הכר, את עולם התקשורת החרדי.

אבל השינוי התרחש גם באפיק אחר: בעבר קיבל צרכן התקשורת החילוני את החרדי – זה שכבר הוזמן לראיון ברדיו או בעיתון – בתיווך של העיתונאי או העורך החילוני (או חובש כיפה סרוגה, בחלק קטן מהמקרים) על כל המשתמע מכך. מאמרים של חרדים כמעט ולא פורסמו בכלי התקשורת החילוניים, בטח לא במיקום מרכזי.

העולם החרדי, במידה מסוימת, זכה באותם ימים לסיקור בהקשר הפוליטי או כאשר צצו פרשיות מסעירות שהיה בהם כדי לשרת את סקרנות העורכים או הרייטינג.

כיום, חובה להודות, המצב שונה דרמטית: עיתונאים חרדים הם שאחראים, ברבים מכלי התקשורת, על הסיקור החרדי; חלקם גם השתלבו בתפקידי מפתח אחרים – ככתבי, פרשנים פוליטיים או תחקירנים בולטים.

מאמרים של עיתונאים חרדים – שחלקם מופיעים ברשימת ‘המשפיעים’ – מתפרסמים במיקומים בולטים בקביעות, בתקשורת הכתובה והאינטרנטית. רבים אחרים מוזמנים לפאנלים או הופעות באולפנים.

חלק מהשינוי המבורך הזה נזקף לזכות המהפך שחוללו הרשתות החברתיות, ששינוי סדרי עולם בכל עולם התקשורת. לפתע נחשפו גולשים חילונים, ובמיוחד אנשי תקשורת, לעמיתיהם החרדים, המתחזקים חשבונות פעילים עם עשרות אלפי עוקבים סקרנים – ובין הצדדים נוצר קשר ישיר, ללא תיווך או מסננת.

ההשפעה הזו ניכרת ברשתות החברתיות, בקשרים האישיים שנוצרו, אבל לא רק. היא גם הגבירה את השפעתם של אותם אנשי תקשורת מעבר לקהל הבית בכלי התקשורת שלהם.

בחירה של ’25 המשפיעים בתקשורת החרדית’ אינה משימה קלה. יהיו שיאמרו שברשימה שהם היו עורכים, היו נבחרים שמות אחרים. יתכן שיתברר כי יש מן הצדק בדבריהם, אך הרשימה הזו היא הבחירה האישית שלי.

מטבע הדברים, מכיוון שאני מצוי בעולם העיתונות החרדי כמה עשורים, חלק ממי שמופיעים ברשימה הם חברים קרובים, לצד אחרים עבדתי לא מעט שנים, ישנם גם מי שהיו תלמידי – כאלה שהייתי לצידם כאשר עשו את צעדיהם הראשונים בעולם התקשורת, ויש גם מי שהם מתחרים או שאין לי עמם היכרות כלשהי.

לצד זאת, אני חייב להציג כאן גילוי-נאות והסבר: ברשימה מופיעה גם רעייתי, הפרשנית הפוליטית שרי רוט. היא מופיעה כאן לא משום שאני בעלה, אלא משום שלעניות דעתי היא הייתה מוצאת עצמה בעת הזו, בכל רשימה כזו – ובצדק.

עם זאת, בחרתי שלא לכתוב את הטור עליה. ביקשתי מחבר מערכת ‘חרדים 10’ אליעזר היון שייטול על עצמו את המשימה – והוא עשה זאת בשמחה.

בחרתי שלא לדרג את הרשימה. אני סבור שאין אפשרות לפענח או לכמת השפעה של מי מהם גדולה יותר. שכן, לטעמי, כל אחד משפיע בתחומו בצורה שונה.

הטורים על הנבחרים יופיעו החל ממחר, ולאורך החודש הקרוב, ללא עדיפות מסוימות.

– – –

הכותב הוא המייסד של אתרי האינטרנט COL, ‘בחדרי חרדים’ ו’חרדים 10′. ערך וכתב כ-20 ספרים. עבד וערך לאורך שנים בשבועונים חרדיים וכלליים.

הנבחרת:

הרבי מפוליטיקה: האיש שהמציא את הפרשנות הפוליטית החרדית

מבשר ואומר: העורך הראשי שאחרי 10 שנים יכול להרשות לעצמו לחייך

בן-בית בבתי הציבור החרדי, פנים מוכרות על המסכים במגזר החילוני

הידע והדעתנות הפכו את הפרשנית הפוליטית למרואיינת מבוקשת

אבי המהפכה: המגיש הפופולרי שקולו הכי מוכר בכל בית חרדי

ארליך בטוויטר: בין עריכה של מגזין יוקרתי לטורים מתסיסים ב’ידיעות’

‘שר השמחה’: השדרן שממגנט עשרות אלפי מאזינים כל צוהריים

השידוך הכי מוצלח: שני ה’נשכנים’ שמציפים את הסודות של החרדים

כבר לא עבודה בביוב: כתבים לענייני חרדים מגישים עיתונות בועטת

פרשן ופרקליט: בשני-חמישי ‘מפרק’ פוליטיקאים, בשאר השבוע עמותות

דנה בדרך: בין סרטונים מצולמים מתוך הרכב לתוכניות רדיו וטלוויזיה

המושכים בחוטים: בלומנטל&חדד ומלחמתם ב’פייק ניוז’ והנוכלים

מראה כהן: הנער הצעיר שצילם נייעס הפך ל’פנים’ של ‘ככר השבת’

א סוד אין ברוד: הפובליציסט שמשפיע על מיליונים בארבע שפות

מתווה את הדרך: החסיד שמעצב את התודעה של רבבות ספרדים

ויאמר משה: המגיש הקשוח שגרם למרואיין לצרוח “אתה חתיכת אפס”

אות חיים: פובליציסט שמספר לדור שלם של ילדים ומבוגרים על עצמם

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות